قشقاوی: اعدام شهروندان ایرانی توسط عربستان را دیپلماتیک پاسخ می‌دهیم

در حالی دولت سعودی سه شهروند بلوچ را در این کشور اعدام کرد که جریان شناسنامه دار سیستان و بلوچستان سالهاست سنگ مقامات سعودی را به سینه می زند. به گزارش رویش نیوز به نقل از راه دانا؛ یکشنبه رژیم سعودی ۳ شهروند ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد. وزارت کشور سعودی …

در حالی دولت سعودی سه شهروند بلوچ را در این کشور اعدام کرد که جریان شناسنامه دار سیستان و بلوچستان سالهاست سنگ مقامات سعودی را به سینه می زند.
به گزارش رویش نیوز به نقل از راه دانا؛ یکشنبه رژیم سعودی ۳ شهروند ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرد.

وزارت کشور سعودی یکشنبه ۱۸ آبان از اجرای حکم اعدام تعزیری سه ایرانی به اتهام قاچاق مقادیر زیادی ماده مخدر حشیش به سعودی در شهر دمام در منطقه الشرقیه خبر داد.

براساس این گزارش این وزارتخانه در بیانیه خود یادآورد شده است که نیروهای امنیتی، سه تبعه ایرانی با نام‌های نبی بخش جوس، محمد اکرم بلوچ و امید بولیده را هنگام قاچاق مقادیر زیادی ماده مخدر حشیش به سعودی از راه دریا، دستگیر کرده بودند.

حسن قشقاوی در گفتگو با عصرهامون با بیان اینکه نخستین بار نیست که دولت سعودی شهروندان ایرانی را اعدام می کند گفت: با توجه به اینکه فامیلی یکی از این افراد «بلوچ» است حدس می زنم که از استان سیستان و بلوچستان باشند.

وی در خصوص برگشت اجساد آنها به ایران گفت: باید کارهای قانونی آنها در عربستان انجام شود تا به ایران بازگردند.

در حالی شهروندان ایرانی بدون اطلاع دولت ایران در عربستان اعدام شدند که چندی پیش شاهزاده سعودی عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز آل سعود به دلیل حمل مواد مخدر در لبنان دستگیر شد.

گفته می شود او قصد داشت کپتاگون را به استان حائل ببرد و علت انتخاب حائل این است که امیر آن سعود بن عبدالمحسن (عموی شاهزاده بازداشت شده) است که به واسطه وی این استان به مرکز جذب و توزیع انواع مواد مخدر تبدیل شد. این امر با مصونیت کامل انجام می شود.

قرص های روانگردان کپتاگون به آسانی تولید و گفته می شود که بیشتر در کشورهای خاورمیانه به مصرف می رسد.

منابع خبری از نقش گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره در تولید ، قاچاق و استفاده از این انواع مواد مخدر از جمله کپتاگون با حمایت و همکاری کشورهای حامی آنها خبر داده اند.

بارگیری این حجم از مواد مخدر توسط یک شاهزاده سعودی نشان می دهد یک شبکه گسترده از مقامات این کشور در قاچاق مواد مخدر دست دارند و دولت سعودی با سیاه نمایی به دنبال مخفی کاری است.

خبرها همچنین حاکی هستند که عناصر گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق به ویژه هنگام بریدن سر و یا اعدام اسیران از مواد مخدر مانند کپتاگون استفاده می کنند.

البته برخی از کارشناسان منطقه ای بر این باورند مقامات سعودی با اعدام سه تن از شهروندان ایرانی و اطلاع رسانی وسیع آن به دنبال در حاشیه بردن ترانزیت بزرگ مواد مخدر از سوی شاهزاده گان سعودی هستند.

در حالی سعودی ها سه شهروند سیستان و بلوچستان را اعدام کردند، که برخی از عناصر شناخته شده استان در سالهای اخیر سنگ سران سعودی را به سینه می زدنند و سینه چاک برای حضور در پیشگاه مقامات این کشور و گرفتن عکس یادگاری لحظه شماری می کردند.

این افراد شناسنامه دار که همواره و در توجیه ارتباطات نزدیک خود با مقامات سعودی می گویند: به دنبال نزدیک کردن دیدگاه دو کشور هستند!

مطلعین سیاسی همصدایی این افراد با مقامات سعودی را فراتر از نزدیکی دیدگاه می دانند، آنها حمایت های مالی مقامات سعودی را در سینه چاکی این مقامات بی تاثیر نمی دانند.

اما این اقدام دولت سعودی از سوی مقامات ایرانی بی پاسخ نماند و وزارت امور خارجه نیز کاردار عربستان را احضار کرد.

حسن قشقاوی در پاسخ به عصرهامون در خصوص هویت افرادی که در عربستان اعدام شده اند گفت: با توجه به اینکه فامیلی یکی از این افراد «بلوچ» است حدس می زنم که از استان سیستان و بلوچستان باشند.

وی در خصوص برگشت اجساد آنها به ایران گفت: باید کارهای قانونی آنها در عربستان انجام شود تا به ایران بازگردند.

وی نیز شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در واکنش به اقدام عربستان سعودی در اعدام سه ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر، گفت: « سال ۹۰ دولت عربستان اعلام کرد از شناوری حدود ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر ضبط کرده است که ۱۱ سرنشین متشکل از شش پاکستانی و پنج ایرانی داشت.»

وی افزود: «۴ سال پیش دو نفر از این اتباع ایرانی به‌تدریج تبرئه و آزاد شدند و به کشور بازگشتند اما سه نفر دیگر با طی مراحل مختلف دادرسی حدود یک سال پیش به اعدام محکوم شدند که بنا بر اعلام وزارت کشور عربستان امروز حکمشان اجرا شد.»

قشقاوی ضمن بیان این‌که «ما نیز در داخل کشورمان مجازات اعدام داریم» افزود: «اما همواره و به هر علت اعمال این مجازات برای اتباع خارجی، اقدام مثبت در روابط دوجانبه تلقی نمی‌شود… ما نیز اتباع خارجی زیادی داریم که حکم اعدامشان صادر شده اما با تلاش دستگاه دیپلماسی و بنا به مصالحی از اعمال آن جلوگیری شده است.»

قشقاوی تاکید کرد با توجه به این‌که تنها چند ساعت از اعلام خبر اعدام اتباع ایرانی گذشته است دستگاه دیپلماسی باید پخته و حساب‌شده عمل کند.

رفتارهای مغرضانه دولت سعودی در قبل شهروندان ایرانی در حالی همچنان ادامه دارد، که مدت زمان زیادی از فاجعه منا و کارشکنی سعودی ها در این خصوص سپری نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا