هوای پایتخت تا سه‌شنبه آلوده است

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این‌که دیروز شاخص کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم بود، گفت: درحال حاضر ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارد. حسین شهیدزاده سه منشأ آلودگی هوای تهران و ذرات معلق هوا را خودروهای کاربراتوری، خودروهای گازوئیلی فاقد فیلتر …

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این‌که دیروز شاخص کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم بود، گفت: درحال حاضر ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارد. حسین شهیدزاده سه منشأ آلودگی هوای تهران و ذرات معلق هوا را خودروهای کاربراتوری، خودروهای گازوئیلی فاقد فیلتر دوده و موتورسیکلت‌های بنزینی اعلام کرد و با تاکید بر این‌که سهم خودروها در آلودگی هوای تهران ٨٢‌درصد است، درخصوص طرح LEZ نیز گفت: کسی با اصل طرح کاهش مشکل ندارد، چرا که این طرح به جای این‌که خودروها را براساس زوج و فرد بودن پلاک آنها به دو بخش تقسیم کند، خودروها را بر مبنای میزان آلودگی که تولید می‌کنند، طبقه‌بندی می‌کند.
تنها ١٠‌درصد خودروهای تهران گواهی معاینه فنی دارند
او با اشاره به این‌که چنانچه ١٠‌درصد خودروهای آلاینده و فرسوده از مجموع خودروهای تهران از چرخه خارج شوند، بالغ بر ٤٨‌درصد آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در تهران از بین خواهد رفت، اظهار کرد: به جای جلوگیری از ورود روزانه ٥٠‌درصد خودروها به محدوده زوج و فرد، می‌توانیم با ممانعت از ورود تنها ١٠‌درصد خودروها به این محدوده، همان تاثیر را بر کاهش، آلودگی هوا داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شهیدزاده با بیان این‌که در سه روز پایانی هفته گذشته، به تدریج آلودگی هوای تهران از وضع پاک وارد وضع ناسالم شد، تصریح کرد: اینورژن یا وارونگی دما، باعث شد تا آلودگی هوا در تهران باقی بماند و خارج نشود و بخت و اقبال یارمان بود که تشدید آلودگی هوا با دو روز پایانی هفته گذشته یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه که ترددها در شهر کاهش می‌یابد، مصادف شد.  او با تاکید بر این‌که تنها ١٠‌درصد خودروهای تهران گواهی معاینه دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: در صورت اجرای طرح کاهش، ١٠٠‌درصد خودروهای تهران، می‌بایست نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند که در این صورت، می‌توان انتظار داشت که پس از گذشت چهار پنج ماه از اجرای طرح کاهش، آلودگی هوای تهران به میزان محسوسی کاهش پیدا کند.
شهر ری و شکوفه آلوده‌ترین نقاط تهران
شهیدزاده با اعلام این‌که راننده‌ای که موتور خودروی آلاینده و فرسوده خودروی خود را روشن می‌کند، به منزله تیری است که به قلب خود و خانواده‌اش شلیک می‌کند، تصریح کرد: قسمت اعظم آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل حمل‌ونقل موتوری است.
قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به قانون خاطرنشان کرد: براساس قانون، خودرویی که به سن فرسودگی رسیده و خودروی فرسوده محسوب می‌‌شود و نیز خودرویی که فاقد گواهی معاینه فنی است، حق تردد در شهر را ندارد و نباید به این گونه خودروها اجازه حرکت داده شود.  او افزود: درحال حاضر (ساعت ١١ صبح روز یک شنبه ١٧ آبان)، شاخص میانگین کیفیت هوای تهران ١٤٦ واحد است و روز جمعه گذشته که میانگین شاخص کیفیت هوای تهران ١٣٢ واحد بود، به ترتیب شهر ری در جنوب تهران با میانگین ١٦٧ واحد و محله شکوفه در شرق تهران با میانگین ١٦٢ واحد آلوده‌ترین هوا را بین نقاط مختلف پایتخت تجربه کردند.
افزایش ۲ برابری روزهای آلوده آبان امسال
دیروز هوای تهران درحالی چهارمین روز متوالی را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه پشت‌سر گذاشت که گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد شمار روزهای آلوده پایتخت در آبان‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه‌سال گذشته دو برابر شده است. به گفته وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، بررسی تطبیقی بین روزهای آلوده امسال و‌ سال گذشته گویای آن است که تعداد روزهای آلوده تهران در آبان امسال در مقایسه با مدت مشابه با‌ سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. او با اشاره به بررسی‌های شاخص کیفیت هوا و میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق کوچکتر از ٢،٥میکرون که جزو آلاینده‌های خطرناک و زیانبار برای سلامت انسان‌هاست در هوای تهران در این روزها تا حدود ٢ برابر استاندارد روزانه هم رسیده است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا