فرانسوی‌ها باد کاشتند و طوفان درو کردند

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه حال و هوای اربعینی کشور را فراگرفته است، اظهار داشت: امسال صحبت از دو میلیون نام نویسی برای این سفر شده است و این یک مانور وفاداری به دین است. وی تصریح کرد: انشاءالله همانطور که مسئولان محترم تاکنون با این …

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه حال و هوای اربعینی کشور را فراگرفته است، اظهار داشت: امسال صحبت از دو میلیون نام نویسی برای این سفر شده است و این یک مانور وفاداری به دین است.

وی تصریح کرد: انشاءالله همانطور که مسئولان محترم تاکنون با این مواکب حسینی همراهی کرده اند، از این به بعد نیز همچنان همراه زائران سالار شهیدان باشند.

اقدام نیروی انتظامی در برخورد با جرایم مشهود مورد حمایت ما است

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز برخی اقدامات از سوی نیروی انتظامی در راستای وظایف این نیرو خاطرنشان کرد: وظیفه قانونی نیروی انتظامی برخورد با جرایم مشهود است؛ اعلام کرده اند که با خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند یا متعرض نوامیس مردم می شوند و یا در داخل خودرو کشف حجاب می کنند، برخورد می کنند.

آیت الله خاتمی گفت: این اقدام از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته و اکثریت نمایندگان مجلس نیز در بیانیه ای این کار را تکریم کرده اند و رئیس محترم قوه قضائیه نیز از آن حمایت کرده است؛ ما نیز به سهم خودمان از هر کاری که برای امنیت این مردم به صلاح باشد، حمایت می کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: به عزیزانمان در نیروی انتظامی سفارش می کنیم که مهر و محبت را با قاطعیت درآمیزند؛ کسی که مرتکب خطایی شده، بیمار است و با بیمار با خشونت رفتار نمی شود.

۵ نکته درباره حوادث تروریستی پاریس

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع حوادث تروریستی پاریس در هفته گذشته به بیان ۵ نکته درباره این حوادث پرداخت و گفت: نخستین نکته این است که ما به شدت این جنایات تروریستی را در فرانسه محکوم می کنیم؛ آدم‌کشی را در قالب ترور محکوم می کنیم، به خاطر اینکه با دین ما میانه‌ای ندارد و جانیان داعش نیز در ذهن هر وجدان انسانی محکوم هستند.

آیت الله خاتمی به بیان دومین نکته درباره این حوادث پرداخت و اظهار داشت: داعش و گروه های تکفیری اساسا برای مبارزه با اسلام تولید شده اند و آغاز تولید این مولودهای شوم، هنگام بیداری اسلامی و خیزش صریح اسلام در جهان بود؛ گویا اینها ماموریتی جز تخریب اسلام ندارند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: اینها تاکنون نه تنها یک کلمه علیه رژیم صهیونیستی نگفته اند که حتی مجروحان آنها نیز در مناطق نزدیک به صهیونیست ها، توسط رژیم صهیونیستی درمان می شوند؛ نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) با صراحت گفت که داعش به ما خدمت کرده، چون مسلمانان را به جان مسلمانان انداخته است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه سران اینها رسما علیه اسلام ماموریت دارند، تصریح کرد: اما بدنه آنها را شستشوی مغزی داده‌اند.

آیت الله خاتمی به سفر خود به لبنان در تابستان امسال اشاره کرد و افزود: در این سفر جناب آقای سیدحسن نصرالله به من گفت که وقتی یکی از داعشی ها در سوریه به درک واصل شده بود، از جیب او در کنار قرآن و دعا یک قاشق درآوردند؛ دوستان این فرد به نیروهای ما توضیح داده بودند که به ما گفته اند به محض اینکه کشته شویم، به محضر پیامبر خدا(ص) می رویم و با ایشان همسفره می شویم؛ ما هم نخواستیم در کنار سفره پیامبر(ص) بی قاشق باشیم!

وی در ادامه به بیان نکته سوم درباره حوادث پاریس پرداخت و گفت: همانطور که جنایات تکفیری ها محکوم است، برخورد با مسلمانان و آتش زدن مساجد آنها نیز محکوم است؛ همه اینها در یک سبد ریخته می شود که آن، سبد استکبار جهانی و آمریکا است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به نکته چهارم اظهار داشت: تروری که در فرانسه شد، حاصل بذری است که خودشان کاشتند؛ باد کاشتند و طوفان درو کردند.

آیت الله خاتمی خطاب به سران فرانسه و غرب گفت: شما این ۵ سال چه بر سر مظلومین سوریه آوردید!؟ حالا چشیدید که ناامنی یعنی چه!؟ شما مأوا و ملجأ تروریست ها هستید. کسانی که رئیس جمهور و نخست وزیر ما و ۷۲ تن از عزیزان ما را یکجا شهید کردند، در دامن شما هستند.

وی ادامه داد: شما تروریست پرور هستید و مارهایی که در آستین پرورش دادید امروز خودتان را نیش می زنند.

امام جمعه موقت تهران به بیان نکته پنجم این حوادث تروریستی پرداخت و تصریح کرد: گویا از نگاه اروپا و آمریکا تروریسم خوب و بد وجود دارد؛ صهیونیست ها ترور کنند، خوب است، اما وقتی در فرانسه ترور اتفاق می افتد، بد است. همین روزها در منطقه ضاحیه لبنان که شیعه نشین است، ترور اتفاق افتاد، اما محکوم نکردند، حالا که در فرانسه اتفاق افتاده، بد است.

تنها راه مبارزه با داعش، ائتلاف واقعی ضد تروریسم است نه ائتلاف صوری

آیت الله خاتمی در همین رابطه با تاکید بر اینکه همین تبعیض ها تروریست پرور است، اظهار داشت: داعش یک خطر برای انسانیت است، دست از این منش بردارید و صادقانه با تروریسم برخورد کنید.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی تنها کشوری است که با تمام وجود با تروریسم مبارزه می کند، تاکید کرد: تنها راه مبارزه با خطر تروریسم، ائتلاف واقعی ضد تروریسم است نه این ائتلاف صوری که ضد داعش نبود، بلکه برای حمایت از آن بود.

خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: جهان باید برای مبارزه با تروریسم و وحشی های داعش بسیج شوند تا امنیت برقرار شود.

بسیجی، حزبی و جناحی نیست و تنها ولایت را می‌بیند

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته بسیج اظهار داشت: بسیج یک ذخیره الهی برای ملت ها است؛ پیروزی هایی که امروز دم به دم در سوریه و عراق اتفاق می افتد به دست بسیج مردمی آنها است و در ایران اسلامی نیز این نهاد در ۸ سال دفاع مقدس غوغا کرد و همچنان غوغا می کند.

وی با بیان اینکه بسیج یک فرهنگ است، به بیان ۱۰ ویژگی برای فرهنگ بسیجی از جمله خداباوری، فداکاری، تدین در همه عرصه‌ها، مهر مقدس، آمادگی همیشگی، بصیرت و دشمن‌شناسی، نرنجیدن از طعنه‌ها و ولایت‌مداری پرداخت.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: بسیجی، حزبی و جناحی نیست و تنها ولایت را می بیند که کجا ایستاده و او نیز همانجا می ایستد.

حق‌گویی و حق‌پذیری از ریشه‌های سبک زندگی دینی است

آیت الله خاتمی در بخش اول خطبه های نماز جمعه تهران و در ادامه تبیین مباحث مربوط به سبک زندگی نیز گفت: حق‌مداری که شامل حق‌گویی و حق‌پذیری می شود، یکی از ریشه‌های ایمان و سبک زندگی دینی است.

وی گفت: برخی به خیال خود حق را می گویند، اما حق را از دیگران نمی پذیرند. این رسمی که اخیرا در مجلس باب شده، به نظر من بخشی از سبک زندگی دینی ِ اجتماعی است که از وزیر سوال می پرسند و او نیز توضیح می دهد و در نهایت می گویند که قانع شده‌اند یا قانع نشده اند و این درست است که وقتی توضیح وزیر منطقی است، حرف او را می پذیرند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم بیان انتقادات سازنده خاطرنشان کرد: باید تحمل شنیدن پاسخ را هم داشته باشیم. یعنی باب حق‌گویی و حق‌پذیری برای همه ما باز باشد.

۱۷۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا