بیل‌زنی جنجالی وزیرخارجه انگلیس در حاشیه خلیج‌فارس

به گزارش جام نیوز، دولت انگلستان که خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند با وجود انتقادهای جهانی از حکومت پادشاهی بحرین، در این کشور پایگاه نظامی ایجاد می‌کند. حکومت پادشاهی بحرین در سال‌های گذشته تعداد زیادی از مردم این کشور را با کمک نظامیان سعودی به شهادت رساند و اکنون نیز فضای خفقان شدیدی …

به گزارش جام نیوز، دولت انگلستان که خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند با وجود انتقادهای جهانی از حکومت پادشاهی بحرین، در این کشور پایگاه نظامی ایجاد می‌کند.

حکومت پادشاهی بحرین در سال‌های گذشته تعداد زیادی از مردم این کشور را با کمک نظامیان سعودی به شهادت رساند و اکنون نیز فضای خفقان شدیدی ایجاد کرده است.

به گزارش بی بی سی، بریتانیا در بحرین یک پایگاه دریایی جدید ایجاد می کند. با این اقدام، حضور نظامی بریتانیا در خلیج فارس افزایش می یابد.

وزیر خارجه بریتانیا در مراسم کلنگ زنی ساخت این پایگاه نظامی حاضر بود. این اقدام لندن در حالی صورت می گیرد که بحرین به خاطر نقض حقوق بشر همواره مورد انتقاد بوده است.

وزیر امورخارجه بریتانیا پس از این مراسم در حساب توئیتر خود نوشت: پایگاه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نشان‌دهنده تعهد این کشور به برقراری امنیت در خلیج فارس است. فیلیپ هاموند برای توجیه بی‌توجهی کشورش به نقض حقوق بشر در پادشاهی بحرین گفته است: «بحرین از هیچ جهت کامل نیست اما حداقل می‌داند که چه کار باید بکند و دارد گام‌هایی هم بر می‌دارد. [!] در مواردی هم از ما کمک خواسته تا اصلاحاتش را انجام دهد مثلا در حوزه پلیس، قوه قضائیه و زندان ها تا استانداردها را تا سطح مورد نظر ما بالا ببرد.

ساخت پایگاه نظامی بریتانیا در بحرین، در حالی است که ناوگان پنجم آمریکا نیز در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس حضور دارد. بی بی سی می‌گوید ایجاد پایگاه دائم نظامی بریتانیا در بحرین همچنان جنجال‌برانگیز باقی خواهد ماند.

توافق برای ساخت پایگاه نظامی بریتانیا در بحرین در ششم دسامبر ۲۰۱۴ در منامه به امضای وزرای امورخارجه دو کشور رسید. هزینه ساخت این پایگاه ۱۹ میلیون یورو است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری برسد. دولت بریتانیا با ایجاد چند کشور عربی؛ یعنی امارات متحد عربی، قطر و بحرین در سال ۱۹۶۸ نیروهایش را از خلیج فارس بیرون برد. روند خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس، در دسامبر ۱۹۷۱ به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا