تدوین سند راهبردی دوم پلیس فتا ناجا

به گزارش موبنا از ایسنا، سردار هادیانفر در اولین دوره کوثر که در راستای اجرای دستورالعمل قرارگاه جهادی ارتقای تربیت و آموزش نیروی انتظامی برگزار شد، بهترین نام برای فضای مجازی را فضای سایبری برشمرد و سایبر را به معنای ارتباط درونی افراد بوسیله ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی عنوان کرد. وی گفت : فضای سایبر به …

به گزارش موبنا از ایسنا، سردار هادیانفر در اولین دوره کوثر که در راستای اجرای دستورالعمل قرارگاه جهادی ارتقای تربیت و آموزش نیروی انتظامی برگزار شد، بهترین نام برای فضای مجازی را فضای سایبری برشمرد و سایبر را به معنای ارتباط درونی افراد بوسیله ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی عنوان کرد.

وی گفت : فضای سایبر به دلیل آنکه تحولات بسیاری را در زندگی ، سیاست ، اقتصاد و حاکمیت بوجود آورده است در امتداد زندگی واقعی افراد قرار دارد .

رئیس پلیس سایبری کشور در ادامه با اشاره به اینکه تحولات فضای مجازی به سرعت اتفاق می‌افتد، از تغییر جرم و نوع مجرمان در عصر اینترنت خبر داد و گفت : فضای مجازی ، فضای مجازی صرف نیست بلکه واقعیت مجازی است ، امروز هر اتفاقی که در دنیای فیزیکال می‌افتد در دنیای سایبر نیز بوقوع می‌پیوندد ولیکن حجم بالای خسارت ناشی از جرائم سایبری تبعات به مراتب گسترده‌تری به دنبال دارد ؛ به عنوان مثال یک سارق حرفه‌ای اگر بتواند مقداری پول از بانک به سرقت ببرد یک هکر می‌تواند در چشم به هم زدنی میلیاردها تومان را جابه جا کند .

سردار هادیانفر ، نرخ کشف جرائم فضای مجازی در کشورهای توسعه یافته دنیا را بر اساس آمار مجامع بین‌المللی و پلیس اینترپل بین ۱۵ تا ۲۰درصد اعلام کرد و گفت: در سال ۲۰۱۴ ، حدود ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه و خسارت به اقتصاد جهانی ناشی از جرائم سایبری تخمین‌زده می‌شود و در این خصوص شرکت‌ها ، سازمان‌ها و کشورها بیش از یک و نیم ترلیون دلار به منظور افزایش سطح امنیت خود هزینه کرده‌اند .

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به کشف ۹۰ درصدی جرائم در کشور، اظهار داشت : در سال ۹۲ ؛پنجاه و یک درصد جرائم مربوط به برداشت‌های غیر مجاز بوده است که با اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص پیشگیری از وقوع جرائم و همیاری شهروندان موفق شدیم در سال گذشته ۱۰ درصد برداشت‌های غیر مجاز را کاهش دهیم .

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تدوین سند راهبردی دوم فتا ،امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات را یکی از موضوعات مهم مصوب شده در این سند برشمرد و اظهار داشت : پلیس فتا ناجا با عقلانیت ، مطالعات راهبردی و خرد جمعی به ایجاد امنیت در فضای سایبری می‌پردازد ولیکن فرایند ارتقاء امنیت یک کار گروهی است که باید با تعامل همه مردم ، شرکت‌ها ، دستگاه‌ها و سازمان‌ها صورت بپذیرد .

این مقام ارشد انتظامی افزود : رسیدگی و پی جویی جرائم سایبری در تمام مراحل ، اقدامی بسیار فنی ، تخصصی و دارای استانداردهای خاص می‌باشد ، مخصوصا زمانی که یک جرم سایبری بین‌المللی دو یا چند پلیس سایبری را در نقاط مختلف دنیا درگیر می‌کند و در این خصوص استنادپذیری ادله را اصلی‌ترین گام در کشف جرم برشمرد .

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس سایبری کشور از مجهز شدن آزمایشگاه‌های سایبری در پلیس فتا شهرستان‌ها، علاوه بر استان‌ها خبر داد و بر حفظ حقوق شهروندی ، جلوگیری از تضییع حقوق آنها ، جلب رضایت و مشارکت مردمی توسط پلیس جامعه‌مدار فتا و ارتقای دانش پلیسی تاکید کرد و گفت : تعالی یک سازمان در گرو رشد و تعالی فردی افراد است بنابراین باید تلاش کنیم استعدادها و خلاقیت‌ها در یک پیشرفت دائمی شکوفا شود و نوآوری و ابتکار را در دستور کار خود قرار دهیم .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا