رشادت مسوول امنیتی حزب الله چگونه جان دهها لبنانی را نجات داد

عامل انتحاری سوم قصد داشت تا وارد مسجد امام حسین (ع) منطقه برح البراجنه شده و خود را در میان نمازگزاران بی گناه منفجر کند که پس از درگیری با یکی از نمازگزاران بنام “حسین یاغی ملقب به حاج ابومرتضی” که از قضا مسئول امنیتی حزب الله در منطقه نیز بوده یکی از دو بمب …

عامل انتحاری سوم قصد داشت تا وارد مسجد امام حسین (ع) منطقه برح البراجنه شده و خود را در میان نمازگزاران بی گناه منفجر کند که پس از درگیری با یکی از نمازگزاران بنام “حسین یاغی ملقب به حاج ابومرتضی” که از قضا مسئول امنیتی حزب الله در منطقه نیز بوده یکی از دو بمب همراه خود را منفجر کرده که به شهادت فرمانده امنیتی حزب الله نیز منجر شده است.

گروه بین الملل مشرق نوشت: دو عامل انتحاری ناشناس خود را در نزدیکی مسجد امام حسین (ع) منطقه برج البراجنه واقع در حومه جنوبی شهر بیروت منفجر کردند که به شهادت ۴۵ و جراحت ۱۸۰ شهرند غیر نظامی لبنانی منجر شده است.
حسب اطلاعات منتشر شده و بنقل از شاهدان عینی، عوامل انتحاری ۴ نفر بوده اند که بصورت پیاده با عبور از خط ساحلی بیروت وارد منطقه برج البراجنه در ضاحیه شده و دو نفر از آنها خود را در نزدیکی حسینیه (مسجد) امام الحسین (ع) این منطقه منفجر کرده اند.
دو عامل انتحاری به فاصله زمانی ۱ – ۲ دقیقه و در مسافت ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از یکدیگر دست به انتحار زده اند که این موضوع با هدف وارد آوردن حداکثر تلفات به غیرنظامیان صورت گرفته است. انتحاری دوم خود را در میان مردمی که برای امداد رسانی به قربانیان انتحاری نخست در محل جمع شده بودند منفجر کرده است.
گفته می شود که انتحاری سوم و چهارم نیز وجود داشته اند که یکی از آنها هر چه تلاش کرد، موفق به انهدام کمربند انفجاری همراه خود نشده و پس از شناسایی از سوی مردم خشمگین مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی لبنانی قرار گرفته و به هلاکت رسیده است.
از سرنوشت عامل انتحاری چهارم هیچ اطلاعاتی منتشر نشده اما منابع محلی از برج البراجنه گفته اند که مردم دو فرد را که مظنون به انتحاری بوده اند دستگیر و پس از ضرب و جرح شدید با تلاش نیروهای امنیتی نجات داده شده و به بازداشتگاه منتقل شده اند.
موقعیت محل انفجار در مقابل درب ورودی بازارچه ای بود که روزانه هزاران نفر از مردم منطقه برج البراجنه برای تامین و خرید مایحتاج خود به آن مراجعه کرده و در لحظه انفجار دهها تن از آنها در حالیکه بسته های مواد غذایی در دست داشته اند مورد اصابت ترکش و موج انفجار قرار گرفته اند.
پایگاههای اطلاع رسانی نزدیک به جریانهای تکفیری در لبنان با انتشار بیانیه هایی، ضمن ابراز خوشحالی از این حملات وحشیانه و تروریستی، آن را در انتقام از پیشروی های اخیر رزمندگان محور مقاومت در جبهه های مختلف سوریه عنوان کرده اند که طی آن صدها تروریست تکفیری مسلح القاعده، داعش و گروههای هم پیمان آنها به هلاکت رسیده و مناطق وسیعی از اراضی سوریه که از ۴ سال پیش در اشغال آنها بوده، بازپس گرفته شده و پاکسازی شده اند.
این رسانه ها با انتشار تصاویر عوامل انتحاری، آنها را دو فلسطینی ساکن لبنان و یک سوری معرفی کرده اند! برخی منابع میدانی تاکید کرده اند که عامل انتحاری سوم که در اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی لبنانی قرار گرفت، قصد داشت تا وارد مسجد امام حسین (ع) منطقه برح البراجنه شده و خود را در میان نمازگزاران بی گناه منفجر کند که از سوی مردم مورد شناسایی قرار گرفته و پس از درگیری با یکی از نمازگزاران بنام “حسین یاغی ملقب به حاج ابومرتضی” که از قضا مسئول امنیتی حزب الله در منطقه نیز بوده یکی از دو بمب همراه خود را منفجر کرده که به شهادت فرمانده امنیتی حزب الله نیز منجر شده است.
از نکات تاثر بر انگیز اینکه شهید یاغی در حالی با تروریست انتحاری داعشی در ورودی مسجد درگیر شد که دختر خردسالش را در آغوش داشته که انفجار منجر به شهادت پدر و دختر شده است. از شهید حسین یاغی دو فرزند خردسال پسر بیادگار مانده است. بدیهی است در صورتیکه این شهید با از خود گذشتگی از ورود انتحاری به داخل صحن مسجد جلوگیری نمیکرد، صدها تن از حاضران در مسجد که پس از اتمام نماز مغرب و عشاء در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم دعای کمیل بودند قتل عام می شدند.
بنابر بر اعلام منابع بهداشتی لبنان، پیکر مظهر شهدا و مجروحان حادثه به بیمارستانهای “الساحل، بهمن و رسول الاعظم شهر بیروت منتقل شده اند. نیروهای امنیتی و ارتش لبنان با حضور در محل انفجار اقدام به ایجاد موانع امنیتی و دورساختن مردم تجمع کرده از آن هستند. صدای شلیک پی در پی تیرهای هوایی نیز مربوط به نیروهای امنیتی لبنانی است که قصد تخلیه فوری منطقه را دارند، حزب الله با انتشار پیامهایی از مردم منطقه خواسته است تا در منازل خود مانده و تا پایان بررسی های امنیتی تحت هیچ شرایطی در خیابان تجمع نکنند.
واحد امنیتی حزب الله بلافاصله صدها رزمنده خود را در کلیه خیابانها و کوچه های بیروت مستقر کرده و در حال بررسیهای امنیتی جهت اطمینان از امن بودن منطقه هستند. منطقه برج البراجنه شهر بیروت دارای ترکیب جمعیتی اکثریت شیعه نشین و اقلیتی از آواران فلسطینی است که عموما در اردوگاه معروف برج البراجنه در نزدیکی این محل ساکن هستند و گفته می شود که دو عامل از سه عامل انتحاری از فلسطینیهای این اردوگاه بوده اند!! عامل سوم نیز تبعه سوریه معرفی شده است. طی دو سال گذشته هزاران پناهنده سوری با عبور از مرزهای دو کشور وارد بیروت شده و در بخشهای مختلف ان ساکن شده اند.
حسب آخرین اخبارواصله، گروه تروریستی تکفیری “داعش – شاخه لبنان” مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است. انفجار ساعتی پیش در برج البراجنه در ادامه حملات سازمان یافته از سوی تروریستهای تکفیری القاعده و داعش است که از دو سال پیش دهها شهروند غیرنظامی لبنانی را به کام مرگ کشیده است.
در تحقیقات نیروهای اطلاعاتی لبنان در مورد انفجارهای سال گذشته مشخص شد که فردی بنام “ماجد الماجد” افسر سازمان اطلاعات و جاسوسی عربستان سعودی فرماندهی این گروهها را بر عهده داشته که از جمله جنایات وی سازماندهی دو حمله انتحاری به سفارت و ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر بیروت نیز بوده است که عوامل آن نیز دو فلسطینی!! و یک لبنانی بوده اند.
در تحلیل چرایی وقوع این حملات باید به چند نکته اشاره داشت:

۱ – همزمانی این حملات با پیروزیهای گسترده و بسیار استراتژیک رزمندگان محور مقاومت در محورهای عملیاتی حلب، لاذقیه، دمشق سوریه بوده که طی آن مناطق بسیار وسیعی آزاد و پاکسازی شده و از آن مهمتر اینکه مناطق آزاد شده بزودی در مرحله دوم عملیات بزرگ “محرم – انتقام سخت” مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۲ – وقوع این انفجار ها در حالی است که کشورهای حامی تروریسم تکفیری در منطقه مانند قطر، عربستان سعودی و ترکیه در آستانه تشکیل جلسات مشاوره ای در رابطه با حل و فصل سیاسی بحران سوریه در شهر وین، با دستان خالی و خفت و خواری ناشی از شکستهای پی در پی در سوریه و یمن و عراق حاضر خواهند شد و انفجارهای لبنان به نوعی تلاش آنها برای فعال کردن برگه “کشتار بی گناهان” ارزیابی می شود که طی آن در ازای توقف حملات انتحاری و ناامنی ها در لبنان، در پرونده سوریه امتیازاتی به کشورهای مذکور اختصاص داده شود.

در این میان وخیمترین وضعیت را ترکیه و عربستان دارند که علی رغم جنایات فراوان در سوریه، عراق و یمن، لحظه به لحظه در باتلاق حمایت از تروریسم و دخالت مستقیم نظامی در حال فرورفتن هستند و همزمان در عرصه سیاسی نیز هیچگونه قدرت و برگه ای برای تحقق حداقل خواسته های نامشروع و غیر قانونی خود نه در مذاکرات سیاسی و نه در عرصه های نبرد میدانی نداشته و ندارند و انشالله نخواهند داشت.

۳ – وقوع سلسله تحولات امنیتی در لبنان که موجب وارد آمدن ضربات بسیار سختی به پیکره ستادی و فرماندهی گروههای تروریستی تکفیری داعش و القاعده در این کشور شده است. انفجار مشکوک موتورسیکلت بمبگذاری شده در مقابل لانه هیئت به اصطلاح شرعی تکفیریها در شهر عرسال لبنان که به هلاکت و جراحت گروهی از مشایخ و به اصطلاح علمای آنها منجر شد تا دستگیری چندین تن از فرماندهان و مسئولان امنیتی و نظامی القاعده و داعش توسط نیروهای امنیتی لبنان از جمله این موارد می باشد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا