۱۲ درصد بودجه بهداشت جهان صرف دیابت می شود

به گزارش خبرنگار موبنا، دکتر امیرکامران نیکوسخن روز چهارشنبه در همایش بررسی نقش عوامل روانشناختی در کنترل دیابت و تقدیر از فعالان آموزش دیابت افزود: در سال ۲۰۱۵ پنج میلیون نفر در جهان جان خود را به خاطر دیابت از دست دادند. وی ادامه داد: حدود ۴۱۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند …

به گزارش خبرنگار موبنا، دکتر امیرکامران نیکوسخن روز چهارشنبه در همایش بررسی نقش عوامل روانشناختی در کنترل دیابت و تقدیر از فعالان آموزش دیابت افزود: در سال ۲۰۱۵ پنج میلیون نفر در جهان جان خود را به خاطر دیابت از دست دادند.
وی ادامه داد: حدود ۴۱۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و از هر ۱۱ فرد بالغ در جهان یک نفر مبتلا به دیابت است.
نیکوسخن از نبود استانداردهای آموزشی دیابت در ایران انتقاد کرد و گفت: با آموزش می توان تا ۷۰ درصد از بروز دیابت جلوگیری کرد؛ ضمن اینکه خودمراقبتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر محمد قهرمانی روانپزشک و مدرس انجمن دیابت ایران نیز دراین همایش یک روزه بر ضرورت تشکیل گروه روانشناسی در انجمن تاکید کرد و گفت: جنبه های روانی – اجتماعی دیابت اهمیت ویژه ای دارد و انجمن برای همه گروه های سنی دوره های آموزشی برگزار می کند.
قهرمانی مهمترین نیازهای روانشناسی دیابتی ها را شامل همدلی ، برخورد عادی به جای دلسوزی ،  روحیه دادن، کمک کردن ، مطالعه کتاب و مطالب آموزشی ،  مشاهده فیلم های آموزشی و واگذاری تدریجی مدیریت دیابتی به خودشان برشمرد.
رییس بنیاد امور بیماری های خاص نیز در این همایش گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته ، هنوز دیابت از سوی دولت به عنوان بیماری خاص شناخته نشده و دلیل آن هم هزینه های زیاد آن عنوان شده است.
وی در عین حال افزود: با این وجود بنیاد امور بیماری های خاص با اجرای طرح های مختلفی از جمله تاسیس مطب های دیابت در تهران و شهرستان ها در زمینه جلوگیری از دیابت تلاش کرد که امیدواریم با همکاری مراکز علمی و آموزشی تا پنج سال آینده در همه استان ها مطب دیابت دایر شود.
این مقام ادامه داد: عوارضی که دیابت به جا می گذارد، هزینه های زیادی را به دولت ها تحمیل می کند؛ در حالی که با صرف هزینه های کمتر برای پیشگیری از بروز دیابت ، می توان از ایجاد هزینه های بیشتر برای دیگر بیماری ها جلوگیری کرد.

سفیران دیابت
مجتبی ملک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این همایش اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان دیابت از مشکلات روحی و روانی رنج می برند و از هر ۱۰ نفر مبتلا ، چهار نفر احساس خوبی ندارند که این مسایل مانعی برای کنترل دیابت است.
وی ازدیاد وزن، افت قند و مشکلات روحی را از جمله دغدغه های مبتلایان به دیابت ذکر کرد و افزود: دیابتی ها بعد از شش سال نیاز به انسولین پیدا می کنند و این سرنوشت نهایی بسیاری از مبتلایان به دیابت است.
در این مراسم،  کامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران، با اهدای حلقه های آبی رنگ به عنوان نماد جهانی دیابت به پنج تن از هنرمندان کشور، شامل سروش صحت، سام درخشانی، کمند امیرسلیمانی، بهاره رهنما و سحر دولتشاهی به عنوان سفیران دیابت گفت: از امروز و با این نماد شما هم سفیران دیابت هستید.
در پایان این مراسم بیش از ۷۰۰ تن از شرکت کنندگان در همایش با دریافت حلقه یا نماد انجمن جهانی دیابت به عنوان سفیران دیابت شناخته شدند.
بیش از ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا