«ازدواج سبز» هم آمد!

بعد از «ازدواج سفید» که چند سالی است نامش را از دهان مسئولین و کارشناسان اجتماعی می شنویم و در مغایرت کامل با موازین اسلامی است ؛ «محمدرضا رستمی» معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان از ازدواج رنگی دیگری نام برد که از قضا قرار است ازدواج خوبی باشد! در این نوع ازدواج که «ازدواج سبز» نام …

بعد از «ازدواج سفید» که چند سالی است نامش را از دهان مسئولین و کارشناسان اجتماعی می شنویم و در مغایرت کامل با موازین اسلامی است ؛ «محمدرضا رستمی» معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان از ازدواج رنگی دیگری نام برد که از قضا قرار است ازدواج خوبی باشد!

در این نوع ازدواج که «ازدواج سبز» نام دارد عروس و دامادها در طول تمام مراسم  خود مراقب محیط زیست هستند و به هر شیوه ای که امکان دارد به این موضوع می پردازند.

به گفته محمدرضا رستمی معاون جوانان وزرات ورزش و جوانان قرار است در این طرح دو امر اجتماعی و محیط زیستی ترکیب شوند و یک الگوی جدید به اسم ازدواج سبز متولد شود. روز گذشته در رسانه های کشور خبری با عنوان «جزییات ازدواج سبز» از سوی آقای رستمی مطرح شد. اما شاخص های ازدواج سبز از سوی معاون وزیر، به استفاده درست در مصرف آب در طول اجرای مراسم، استفاده از گل مصنوعی به جای طبیعی و نزدن بوق های مکرر و ایجاد راه بندان در خیابان ها خلاصه شد. بنابراین مجله مهر دوباره با آقای رستمی تماس گرفت تا جزییات و مصادیق بیشتری را از این مقام مسئول درباره کلمه جدید و تازه وارد «ازدواج سبز» جویا شود.

«ازدواج سبز» هم آمد!

نوشته های مشابه

آقای رستمی درباره ازدواج سبز و اهمیت آن می گوید: «مسائل زیست محیطی اهمیت بسیار زیادی دارد. برهمین اساس تمام بخش های اجتماعی و فرهنگی درگیر این مسئله شدند. کلمات و جنبش هایی مانند صنعت سبز، اقتصاد سبز، هنر سبز و دانشگاه سبز به وجود آمدند و در دنیا فعال شدند تا آینده جهان را به یک آینده قابل زندگی برای ساکنان زمین تبدیل کنند.یکی از بهترین زمینه هایی که می توان در جهت فرهنگ سازی زیست محیطی کمک گرفت حوزه ازدواج و خانواده است. یعنی افرادی که به زندگی باهم فکر می کنند و می خواهند آینده ای باهم داشته باشند این فرهنگ در زندگی آینده آنها رعایت شود.»

مهریه به جای سکه می تواند کاشت نهال باشد

معاون امور جوانان وزارت ورزش شاخص های ازدواج سبز را اینطور برای ما توضیح می دهد: «می توان  در ازدواج سبز بخشی از مهریه را به فعالیت های زیست محیطی مثل کاشت نهال اختصاص داد. یا اینکه هزینه مراسم ازدواج را برای کمک به بخش های محیط زیستی مانند محیط بانان اختصاص داد . به جای اینکه از کارتهای دعوت کاغذی استفاده  از کارتهای الکترونیکی استفاده شود. کاشت نهال و گل را به یکی از بخش های مراسم عروسی تبدیل شود.  افراد از استفاده از ظروف یکبار مصرف در مراسم های عروسی پرهیز کنند و فقط از ظروفی که قابل تبدیل هستند و یا هزینه کمتری برای محیط زیست دارند استفاده شود. در مراسم شان حداقل زباله را تولید کنند و به مصرف آب در طول مراسم توجه داشته باشند. از خودروهایی که آلودگی کمتری برای محیط زیست دارند در مراسم و بعد در طول زندگی مشترک استفاده کنند. مصرف آب و انرژی را به حداقل برسانند.»

با این اوصاف می توان « ازدواج سبز» را نوعی اشکال زدایی از مراسم عروسی اعلام کرد و به خودی خود این کلمه معنی و مفهوم مستقلی نخواهد داشت. مگر اینکه وزارت ورزش و جوانان مصادیق و شاخص های جدیدی و متمایزتری را برای معرفی این نوع ازدواج اعلام کند تا بتواند روی این کلمه حساب بیشتری باز کرد.

حذف آلودگی های زیستی و صوتی از عروسی

طبق گفته های رستمی آلودگی های زیست محیطی مثل بوق زدن های مکرر و بندآوردن خیابان و ایجاد ترافیک از برنامه های عروسی حذف خواهد شد. آقای رستمی در ادامه حرف هایش نیز گفت که در حال حاضر وزرات ورزش و جوانان به فکر الگوهای اشتباهی که فعلا وجود ندارد و ممکن است یک روز به فرهنگ ازدواج اضافه شود هم هست و قرار است از همین الان به فکر مقابله با آنها باشد. هرچند که تاکنون جزییات بیشتری از این نوع ازدواج از سوی وزرات ورزش و جوانان اعلام نشده است.

دکمه بازگشت به بالا