تعليق فعاليت خبري برخي خبرنگاران چيني به خاطر انتشار اشتباه يك واژه

به گزارش ايرنا، اين حادثه اوايل هفته جاري اتفاق افتاد، زماني كه رئيس جمهور چين به ژوهانسبورگ در آفريقاي جنوبي سفر كرد تا در نشست سران چين و قاره آفريقا شركت كند. مركز حقوق بشر و دمكراسي هنگ كنگ امروز – دوشنبه – در بيانيه اي آورده است كه اين خبرنگاران از كاركنان رسانه دولتي …

به گزارش ايرنا، اين حادثه اوايل هفته جاري اتفاق افتاد، زماني كه رئيس جمهور چين به ژوهانسبورگ در آفريقاي جنوبي سفر كرد تا در نشست سران چين و قاره آفريقا شركت كند.

مركز حقوق بشر و دمكراسي هنگ كنگ امروز – دوشنبه – در بيانيه اي آورده است كه اين خبرنگاران از كاركنان رسانه دولتي در چين بوده اند.

در زبان چيني واژه «جير سي» به معناي سخنراني و عبارت «سي جير» به معناي اخراج يا استعفاء و يا كناره گيري از يك مقام و شغل است.

بر اساس بيانيه منتشر شده، در جريان انتشار اين خبر، گويا خبرنگاران چيني احتمالا به دليل بي دقتي اين دو كلمه را اشتباه منتشر كرده و به جاي واژه سخنراني از كلمه استعفاء استفاده كرده اند.

از اين كلمه در متني استفاده شده بود كه مربوط به سخنراني رئيس جمهور چين در جمع سران آفريقا بوده است.
گروه حقوق بشري هنگ كنگ كه يك سازمان غيردولتي محسوب مي شود در بيانيه خود آورده است كه اتفاق مذكور روز شنبه – ۱۴ آذر ماه – رخ داده و در مدت يك ساعت و بيست دقيقه از انتشار اين خبر ۲۰ رسانه دولتي از آن با همان واژه استعفا استفاده كرده اند تا اينكه مسئولان آن را تصحيح كرده اند.

دو نفر از خبرنگاران بخش آفريقا و دو ويراستار سرويس خبري چين كه مسئوول اين اتفاق تشخيص داده شده اند بر اساس بيانيه مزبور از روز شنبه تاكنون فعاليت خبري نداشته و از شغل خود تعليق شده اند.

روزنامه «ساوت چاينا» از هنگ كنگ گزارش كرده كه روز پنجشنبه گذشته هم خبرگزاري شين هوا اقدام به انتشار خبري كرد كه در آن اسم باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با حروف اشتباه منتشر شده بود.

فعاليت هاي خبري در چين همواره از حساسيت هاي بالايي برخوردار است و خبرنگاران از جمله گروه هايي هستند كه آزادي عمل فراواني در امور خبرنگاري و گزارشگري در چين ندارند.

همين موضوع موجب شده است تا رسانه هاي خارجي و عمدتا غربي محدوديت آزادي خبرنگاران در چين را مورد انتقاد شديد قرار داده و از دولت اين كشور بخواهند تا آزادي رسانه ها را افزايش دهد.

بيشتر رسانه هاي چين كه اخبار مربوط به مقام ها و مسئولان رده بالا را منتشر مي كنند بايد اخبار خود را از خبرگزاري رسمي و يا نشريات ارگاني حزب بدست آورند.

اداره مطبوعات، انتشارات، راديو، فيلم و تلويزيون چين اخيرا و به مناسبت روز خبرنگار گزارشي منتشر كرد كه نشان مي داد در سراسر اين كشور ۲۹۸ هزار خبرنگار فعاليت دارند كه يك هزار و ۱۰۰ نفر براي تارنماهاي اينترنتي، ۸۲ هزار نفر در روزنامه ها، ۵ هزار و ۴۰۰ نفر در نشريات ادواري،حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر براي خبرگزاري هاي رسمي و بيش از ۱۰۰ هزار نفر هم گزارشگران و خبرنگاران تلويزيون چين هستند.

بر اساس گزارش ها، در حال حاضر بيش از ۲ هزار روزنامه، خبرگزاري و تارنماي خبري، ۸ هزار مجله فرهنگي، ماهنامه و فصلنامه و همچنين بالغ بر ۷ هزار ايستگاه راديويي با موج هاي كوتاه و بلند و بيش از يك هزار و ۲۰۰ ايستگاه تلويزيوني ماهواره اي، سراسري، استاني، منطقه اي و محلي در اين كشور فعاليت دارند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا