گره رکود در بازار مسکن باز می شود

به گزارش فرهنگ نیوز، پای حرف هر شخصی که آرزوی خانه دار شدن است، می‌نشینی تأمین منابع مالی خرید مسکن را بزرگ‌ترین دغدغه خود می‌داند و چشم انتظار گشایش دری برای خانه‌دار شدن خود است اما متأسفانه وضعیت بازار برخلاف انتظارشان پیش می‌رود. این درحالی است که مسولان مدتی است خبری از وام ۶۰ میلیونی …

به گزارش فرهنگ نیوز، پای حرف هر شخصی که آرزوی خانه دار شدن است، می‌نشینی تأمین منابع مالی خرید مسکن را بزرگ‌ترین دغدغه خود می‌داند و چشم انتظار گشایش دری برای خانه‌دار شدن خود است اما متأسفانه وضعیت بازار برخلاف انتظارشان پیش می‌رود.
این درحالی است که مسولان مدتی است خبری از وام ۶۰ میلیونی می دهند که قرار است از نیمه آبان ماه اجرایی شود تا شاید رکود سه ساله بازار مسکن را به زانو در آورد؛ اما همچنان مردم این سوال را در ذهن می پرورانند که آیا قیمت مسکن در آینده افزایش خواهد یافت یا خیر؟! به همین منظور چشم به گفته‌های مسئولین دوخته‌اند تا شاید با گفته‌های آنان به آرامش ذهنی دست یابد اما اظهارات ضد و نقیض طی چند وقت اخیر موجب ابهاماتی در این بین شده است.

بر اساس این گزارش؛ پیش‌بینی‌هایی همچون رکود در بازار مسکن، سونامی افزایش قیمت‌ها و ثابت ماندن قیمت از سوی مسئولان در خصوص بازار مسکن مطرح شده که دارای تناقضات متعددی است اگر این مباحث را در کنار اسارت بازار مسکن در دست دلالانی که زمینه‌ساز اتفاقات بسیاری در این حوزه شدند و با اشاره ای به قیمت‌ها سرعت می دادند بگذاریم نتیجه ای جز تشدید نگرانی برای مردم ندارد.

در همین راستا حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سال آینده ما در بازار مسکن افزایش قیمتی نخواهیم داشت، گفت: بازار مسکن خیز خروج از رکود برداشته و به سمت رونق در حرکت است.

وی در ادامه افزود: با برنامه و تمهیداتی که مطرح شده قیمت‌ها در این بازار به خصوص در بخش اداره تنها ۱۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که قیمت مسکن در چند سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است.

در ادامه حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است ما هیچ اتفاقی در این بازار مشاهده نمی‌کنیم و قیمت‌ها سال آینده هیچ افزایشی نمی‌یابد .

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نیز التهاب و یا افزایش قیمتی در این بازار وجود ندارد و در حال خروج از رکود هستیم.

بر اساس این گزارش علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس نظری کاملا متفاوت با سایر مصاحبه‌شوندگان داشت به طوری که وی معتقد است ما در آینده‌ای نزدیک با سونامی قیمت مواجه می‌شویم چرا که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آستانه ازدواج هستند و ازدواج این میزان جمعیت باعث ایجاد تقاضاهای بسیار در بازار مسکن می‌شود که متأسفانه در این حوزه با کمبود عرضه و تولید مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش؛ برخی مشاوران املاک نیز نظراتی مشابه نماینده مجلس داشتند و معتقد هستند بازار مسکن کمی خیز خروج از رکود برداشته اما از سوی دیگر کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی زمینه‌ساز کاهش ۶۰ درصدی تولید مسکن شده است.

این گزارش می‌افزاید برخی دیگر از مشاوران املاک بازار مسکن را همچنان درگیر با رکود می‌دانند و معتقد هستند این بازار همچنان در رکود شدید به سر می‌برد و میزان خرید و فروش در برخی از مناطق با کاهش شدید روبرو شده است.

بنابراین با نبود سنگ محکی مناسب برای زدودن غبار تردید از سوی مسئولان کشور باید بازار مسکن را به آینده سپرد و منتظر باشیم تا ببینیم این بازار به کدام سو کشیده می‌شود و اینکه پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن در تغییر روند رکودی بازار موثر خواهد بود.

منبع: باشگاه خادمین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا