اجاره‌نشین‌ها مراقب این اشتباهات باشند

یه‌گزارش اقتصادنیوز، اگر پول کافی داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت خانه مورد علاقه خود را خریداری کنید، اما اگر بودجه محدودی داشته باشید، باید عطای صاحب‌خانه شدن را به لقایش ببخشید و زیر قید اجاره‌نشینی بروید. اما اجاره‌نشینی عاری از دردسر نیست. بسیاری از افراد در هنگام اجاره کردن مسکن دچار اشتباهاتی می‌شوند که …

یه‌گزارش اقتصادنیوز، اگر پول کافی داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت خانه مورد علاقه خود را خریداری کنید، اما اگر بودجه محدودی داشته باشید، باید عطای صاحب‌خانه شدن را به لقایش ببخشید و زیر قید اجاره‌نشینی بروید. اما اجاره‌نشینی عاری از دردسر نیست. بسیاری از افراد در هنگام اجاره کردن مسکن دچار اشتباهاتی می‌شوند که این اشتباهات تبعات مالی فراوانی برای آنها به‌دنبال دارد. درعین حال، هیچ‌کس دوست ندارد خود را به واسطه تصمیمات اشتباهش سرزنش کند یا در بدترین حالت، همه سرمایه‌ خود را با یک اشتباه از دست بدهد. در این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به برخی از اشتباهات فاحش در هنگام اجاره کردن مسکن اشاره می‌کنیم.

عدم بازدید حضوری از ملک
در بسیاری از موارد، به خصوص هنگامی که شهر محل زندگی‌تان را تغییر می‌دهید، زمان کافی برای جست‌وجو برای ملک ندارید و به‌صوزت آنلاین به دنبال مسکن اجاره‌ای می‌گردید اما باید به‌خاطر داشته باشید که هرگز، تا پیش از بازدید حضوری از ملک، اقدام به اجاره کردن آن نکنید. در بسیاری از موارد، تصاویری که از ملک روی اینترنت گذاشته می‌شوند، با اصل آن مطابقت نداشته و سبب فریب خریدار یا مستاجر می‌شود. علاوه‌براین، بازدید حضوری از ملک باعث می‌شود تا بتوانید شخصا با صاحب ملک صحبت کنید و نسبت به موقعیت مکانی و همسایگان اطلاعات کافی اخذ کنید. بعضی وقت‌ها، افراد از اقوام و آشنایان خود می‌خواهند که برایشان دنبال خانه بگردند اما این کار هم اشتباه است چراکه اقوام و آشنایانتان الزاما با شما هم سلیقه نیستند و دقیقا نمی‌دانند شما دنبال چه جایی هستید.

نسنجیدن منطقه
نکات اول و دوم کاملا به یکدیگر مرتبط هستند. هرگز تصور نکنید اگر از یک آپارتمان خوشتان آمد، پس از منطقه‌ای که این آپارتمان در آنجا قرار دارد هم خوشتان خواهد آمد. قطعا می‌توان در مرکز هر شهری آپارتمان ایده‌آلی پیدا کرد، اما اگر از بیرون رفتن با دوستان خود لذت می‌برید و خیلی مهمان ندارید، شاید اجاره کردن یک آپارتمان لوکس ضرورتی نداشته باشد. ضمن اینکه باید رفت و آمد به محل کارتان را نیز درنظر بگیرید.

پس سعی کنید موقعیت محلی آپارتمان مورد نظر را به خوبی بسنجید و اطلاعاتی را که برایتان اهمیت دارد را درباره موقعیت این ملک از منابع مختلفی نظیر اینترنت اخذ کنید. این اطلاعات می‌تواند حتی شامل امنیت و میزان جرایم، مدارس نزدیک و ارزش ملک در منطقه شود. اگر کسی از آشنایانتان در این منطقه زندگی می‌کند، می‌توانید از آنها نیز راجع به این محل تحقیق کنید.

درنظر نگرفتن نیازهای شخصی
اجاره یا خرید ملک هم مانند خرید ماشین است. یک ماشین هرچقدر هم لوکس و با امکانات باشد، اما اگر واقعا نیازی به آن نداشته باشید، قطعا اقدام به خرید آن نخواهید کرد. اجاره یک آپارتمان لوکس شاید از بیرون زیبا و جذاب به نظر برسد، اما اگر منطبق با نیازهای شما نباشد، پس از گذشت مدتی از انعقاد قرارداد اجاره، قطعا از این کار ابراز رضایت نخواهید داشت. اگر هم قصد دارید هم‌خانه داشته باشید، تعداد حمام و دستشویی مدنظرتان را حتما لحاظ کنید. درباره پارکینگ، بزرگی و کوچکی آشپزخانه نیز همین مساله صادق است و باید همه نیازهای خود از یک آپارتمان اجاره‌ای را درنظر بگیرید. می‌توانید یک فهرست از نیازهایتان تهیه کنید تا مطمئن شوید همه آنها در اجاره آپارتمان لحاظ شده و چیزی از قلم نیفتاده است.

در نیاوردن ته و توی قیمت واقعی منطقه
اگر حتی آپارتمان مورد پسند خود را هم بیابید اما مبلغ اجاره آن بیش از چیزی باشد که می‌خواهید هزینه کنید، آن وقت ممکن است این آپارتمان اصلا مناسب شما نباشد. بااین‌حال، اجاره خانه هم مانند هر خرید دیگری قابل چانه‌زنی است. هرگز تصور نکنید قیمتی که صاحبخانه به شما اعلام کرده قیمتی است که حتما باید چشم‌بسته بپذیرید. اگر واسطه شما بنگاه است، شاید نتواند کاری برای شما بکند، اما بازهم به امتحانش می‌ارزد. بااین‌حال می‌توانید با پرس و جو از بنگاه‌های دیگر، ارزش منطقه‌ای و اجاره منطقه را به دست آورید.

علاوه‌بر تمام موارد ذکر شده، برخی موارد نظیر قوانین ملک، قوانین موجر و مستاجر، بیمه اجاره و خواندن قرارداد اجاره قبل از امضای آن اهمیت بسیاری دارد. هرگز تصور نکنید همه مواردی را که صاحبخانه شخصا و کلامی به شما گفته، عینا در قرارداد اجاره هم مکتوب شده است. همچنین، قبل از اثاث‌کشی به ملک، اقدام به عکس‌برداری از آن کنید تا درصورت ادعای صاحبخانه مبنی بر ایراد هرگونه خسارت از جانب شما، بتوانید به این عکس‌ها استناد کنید.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا