ورود شورای‌‌عالی امنیت ملی به موضوع بازداشت خبرنگاران

او افزود: «این اقدام به شکلی برای صیانت از سلامت خبرنگاران است». به گزارش «ایسنا» شمخانی در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درخصوص بازداشت اخیر برخی از خبرنگاران، تأکید کرد این موضوع تعیین‌ تکلیف خواهد شد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع خبرنگاران بازداشتی ورود …

او افزود: «این اقدام به شکلی برای صیانت از سلامت خبرنگاران است». به گزارش «ایسنا» شمخانی در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درخصوص بازداشت اخیر برخی از خبرنگاران، تأکید کرد این موضوع تعیین‌ تکلیف خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه آیا شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع خبرنگاران بازداشتی ورود پیدا می‌کند؟ گفت: «ما به این موضوع ورود پیدا کردیم». او در پاسخ به سؤالی درخصوص ورود شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع خبرنگاران بازداشتی و اظهار نظر اخیر رئیس قوه قضائیه در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهوری در این رابطه، گفت: «این موضوع در حال مدیریت‌شدن است. این اقدام به شکلی صیانت از سلامت خبرنگاران است. شاید برخی از اقدامات ناخواسته توسط برخی افراد صورت گرفته که در گردابی افتادند که این گرداب مفید نیست».
آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به پرسش مجدد خبرنگاران در مورد زمان آزادی خبرنگاران بازداشتی و تعیین تکلیف آن گفت: «قطعا این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد و آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد».
پیش از این نیز شمخانی در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام نفوذ و جریان‌سازی یا ادراک‌سازی افکارعمومی و این نظر که عنوان می‌شود پس از برجام این دستگیری‌ها با قصد تسویه‌حساب سیاسی بوده است و بزرگ‌نمایی صورت گرفته است، گفت: «من با این نظر موافقم».
شمخانی در ادامه این نشست خبری تأکید کرد: «کسی قصد انهدام یا خدای نکرده تضعیف کس دیگری را نخواهد داشت. این خط مشی جمهوری اسلامی ایران نیست ولی به‌طورقطع جامعه گسترده، شریف و زحمت‌کش و کم‌خواه خبرنگاری ما نیازمند به صیانت است».
به نظر می‌آید این دوستان مشکل ندارند
شمخانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این بازداشت‌ها برای صیانت از خبرنگاران بوده که راه نفوذی برای دشمن نباشد، گفت:‌ «قطعا همین‌طور است. کسی قصد انهدام هیچ کسی را ندارد، مطمئن باشید». او گفت: «به نظر می‌آید این دوستان مشکل ندارند و بعد از آنکه به آنها گفته شد کارشان غلط بوده به این موضوع اذعان داشتند البته برخی از آنها گفته‌اند که مطلع نبودند». شمخانی تأکید کرد: «قصد این نیست که اگر کسی دستگیر شد او را از حیز انتفاع بیندازند. قصد این است که آژیر خطری کشیده شود مبنی بر اینکه دوستان ما در مرحله حساسی قرار داریم و زیرکی‌ها و معماگونه وارد شدن استکبار در جامعه ما با بزک‌کردن خود را بدانند و اینکه جامعه ما بیشترین آسیب را از ایالات متحده آمریکا دیده است». او افزود: «قصد بر این است که این دوستان بدانند که آمریکا به شکل مرموزی با دست‌های خواسته و یا ناخواسته خبرنگاران وارد عمل می‌شود. آنها هم چنین چیزی را باور کردند. حال باید این موضوع را به دیگران گفت تا بقیه خبرنگاران مراقب باشند. این موضوع به برخی خبرنگاران گفته شده و پیامک داده شده که مراقب این مشکل باشند تا در این گرداب نیفتند». شمخانی ادامه داد: «به نظرم آن دوستانی که از این موضوع آگاهی یافتند با توجه به اینکه برخی از آنها آشنا به این شگرد نبودند موضوع‌شان قابل‌حل خواهد بود». یک روز پس از اعلام خبر بازداشت پنج فعال رسانه‌ای، رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت گفته بود: «بیخودی نرویم، یک نفر، دو نفر را از اینجا و آنجا به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم آن را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، خط نفوذ و جریان نفوذ است». شمخانی همچنین در واکنش به پرسشی درباره اقدام شورای‌عالی امنیت ملی برای رفع حصر، ‌گفت: «اجازه دهید یک لیوان آب بخورم! با توجه به شرایط سنی‌ام و خستگی از صبح تاکنون ایجاب می‌کند که به این سؤال پاسخ ندهم چون قاطی خواهم کرد!»
پیگیري دغدغه‌های رئیس‌جمهوری در نمایشگاه مطبوعات
همچنین روز گذشته «محمدباقر نوبخت» نیز نشست خبری هفتگی خود را در محل نمایشگاه مطبوعات با حضور نمایندگان رسانه‌ها و همچنین برخی از بازدیدکنندگان برگزار کرد. او در پاسخ به این سؤال که پس از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، رئیس قوه قضائیه موضع‌گیری کرد، دولت دراین‌زمینه چه پاسخی خواهد داشت، گفت: «شاید در هیچ‌یک از مقاطع گذشته به این اندازه هماهنگی میان مسئولان قوا وجود نداشته است». سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دوره خوب همدلی میان قوا برقرار است، افزود: «از همین جا باید از ریاست قوه قضائیه به جهت همکاری و تشریک مساعی و تصویب برجام تشکر کنم».  نوبخت افزود: «البته همدلی به این منظور نیست که همه قوا در همه مسائل یک‌نظر باشند و ممکن است در یک پرونده نیز دو قاضی عینا یک رأی را صادر نکنند، بنابراین ضمن اینکه اصل ٥٧ قانون اساسی که تفکیک قوا را مشخص کرده است، باید توجه داشت در اصل ١١٣ قانون اساسی نیز جایگاه ویژه‌ای برای رئیس‌جمهوری قائل شده است که بعد از مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام کشور رئیس‌جمهوری است». او اضافه کرد: «هم مسئولیت اجرای قانون اساسی و هم مسئولیت قوه مجریه با رئیس‌جمهوری است و درخصوص موضوعات گفته‌شده ایشان تشخیص دادند و نظر خود را در جمع اصحاب رسانه بیان کردند و دولت در جهت پیگیری‌های دغدغه‌ها و نگرانی‌های رئیس‌جمهوری موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد». رئیس‌جمهوری در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفته بود: «اگر یک رسانه تخلفی کرده است و نهادی رسانه آن را رصد کرده، پس او متخلف است نه نهاد دیگری، چراکه ما در کشور وزارت ارشاد، هیأت نظارت و قوه قضائیه داریم. برای مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند، مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد». او افزوده بود: «مگر قابل تحمل است در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصون باشند و حاشیه امن امنیتی و دائمی داشته باشند که نه‌تنها هرچه می‌خواهند بنویسند که نقش پلیس مخفی را هم ایفا کنند، به‌طوری‌که از برخی نشریات می‌توان فهمید فردا چه کسی دستگیر می‌شود، کجا تعطیل می‌شود و ریختن آبروی چه کسی در دستور کار است».
امشب جلسه شورای‌عالی امنیت ملی درباره برجام
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی درخصوص تشکیل کمیته صیانت از برجام، گفت: «قرار شد چهارشنبه‌شب جلسه‌ای در شورای امنیت ملی برای بررسی و به‌نتیجه‌رسیدن این موضوع تشکیل شود». «شمخانی» همچنین در پاسخ به سؤالی درباره محدودسازی توان دفاعی ایران گفت: «جمهوری اسلامی در طول ٣٧ سال گذشته توان دفاعی‌اش را توسعه داده و هیچ نقص و کاهش سرعت نسبت به تولید قدرت بازدارندگی به مفهوم دفاع از جمهوری اسلامی در حوزه نیروهای مسلح از طرف هیچ کسی نباید مورد تهدید قرار گیرد».
شمخانی در پاسخ به این سؤال که «مباحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شروع شده بود که جلوی آن با یک تذکر گرفته شده است، آیا چنین چیزی درست است»، گفت: «همین‌طور است».

۱۷۹/

دکمه بازگشت به بالا