مژده ای برای بیماران قلبی

کلسترول رژیم غذایی به طور عمده از گوشت، جگر، مغز، تخم مرغ و غذاهای لبنی به بدن می‌رسد.همچنین غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند. پس از صرف غذا،کلسترول از طریق روده جذب و سپس همراه با تری گلیسیریدها درون پوششی پروتئینی بسته‌بندی می‌شود. این ترکیب چربی-پروتئین شیلومیکرون نام دارد. کبد هم می‌تواند کلسترول را از خون بردارد …

کلسترول رژیم غذایی به طور عمده از گوشت، جگر، مغز، تخم مرغ و غذاهای لبنی به بدن می‌رسد.همچنین غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند.

مژده ای برای بیماران قلبی

پس از صرف غذا،کلسترول از طریق روده جذب و سپس همراه با تری گلیسیریدها درون پوششی پروتئینی بسته‌بندی می‌شود. این ترکیب چربی-پروتئین شیلومیکرون نام دارد. کبد هم می‌تواند کلسترول را از خون بردارد و هم آن را تولید و به درون خون بریزد.

مژده ای برای بیماران قلبی

کلسترول را می‌توان به دو دستهٔ کلی تقسیم کرد:

کلسترول غذایی: منظور همان کلسترولی است که در غذایی که خورده می‌شود وجود دارد. این عنصر غذایی بسیار شبیه به شکر، چربی، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح معدنی است. این نوع کلسترول تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود و همان چیزی است که در برچسب‌های مواد غذایی مشاهده می‌شود.

کلسترول خون: این نوع کلسترول در کبد ساخته می‌شود و همان چیزی است که پزشک اندازه می‌گیرد.

مژده ای برای بیماران قلبی

کلسترول خون و کلسترول غذایی، با اینکه از نظر شیمیایی یکسان هستند، اما این بیانگر یکسان بودن آنها در هر مورد نیست. به همین دلیل است که تاثیر خوردن کلسترول غذایی بر سلامت می‌تواند تا حد بسیار زیادی متفاوت از پیامدهای داشتنِ کلسترول خون بالا (آنچه پزشک اندازه می‌گیرد) باشد.

بدن برای تولید ویتامین D، هورمون‌ها و مولکول‌هایی که غذا را هضم می‌کنند، کلسترول تولید می‌کند. اما در صورتی که مقادیر زیادی از آن تولید شود، می‌تواند رگها را مسدود کرده و به سکته قلبی و مغزی منجر شود.

آمار ها نشان می دهد حدود ۱۷.۵ میلیون بریتانیایی باید داروهای کلسترول مصرف کنند اما ناتوان کنندگی مانند گرفتگی عضلانی از عوارض استفاده از این داروها است

و اما اکنون دانشمندان در دانشگاه نیومکزیکو دریافته‌اند که یک واکسن می‌تواند بهتر از استاتین‌ها به کاهش سطوح کلسترول کمک کند و همچنین هزینه آن از قرصهای روزانه کمتر است.ازاین رو واکسنی به منظور مقابله با کلسترول تولید کردند که می‌تواند نیاز به مصرف روزانه استاتین‌ها را کاهش دهد.

از آنجایی که کلسترول دارای فوایدی هم هست، پروتئینی موسوم به PCSK9 اطمینان حاصل می‌کند که مقادیر زیادی از آن‌ها در حال گردش هستند و بطور فعال از دفع آن‌ها توسط بدن جلوگیری می‌کند. واکسن جدید، این پروتئین را متوقف می‌کند تا بتوان کلسترول را بطور طبیعی از سیستم بدن دفع کرد.

تاکنون این واکسن تنها بر روی موش‌ها و میمون‌ها آزمایش شده اما نتایج حاکی از آن بوده است که می‌تواند کلسترول بد را تا ۵۵ درصد در مقایسه با مقدار ۳۰ درصد استاتین‌ها کاهش دهد. این دارو همچنین می‌تواند برای افزایش ۴۰ درصدی تاثیرگذاری استاتین‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

واکسن مذکور با استفاده از ذرات ویروس‌مانند برای آموزش سیستم ایمنی به منظور تولید پادتن‌هایی برای حمله به نقاط نادیده گرفته شده بدن استفاده می‌کند.این ذرات ویروس مانند از ظاهری شبیه ویروس برخوردارند اما ماده ژنتیکی نداشته و عفونی نیستند. اگرچه آن‌ها بسیار شبیه پروتئین PCSK9 هستند از این رو بدن، پروتئین مذکور را نیز به عنوان مهاجم در نظر می‌گیرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا