چرا هادی نوروزی دچار ایست قلبی شد؟

هفته نامه سلامت – لیلی خرسند: خبر کوتاه و تکان دهنده بود. هادی نوروزی، فوتبالیست ۳۰ ساله ای که سابقه بازی در باشگاه های داماش، پرسپولیس و نفت تهران را داشت، بامداد روز پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ در اثر ایست قلبی درگذشت. گفته شد که او در خواب سکته کرده و انتقال او به بیمارستان …

هفته نامه سلامت – لیلی خرسند: خبر کوتاه و تکان دهنده بود. هادی نوروزی، فوتبالیست ۳۰ ساله ای که سابقه بازی در باشگاه های داماش، پرسپولیس و نفت تهران را داشت، بامداد روز پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ در اثر ایست قلبی درگذشت. گفته شد که او در خواب سکته کرده و انتقال او به بیمارستان هم نتیجه ای در پی نداشته است. به گفته همراهان نوروزی، او ساعت ۴ صبح ۹ مهر بر اثر حمله قلبی در خانه درگذشت. پیکر او در روستای کپور چال بابل به خاک سپرده شد.

خبر مرگ که می رسد، صدای شیون که بلند می شود، معمولا سری تکان می دهد و شروع می کنند به حرف و شایعه. اول از اخلاق و منش مرحوم می گویند؛ خاطره ای تعریف می کنند و کمی بعد، کار اصلی شروع می شود: پیدا کردن دلیل مرگ! تفاوتی هم نمی کند که مرگ برای همسایه و فامیل اتفاق افتاده باشد یا برای یکی از چهره های سرشناس. پزشک قانونی هم که نظر بدهد، قبول نمی کنند. حرف آنها یکی است، همان که از اول گفته اند!

چرا هادی نوروزی دچار ایست قلبی شد؟

بعد از مرگ هادی نوروزی، کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس هم همین روند تکرار شد. نزدیک ساعت ۶ صبح که خبر منتشر شد، اولش کسی باورش نشد. آخر مگر می شود ورزشکار بود، پسر آرام تیم بود و در سن ۳۰سالگی سکته کرد؟ اما ناراحتی هایشان خیلی طول نکشید و تحلیل ها از وضعیت جسمانی و شرایط روانی او شروع شد. یکی احتمال داد به دلیل مصرف دارو سکته کرده باشد. تحلیلش این بود که هادی مصدوم بوده و با توجه به شرایط تیم در رده بندی جدول و نیاز مبرم به برد، پزشک تیم همه تلاشش را کرده تا او زودتر به بازی ها برسد و به خاطر همین هم دوز داروهایی را که برای او تجویز کرده، بالا برده است.

بعضی ها هم سکته کاپیتان را به درگیری روز قبل او با علی اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس ربط دادند؛ اینکه خواسته هایی داشته ولی طاهری توجه نکرده، بعدش هادی عصبانی شده و آن اتفاق برایش افتاده است. این نظریه ها در حالی صادر شد که پزشکان حاضر در بیمارستان نتوانستند با قطعیت دلیل مرگ را اعلام کنند و گفتند پزشک قانونی نظر نهایی را اعلام خواهد کرد. خانواده های هادی و دوستانش در کنار همه ناراحتی هایشان مجبور شدند دوباره این شایعات را تکذیب کنند.

همه کسانی که سر تمرینات روز قبل حضور داشتند، شهادت دادند که هادی با کسی درگیری نداشته است. روایتی که آنها از تمرین تعریف کرده اند، این است: «هادی مصدوم بود. دور زمین چند دور راه رفت. بعد هم کنار محمود خوردبین (سرپرست تیم) تمرین بقیه را تماشا کرد. موقع رفتن هم با لیدرها شوخی کرد و از پیروزی تیمش در دربی آینده گفت.»

معصومه ابراهیم پور، همسر هادی که ۱۲ سال با او زندگی کرده بود، روزهای گذشته بارها شایعات را تکذیب کرد. او از شرایط همسرش در شب قبل از مرگ متعجب شده و گفته بود: «هادی همیشه ساعت ۱۰ شب می خوابید اما آن شب تا ساعت ۳ صبح بیدار بود. لامپ های خانه را عوض کرد. فیلم تولد هانا، دخترمان را دید. بعد به من گفت: «بنشین، حرف بزنیم و بخندیم.» حال هادی خیلی خوب بود. واقعا نمی دانم چرا.

هادی یک ساعت بعد از خوابیدنش دچار مشکل تنفسی می شود. همسرش با پزشک تیم، مثیم علیپور، تماس می گیرد. علائم طوری بوده که علیپور می خواهد او سریع با اورژانس تماس بگیرد، اما قبل از اینکه هادی به اورژانس برسد، فوت کره بود.

سوالی که خیلی ها دارند این است که اگر هادی مشکلی داشته، چرا پزشک تیم در تست های پزشکی باشگاه متوجه آن نشده است؟ علیپور هفته پیش بارها مورد اتهام قرار گرفت؛ اینکه تجویزهای او هادی را به مرگ رسانده اما او در پاسخ می گوید: «هادی هیچ مسمومیت دارویی نداشت. در تست های سلامت جسمانی ابتدای فصل هم بهترین نتایج را به دست آورده بود. او حتی حاضر نبود یک قرص مولتی ویتامین ساده بخورد و اصلا از قرص بدش می آمد.

چرا هادی نوروزی دچار ایست قلبی شد؟

علیپور هم مثل پزشکان دیگر ترجیح می دهد منتظر نتایج آزمایش های پزشکی قانونی باشد. او هم مثل بقیه احتمال می دهد دلیل سکته مشکل وراثتی باشد: «مهم ترین دلیل می تواند عوامل وراثتی باشد. ما معمولا این عوامل را خیلی جدی نمی گیریم. مثلا وقتی شناسنامه پزشکی بازیکنان پر می شود، آنها می گویند کسی در خانواده شان مشکل قلبی یا سکته نداشته اما حتی اگه عمو یا دایی کسی هم این اتفاق برایش افتاده، ممکن است آن مشکل وراثتی را داشته باشد.»

یکی از احتمال های مرگ، آمبولی بود. علیپور این مورد را هم رد می کند چرا که هادی خونریزی درون بافتی نداشته که بخواهد دچار این مشکل شود. بعضی شایعه ها مبنی بر این بود که هادی هم شاید مثل بعضی از ورزشکاران قلیان می کشیده و به همین دلیل قلب او دچار مشکل شده. این بار نوبت مهدی نوروزی، برادر هادی بود که این شایعه را تکذیب کند: «برادرم حتی یک بار هم لب به قلیان نزد. هر شب سر ساعت ۱۰ می خوابید. می گفت این را از علی دایی یاد گرفته ام.»

آخرین موضوعی که درباره علت مرگ هادی نوروزی مطرح شده، استرس بالای او است، مهدی خلیلیان، روان شناس سابق تیم پرسپولیس مدرکی ارائه کرده که تایید می کند هادی دچار استرس بالایی بوده است. او در تست هایی که شهریورماه سال ۱۳۹۱ از بازیکنان پرسپولیس گرفته بود، در فهرست، روی نام هادی خط قرمز کشیده بود.

خلیلیان گفته است: «استرس هادی از همان ابتدا بالا بود و با توجه به اینکه او امسال کاپیتان تیم بود، شرایط برای او سخت تر شد. به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه انجام می شد.»

هادی عاشق کپورچال بود. روستای زادگاهش در بابل که حالا برای همیشه آنجا خوابیده است. حالا همه بچه هایی که هادی همیشه برایشان توپ و لباس می خرید، کشتی گیرانی که با همت هادی در مسابقات شرکت می کردند، مردمی که برای دیدنشان دلتنگ می شد و همه آنهایی که هنوز باور دارند او آرام ترنی و بی حاشیه ترین پسر فوتبال ایران بوده است، منتظرند پزشک قانونی دلیل مرگش را اعلام کند. شاید هم آنها اصلا در انتظار چیزی نباشد. شاید برای آنها فقط مهم رفتن هادی باشد، دلتنگی هایشان و اینکه فوتبال ایران یکی از بهترین هایش را از دست داده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا