سهم گردشگران خارجی از مُحرم، هیچ است

“محسن حاجی سعید” دبیر شورای تشکل‌های گردشگری یزد با تاکید بر برگزاری و رونق تورهایی که به منظور دیدن آیین‌ تاسوعا و عاشورا به این شهر سفر می‌کنند به CHN گفت: «امسال نیز همچون سال‌های گذشته تورهای گردشگری مذهبی با هدف آشنایی گردشگران با آیین‌ها و مراسم تاسوعا و عاشورا در یزد برگزار می‌شود. اینگونه …

“محسن حاجی سعید” دبیر شورای تشکل‌های گردشگری یزد با تاکید بر برگزاری و رونق تورهایی که به منظور دیدن آیین‌ تاسوعا و عاشورا به این شهر سفر می‌کنند به CHN گفت: «امسال نیز همچون سال‌های گذشته تورهای گردشگری مذهبی با هدف آشنایی گردشگران با آیین‌ها و مراسم تاسوعا و عاشورا در یزد برگزار می‌شود. اینگونه به نظر می‌رسد که تبلیغات و اطلاع رسانی‌هایی که طی این سال‌ها انجام شده منجر به ایجاد علاقه در گردشگران برای حضور در این مراسم شده‌است.»

به گزارش CHN، یزد هر سال با برگزاری مراسم نخل بندی و نخل گردانی، تعزیه‌ و به تصویر کشیدن صحنه‌های عاشورا در پشت کامیون‌ها مراسم آیینی‌ ترتیب می‌دهد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی گردشگران تاسوعا و عاشورای یزد در این خصوص گفت: «هر سال علاقه‌مندان برای دیدن آیین‌های تاسوعا و عاشورا راهی یزد می‌شوند. امسال نیز با افزایش ۱۰ درصدی تعداد این گردشگران روبه رو بودیم. بیشتر آنها از تهران، شیراز و اصفهان به یزد سفر می‌کنند و می‌توانند در کنار دیدن آیین‌های محرم از اماکن تاریخی و باستانی یزد نیز دیدن کنند.»

به گفته حاجی سعید هرچند اماکن تاریخی که مسئولیت آنها با سازمان میراث و گردشگری است در این روزها تعطیل هستند اما اماکنی همچون مسجد جامع یزد، مسجد امیرچخماق که پذیرای عزادارن امام حسین هستند همچنین پیر چک چک از جمله اماکن تاریخی است که می‌تواند در برنامه بازدید گردشگران قرار گیرد.

این راهنمای تور با اشاره به نبود مشکلات حمل‌و نقل در روزهای تاسوعا و عاشورای یزد بر خلاف سایر شهرهای کشور گفت: «از آنجایی که نوع عزاداری در یزد بیشتر در اماکن مذهبی انجام می‌شود و یزد از جمله شهرهایی است که تعداد حسینیه‌ها، تکایا و مساجد آن بسیار زیاد است از این رو در تاسوعا و عاشورای حسینی جز بخش‌هایی از خیابان اصلی سایر مسیرهای برای تردد باز هستند.»

گردشگری محرم بی نصیب از ورودی‌ها

هرچند اهمیت آیین‌های ماه محرم برای جذب گردشگرانبر همگان روشن است اما نبود تبلیغات و اطلاع رسانی کافی و صحیح در این خصوص سبب شده تا این حوزه از گردشگری از حضور گردشگران خارجی بی نصیب باقی بماند.

“رقیه حاتمی پور” عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در این خصوص گفت: «با توجه به تبلیغات منفی که از ایران در خارج از کشور انجام می‌شود و ذهنیتی که از ایران برای گردشگران خارجی تصویر شده، تعداد گردشگران ورودی کاهش چشم‌گیری داشته.»

‌این درحالی است که مراسم ماه محرم هر سال در تمام شهرهای ایران برگزار می‌شود که هر کدام از آن‌ها به دلیل شرایط قومی و ویژگی منطقه مورد نظر، در کنار جنبه مذهبی، بخشی از آیین‌ها و سنت‌ها را به نمایش می‌گذارند که می‌تواند بستری برای جذب گردشگر خارجی به حساب آید. می‌توان به جرات گفت دیدن تمام آیین‌هایی که در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود بیش از ۱۰ سال زمان لازم دارد.

پرداختن به این بخش از میراث‌ معنوی نه تنها در بهبود صنعت گردشگری موثر است، بلکه می‌تواند مبلغ دین اسلام باشد. تاکنون گردشگران اندکی برای تحقیق و همچنین دیدن مراسم‌های مذهبی و آیینی محرم به کشور وارد شده‌اند و این مساله آن‌گونه که باید در برنامه‌ریزی‌های مدیران تور لحاظ نشده است.

حاتمی پور با اشاره به گردشگری به عنوان کالای لوکس در سبد خانواده ایرانی خاطرنشان کرد: «این روزها نیز با افزایش ۷۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما، به گردشگری داخلی ضربه سختی وارد شد. گردشگری ورودی نیز با توجه به تبلیغات منفی علیه ایران بی رونق شده است. آژانس‌داران نیز از توان کمی برای جذب آنها برخوردار هستند. در واقع سازمان میراث و گردشگری باید برنامه ریزی مدون و علمی در این خصوص داشته باشد که چنین برنامه‌ریزی وجود ندارد.»

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا