مدير کميسيون حملات يازده سپتامبر انتقاد دونالد ترامپ از جرج بوش را رد کرد

مدیر کمیسیون تحقیق حملات یازده سپتامبر درباره انتقاد یک نامزد انتخاباتی که گفته است جرج بوش به هشدارهای پیش از حملات یازده سپتامبر توجه نکرده است، گفت: دولت بوش اصلا تصور نمی کرد که این حملات چه اندازه می تواند فاجعه بار باشد. به گزارش سی ان ان، فیلیپ زلیکو مدیر اجرایی کمیسیون یازده سپتامبر …

مدیر کمیسیون تحقیق حملات یازده سپتامبر درباره انتقاد یک نامزد انتخاباتی که گفته است جرج بوش به هشدارهای پیش از حملات یازده سپتامبر توجه نکرده است، گفت: دولت بوش اصلا تصور نمی کرد که این حملات چه اندازه می تواند فاجعه بار باشد.

به گزارش سی ان ان، فیلیپ زلیکو مدیر اجرایی کمیسیون یازده سپتامبر که اکنون استاد تاریخ در دانشگاه ویرجینیا در گفتگو با این شبکه گفت: کمیسیون یازده سپتامبر به هیچ وجه اعلام نکرده است که دولت آمریکا در بالاترین سطوح درباره هشدارهایی که درباره احتمال وقوع حملات تروریستی در آمریکا منتشر می شد، توجه نکرده است.

این ادعا به هیچ وجه درست نیست. در واقع جرج بوش رئیس جمهور آمریکا این گونه مسایل را به طور دایم پیگیری می کرد. در واقع فردی که گزارشهای اطلاعاتی رئیس جمهور را در آن زمان به وی ارائه می کرد بعدا یکی از مسئولان بلندپایه در دولت باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا شد.

وی به تازگی در مطلبی اعلام کرده است جرج بوش دایما هشدارهایی که وی می داد را پیگیری می کرد. با این حال اگرچه در گزارش کمیسیون یازده سپتامبر آمده است که دولت وقت آمریکا ابعاد حملات یازده سپتامبر را پیش بینی نمی کرد اما این مسئله شامل هر دو دولت قبلی یعنی شامل دولت بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز می شود.

نوشته های مشابه

به طور کلی دولت آمریکا نمی دانست که این حملات چه اندازه فاجعه بار خواهد بود. این مسئله درباره هر دو دولت بوش و کلینتون و حتی کنگره نیز صدق می کند. اگر این گونه نبود هر دو دولت اقداماتی بسیار شدیدتر درباره افغانستان صورت می دادند. درباره اتهامات دونالد ترامپ باید بگویم این اظهارات کاملا از روی نادانی است.

به نظر من وی اطلاعاتی بهتر از این ندارد و این بدتر از نادانی است. به هیچ وجه تصمیمی پیش روی جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا قرار نداشت که می توانست از حملات یازده سپتامبر جلوگیری کند که وی آن را اتخاذ نکرد یا اینکه بتوان گفت عاملان حمله در آمریکا بودند و آمریکا می توانست از این حملات جلوگیری کند. این اظهاراتی که اکنون مطرح می شود در واقع گزینه های عملیاتی است و اینکه جرج دبلیو بوش در این باره متهم شود مانند این است که اگر فردا در نیویورک قتلی صورت گیرد تقصیر رئیس پلیس است.

وی درباره سندی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا منتشر کرده است و در آن هشدار داده شده است بن لادن سرکرده سابق القاعده مصمم به حمله به آمریکا است و اینکه به بوش از ابتدای فعالیتش به عنوان رئیس جمهور آمریکا سی و شش بار درباره احتمال حملات تروریستی القاعده هشدار داده شده بود، گفت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به هر دو دولت کلینتون و بوش درباره خطرناک بودن القاعده هشدار داده بود و در هر دو دولت، رئیس جمهور اقدامات لازم را صورت داده بود و حتی این هشدارهایی که به جرج بوش صورت گرفته بود در واقع گزارش هایی بود که خود رئیس جمهور درخواست کرده بود.

پل ولفوویتز نیز که در زمان حملات یازده سپتامبر معاون وزیر دفاع آمریکا بود و اکنون رئیس موسسه تحقیقاتی امریکن اینترپرایز است در پاسخ به سئوال فرید زکریا گفت، ما در آن زمان هیچ هشداری از دستگاه اطلاعاتی آمریکا دریافت نکردیم که حاوی اطلاعاتی دال بر احتمال وقوع حمله ای نزدیک به آنچه در یازده سپتامبر روی داد باشد.

مسئله ای که وجود دارد رویکرد دستگاه های آمریکایی از نظر امنیتی پیش از حملات یازده سپتامبر بود و این رویکرد کنونی اصلا وجود نداشت که به علت وجود اطلاعات برضد افراد اقدام شود. سیاست وقت ما درباره بمباران ها در افغانستان به هیچ وجه موثر نبود و خوب است که به این درس تاریخی اکنون توجه شود.

شرایط آن زمان به طور کامل متفاوت بود به طوریکه اگر بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا پس از حمله به سفارت آمریکا در افغانستان خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی برای حمله به افغانستان می شد، هیچکس از آن حمایت نمی کرد چرا که هیچکس پیش از حملات یازده سپتامبر فکر نمی کرد تهدید این اندازه جدی باشد.

سی ان ان افزود، دونالد ترامپ نامزد انتخابات در اظهاراتی گفته است که جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا می توانست برای جلوگیری از حملات یازده سپتامبر اقدامات بیشتری صورت دهد با این حال این اقدام را نکرد.

وی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفته است که جرج تنت مسئول دستگاه اطلاعاتی آمریکا در آن زمان پیش از حملات یازده سپتامبر درباره این حملات هشدار داده بود و بنابراین جرج بوش می توانست در این باره اقدامات بیشتری صورت دهد. این اقدام با واکنش سریع جب بوش دیگر نامزد انتخاباتی حزب جمهوریخواه روبرو شد که ترامپ را یک نامزد غیرجدی توصیف کرد که دیدگاههایی خطرناک درباره امنیت ملی دارد.

دکمه بازگشت به بالا