مال باختگان پرنده «ورمی کمپوست» هم در نمایشگاه مطبوعات تجمع کردند

یکی از مال باختگان پرونده «ورمی کمپوست» با بیان اینکه دو سال از ماجرای این کلاهبرداری می‌گذرد به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: تعداد شاکیان کلاهبرداری ورمی کمپوست به ۱۳ هزار نفر می‌رسد که بنابر اعلام مسئولان مجموع سرمایه‌گذاری‌ها نیز حدود ۴ هزار میلیارد تومان است. غلامرضا مهدیان با بیان اینکه متاسفانه روند رسیدگی به …

یکی از مال باختگان پرونده «ورمی کمپوست» با بیان اینکه دو سال از ماجرای این کلاهبرداری می‌گذرد به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: تعداد شاکیان کلاهبرداری ورمی کمپوست به ۱۳ هزار نفر می‌رسد که بنابر اعلام مسئولان مجموع سرمایه‌گذاری‌ها نیز حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

غلامرضا مهدیان با بیان اینکه متاسفانه روند رسیدگی به ماجرای کلاهبرداری ورمی کمپوست قابل قبول نیست، افزود: در ابتدای جذب سرمایه‌گذاری در این پروژه علاوه بر تبلیغات گسترده از سوی رسانه ملی، وزارت تعاون و وزارت جهاد کشاورزی نیز به آنها مجوز رسمی ارائه کرده بود که همین امر موجب اطمینان مردم برای این سرمایه‌گذاری شد.

او بیان کرد: مسئول این پروژه کارآفرین برتر کشور بود و حتی برای چند سال پیاپی نیز در نمایشگاه‌های کارآفرینی از مدیرعامل شرکت ورمی‌کمپوست تجلیل شد.

وی ادامه داد: پس از کلاهبرداری، مسئولان وزارت تعاون و وزارت جهاد کشاورزی مدعی شدند که مجوزها تقلبی است، در حالی که اکنون همه اسناد مبنی بر مجوز رسمی این دو وزارتخانه وجود دارد.

این مال‌باخته با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد جلوگیری از فعالیت تولید ورمی‌کمپوست از سوی این شرکت با تلاش واردکنندگان کود به کشور صورت گرفته باشد، گفت: این پروژه به لحاظ فعالیت اقتصادی خود ماهیانه ۸ درصد سود واقعی به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کرد که با توجه به واقعی بودن فعالیت این شرکت در ابتدای امر نمی‌توان سرمایه‌گذاران را به طمع کردن برای دریافت سود بیشتر متهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ یک از مراجع قانونی پاسخگوی وضعیت مال‌باختگان شرکت ورمی‌کمپوست نیستند و با جابه‌جایی دادگاه رسیدگی از کرج به ملارد و سپس به تهران، روند رسیدگی به پرونده بیش از دو سال به طول انجامیده است و مردم همچنان بلاتکلیف‌اند.

تعدادی از مال باختگان با در دست داشتن پلاکاردهایی در نمایشگاه دست به اعتراض زدند.

ظرفیت اجرای تولید کود ارگانیک با پدیده‌ای به نام ورمی‌کمپوست در ایران شهرت یافت. کودی که حاصل فعالیت بیولوژیک کرمی به نام فتیداست. این کرم نخستین‌بار در ‌سال ١٣٧٤ توسط یک شرکت دامپروری از کشور کانادا وارد ایران شد. ١٨‌سال بعد اما این پدیده با ماهیتی متفاوت و وسعتی گسترده تحت‌نظر شرکتی به نام « س. گ. ز. ا» بنیانگذاری شد.

با صدور مجوز جهاد کشاورزی ملارد برای تأسیس شرکت تولید کود ارگانیک از مردم عادی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت دعوت شد. این کرم که باید در مراحل اولیه در بستر کود قرار می‌گرفت تا از فضولات کرم به همراه موادآلی تجزیه‌شده کود ارگانیک تولید شود در قالب سبدهایی با قیمت ٢٤‌هزار تومان به سرمایه‌گذاران فروخته شد.

مردم با سرمایه‌های کم و زیاد، سبد می‌خریدند و در ازای نگهداری این سبدها سود می‌کردند. به این معنی که بعد از مدتی بر اثر فعل‌ و انفعالات کرم در بستر خاک، کود ارگانیک تولید می‌شد و سرمایه‌گذاران در ازای دریافت سود این سبدها را به شرکت اصلی بازمی‌گرداندند.

با هجوم مردم و درخواست‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در شرکت « س. گ. ز. ا» جهاد کشاورزی موسس شرکت را به‌ عنوان کارآفرین ‌سال ٩٢ معرفی کرد. موضوعی که باعث اعتماد بیشتر مردم به این شرکت شد. معاملات کودهای ارگانیک آن‌قدر وسعت یافت که کم‌کم سرمایه‌های کلان در رأس این خریدوفروش‌ها قرار گرفت و همراه با با زیرشاخه‌های سرمایه‌گذار به شرکتی شبه‌هرمی تبدیل شد.

اما عمل نکردن شرکت به تعهدات در اوایل آبان‌ماه ٩٢ خبر هولناکی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داد. شرکت ورشکست‌شده بود و وقتی طلبکاران برای وصول سرمایه‌های‌شان اقدام کردند هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ۱۳ هزار شاکی از ١٦ استان کشور قربانی این شرکت شبه‌هرمی باشند. با این حال همان زمان با دستگیری «الف.ش» مدیرعامل این شرکت تحقیقات برای شناسایی مالباختگان و میزان سرمایه‌های از دست رفته‌شان آغاز شد و به دلیل اختلاف دادسرای ملارد و کرج به دستور دادستان کل کشور، رسیدگی به این پرونده جنجالی در دادسرایی در تهران آغاز شد.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا