مردم یک ماه یارانه طلب دارند

به گزارش میزان، دولت برای هر وعده یارانه باید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان منابع تجهیز کند که مسئولان اقتصادی آن را به مصیبت عظما تشبیه کرده اند. در حال حاضر تاخیر در واریز یارانه ها به یک ماه رسیده است و مردم یک ماه یارانه طلب دارند، آیا دولت این مبلغ را واریز …

به گزارش میزان، دولت برای هر وعده یارانه باید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان منابع تجهیز کند که مسئولان اقتصادی آن را به مصیبت عظما تشبیه کرده اند.

در حال حاضر تاخیر در واریز یارانه ها به یک ماه رسیده است و مردم یک ماه یارانه طلب دارند، آیا دولت این مبلغ را واریز می کند؟ اکنون نیز مردم منتظر هستند که یارانه نقدی این ماه نیز با ۵ روز تاخیر واریز می شود؟

متاسفانه مسئولان اقتصادی دولت به صورت چراغ خاموش یارانه را با ۴ روز تاخیر واریز می کنند و هیچ اطلاع رسانی دقیقی نیز در مورد زمان دقیق واریز یارانه صورت نمی گیرد.

طبق اخبار منتشر شده تعداد افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف شده است به مرز ۳ میلیون نفر رسیده است.

اهدافی که در یارانه نقدی محقق نشد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها به اهدافش نرسید، گفت: یکی از اهداف هدفمندی یارانه ها تحریک عرضه و تقاضا بود که محقق نشد. طرح هدفمندی یارانه ها به شیوه صحیح اجرایی نشد و در مسیری غیر از هدف خود حرکت کرد.

حسین گروسی ادامه داد: یکی از حداقل هایی که باید به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها محقق می شد رفع رکود بود که آن هم محقق نشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: هدفمندی یارانه ها باید سبب تقویت تولید و توزیع عادلانه درآمد در جامعه می شد که چنین هدفی نیز تحقق پیدا نکرد.

این نماینده مجلس گفت: به هر حال طرح هدفمندی یارانه ها هدف های بسیار زیادی از جمله تقویت تولید و توزیع عادلانه درآمد و همچنین کاهش فاصله طبقاتی دنبال می کرد اما به خوبی به اهدافش دست پیدا نکرد.

ایران بدترین سیستم یارانه را دارد

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری با بیان اینکه دولت در هدایت یارانه ها سردرگم است، گفت: پرداخت یارانه دولت تا آخر عمر و همیشگی نیست.

جمشید پژویان درباره مشکل دولت برای پرداخت یارانه بیان کرد: ایران بدترین سیستم یارانه موجود در دنیا را داشته و آن یارانه باز در بازار کالاهای غیرضروری و لوکس بوده است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: برای نمونه، حامل های انرژی که بیشتر در سبد مصرفی خانوارهای ثروتمند بود، مشمول یارانه های دولتی می شد.

تلاش برای توزیع عادلانه درآمد

وی افزود: با مطرح و تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ها، یارانه برخی کالاها حذف و به یارانه ثابت نقدی تبدیل شد تا بتواند عدم توزیع برابر درآمد و ناکارآمدی در پرداخت یارانه را اصلاح کند.

این استاد داشگاه اشاره کرد: دولت در واقع خواست یارانه را به صورت نقدی از جیب افراد ثروتمند گرفته و آن را به اقشار دهک های پایین درآمدی بدهد.

دولت موفق عمل نکرد

پژویان رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری ادامه داد: دولت نتوانست این نقل و انتقال پول را به درستی تنظیم کند و هنوز هم در هدایت مجموعه سیستم یارانه ای سردرگم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت نمی خواهد تا آخر عمر یارانه نقدی را پرداخت کند، بلکه اگر نظام یارانه ای اصلاح شود و به خوبی عمل کند، این امر باید منجر به کاهش هزینه های تولید در اقتصاد می شود.

نیازی به پرداخت یارانه نقدی نیست

پژویان افزود: کاهش هزینه به مثابه پرداخت یارانه به بخش تولید است و دیگر نیازی به پرداخت یارانه نقدی به این صورت نیست.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی علوم بانکی و اقتصاد شهری گفت: یک نظام جامع تأمین اجتماعی کافی است که بتواند پوشش لازم را برای حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر فراهم کند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا