پایان فروش خودروی قسطی

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» صبح روز گذشته در حالی خودروسازان با حضور در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش سقف فروش خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی شدند که بانک مرکزی ضمن مخالفت با این درخواست در نامه‌ای به وزارت صنعت، خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰ هزار خودرو توسط خودروسازان …

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» صبح روز گذشته در حالی خودروسازان با حضور در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش سقف فروش خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی شدند که بانک مرکزی ضمن مخالفت با این درخواست در نامه‌ای به وزارت صنعت، خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰ هزار خودرو توسط خودروسازان شد. با این حال خودروسازان هنوز به‌دنبال افزایش سقف فروش هستند و امید دارند در جلسه وزارت صنعت با بانک مرکزی که شب گذشته برگزار شد، بتوانند این خواست خود را محقق کنند.

صبح روز گذشته در حالی خودروسازان با حضور در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش سقف فروش خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی شدند که بانک مرکزی ضمن مخالفت با این درخواست طی نامه‌ای به وزارت صنعت، خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰ هزار خودرو توسط این وزارتخانه و خودروسازان شد. هر چند در ابتدا اعلام شد که ارائه تسهیلات خودرو تا ۲۵ اردیبهشت‌ سال ۹۵ادامه خواهد داشت، اما با استقبال متقاضیان از تسهیلات مذکور بانک مرکزی به خودروسازان گوشزد کرد که سقف فروش همان ۱۱۰ هزار دستگاه خودرویی است که وزارت صنعت ادعا کرده بود تقاضایی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که طرح فروش ۶ ماهه به ۶ روز هم نرسید.

در همین حال در نامه بانک مرکزی به وزارت صنعت آمده است: «با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف ۱۱۰ هزار دستگاه تامین شود؛ بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذی‌ربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.»

همچنین این بانک در نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودرو تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند. بانک مرکزی اعلام کرده است با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح که با استقبال مشتریان ظرف چند روز به‌صورت کامل محقق شد، امکان افزایش سقف مقرر شده به‌دلیل آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد. بر این اساس، به تمام تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام می‌شود هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی‌تواند توسط نظام بانکی تامین مالی شود.در همین حال بانک مرکزی در شرایطی با خودروسازان و وزارت صنعت در مورد عدم افزایش سقف فروش ۱۱۰ هزار خودرو اتمام حجت کرد که بعد از ظهر دیروز خودروهای فروش رفته توسط نمایندگی‌های دو شرکت خودروساز به مرز ۱۱۰ هزار دستگاه رسید.

به این ترتیب با شروع اجرای طرح مذکور از دوشنبه گذشته تا ساعت ۱۲ ظهر دیروز شرکت ایران خودرو اعلام کرد که ۵۸ هزار خودرو پیش ثبت نام شده است که از این تعداد، برای ۴۷ هزار دستگاه خودرو واریز وجه صورت گرفته است بر این اساس، بیشترین میزان فروش خودرو به ترتیب در خانواده پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند بوده است. در همین حال، مسوولان سایپا هم اعلام کردند که تا ظهر دیروز فروش قطعی خودرو ۵۰ هزار دستگاه بوده است. در این میان، ۳۶ هزار و ۹۰۶ دستگاه از خانواده x۱۰۰ (پراید)، ۱۳ هزار و ۳۵۶ دستگاه از خانواده تیبا، ۹ هزار و ۲۷۲ دستگاه خودرو از خانواده تندر و ۶ هزار و ۱۹۰ دستگاه وانت آریسان در قالب این طرح، فروخته شده است.
منبع: دنیای اقتصاد
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا