اولین جلسه ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام

به گفته یک منبع آگاه درنمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین قرار است اولین جلسه کمیسیون مشترک ساعت۱۱ دوشنبه درهتل کوبورگ وین آغاز شود و تا ساعت ۱۴ ادامه داشته باشد و احتمال می رود که پس از اتمام جلسه یک کنفرانس خبری توسط سیدعباس عرقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران …

به گفته یک منبع آگاه درنمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین قرار است اولین جلسه کمیسیون مشترک ساعت۱۱ دوشنبه درهتل کوبورگ وین آغاز شود و تا ساعت ۱۴ ادامه داشته باشد و احتمال می رود که پس از اتمام جلسه یک کنفرانس خبری توسط سیدعباس عرقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران انجام گیرد.

امروز نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه خود اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵(۲۶مهر) به مدیرکل آژانس اطلاع داد که ایران در روز اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، پروتکل الحاقی را که باید در مجلس تصویب شود نیز به صورت داوطلبانه و موقت اجرا خواهد کرد.

دربیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمده است: ایران همچنین یادآور شده است که کد اصلاح شده ۳.۱ پادمان را نیز به طور کامل اجرا خواهد کرد.

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد که از ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵(۲۶مهر) تمام تحریم های مرتبط با برنامه های هسته ای ایران لغو می شود.

دریک بیانیه مشترک بین خانم فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز منتشر شد،آمده است : ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی آزمایی این گام ها را انجام خواهد داد.

توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام(Joint Comprehensive Plan of Action) در راستای توافق جامع بر سر مذاکرات هسته ای ایران و بدنبال تفاهم هسته ای لوزان،۲۳تیر۱۳۹۴(۱۴ ژانویه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه ، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده و آلمان) منعقد شد.

مفاد برنامه جامع اقدام مشترک به ۱۰۹ صفحه و ۵ ضمیمه می رسد و ۲هدف را دنبال می کرد: اولا به منزله این توافق، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می کند و تعداد سانتریفیوژها را حدود دو سوم و حداقل برای ۱۵ سال کاهش می دهد. همچنین برای نظارت و تأیید اجرای توافق نامه توسط ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت.

دوما در نتیجه این توافقنامه که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم های شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده بیرون خواهد آمد و تحریم های (هسته ای) ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران لغو خواهد شد.

به این ترتیب، روز دوشنبه برجام درمرحله اجرایی قرار میگیرد و ضمن آنکه طرفین مقابل طبق برجام کار خود را آغاز می کنند، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) هم قرار است تا اواسط ماه دسامبر گزارش تکمیلی خود را ارائه دهد هر چند روزپنجشنبه(۲۴مهرماه) آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد،جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم در زمینه ارزیابی فعالیت های هسته ای گذشته این کشور را انجام داده وبه این ترتیب گام دیگری درجهت اجرای « برجام» برداشته شد.

مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ طبق ستون سوم پیمان نامه جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای به منظور اطمینان قدرت های جهانی ازعدم تولید و توسعه سلاح های هسته ای توسط ایران و اطمینان ایران ازحق خود برای غنی سازی سوخت صلح آمیز هسته ای برای اهداف غیرنظامی درسال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) آغاز شد. درطول مذاکرات، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر سازمان ها تحریم هایی را علیه ایران تحمیل کردند که رئیس جمهوری حسن روحانی آن را با عنوان جنایت علیه بشریت عنوان کرد.

سرانجام پس از بیست و دوماه مذاکره در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره کننده ایرانی بعد از ۱۷روزه مذاکره فشرده، سه شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳تیرماه) در وین پایتخت اتریش موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه ۱+۵، برسر آینده برنامه هسته ای ایران شدند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران دریک نشست رسمی در مقابل رسانه ها در وین با خواندن بیانیه ای به زبان انگلیسی و فارسی اعلام کردند که توافق نهایی در برنامه هسته ای ایران به دست آمده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا