بازار سهام در انتظار لغو قطعی تحریم‌ها

بازار سهام در حال حاضر در شرایط انتظار برای اجرایی شدن توافقات به سر می‌برد و تا زمانی که این اتفاق به‌صورت واقعی در فضای اقتصاد نمایان نشود نمی‌توان شاهد بروز روند رشد در بورس بود. سهامداران بازار سهام در حالت انتظار برای بهبود شرایط به سر می‌برند و در معاملات شاهد تردید سهامداران هستیم …

بازار سهام در حال حاضر در شرایط انتظار برای اجرایی شدن توافقات به سر می‌برد و تا زمانی که این اتفاق به‌صورت واقعی در فضای اقتصاد نمایان نشود نمی‌توان شاهد بروز روند رشد در بورس بود. سهامداران بازار سهام در حالت انتظار برای بهبود شرایط به سر می‌برند و در معاملات شاهد تردید سهامداران هستیم که این امر روند منفی شاخص بورس را تشدید خواهد کرد.
گزارشات شش ماهه ارائه شده توسط شرکت‌های بورسی چندان مطلوب نبوده و به علاوه مواردی چون رشد اقتصادی چین و کاهش نرخ بیکاری آمریکا باعث می‌شود قیمت جهانی صنایعی چون سنگ آهن، آلومینیوم و مس کاهش چشمگیری داشته باشد که این امر موجب سیر نزولی در تولید کشور و به تبع آن صنایع بورسی شده است. درحالی‌که پتروشیمی‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهند ولی گزارشات شش ماهه آنها چندان مطلوب نبوده و این موضوع نیز یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار بر روند بازار سهام است.
در چند ماه اخیر اتفاق خاصی در بازار سهام صورت نگرفته است تا سهامداران بتوانند مجدد به بورس اعتماد کنند و برای رشد بازار باید در انتظار لغو قطعی تحریم‌ها و اجرایی شدن جزییات برجام باشیم در غیر‌این صورت خریدوفروش واقعی در بازار صورت نخواهد گرفت. روند نه‌چندان مثبت و افزایش حجم معاملات در بازار سهام واقعی نبوده و حاکی از بازار گردانی‌ها، شاخص‌سازی‌ها در معاملات بازار سهام است که این موضوع باعث پیش‌بینی‌ها نادرست از روند بازار شده و آینده بورس را با ابهام روبه‌رو می‌کند. تا زمانی که دولت بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت نکند و نرخ سود بانکی همچنان ۲۶ درصد باشد نباید انتظار رشد در روند بازار را داشت زیرا تا زمانی که صنایع نتوانند بازدهی بالایی داشته باشند رشد در سهام این گروه‌ها دور از انتظار بوده و شرایط فعلی روند بی‌اعتمادی در بین سهامداران ادامه خواهد داشت. بازار سهام برای رشد نیازمند یک تدبیر اساسی از سوی دولت و مسئولان است تا بتوان در آینده در انتظار روزهای واقعی و صعودی در شاخص بورس باشیم.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا