دفن بیش از ۵ هزار جان باخته منا در مکه

عربستان پیشتر شمار قربانیان منا را ٧٦٩ تن اعلام کرده بود، سعودی ها هنوز در آمارهای خود از آن فاجعه تغییری لحاظ نکرده اند، اما خبرگزاری فرانسه در تازه ترین گزارش خود، آمار قربانیان آن فاجعه را طبق گفته مقام‌های خارجی ۱۷۵۳ تن اعلام کرده و حج امسال را مرگبارترین حادثه در تاریخ مناسک حج …

عربستان پیشتر شمار قربانیان منا را ٧٦٩ تن اعلام کرده بود، سعودی ها هنوز در آمارهای خود از آن فاجعه تغییری لحاظ نکرده اند، اما خبرگزاری فرانسه در تازه ترین گزارش خود، آمار قربانیان آن فاجعه را طبق گفته مقام‌های خارجی ۱۷۵۳ تن اعلام کرده و حج امسال را مرگبارترین حادثه در تاریخ مناسک حج ذکر کرده است.

با وجود این تناقضات آماری، سعید اوحدی از آمار دیگری سخن گفته که با آمارهایی که تاکنون از فاجعه منا، اعلام شده اختلاف قابل توجهی دارد.

رییس سازمان حج و زیارت پس از بازگشت به ایران، گفت: طبق اظهارات مقامات سعودی در جلسه های مشترک، شمار قربانیان فاجعه منا به مرز ٦ هزار نَفَر رسیده است.

وی ادامه داد: شناسایی جان باختگان ایرانی از بین این تعداد جسد کار بسیار سختی بود. حتی مقامات عربستان در روزهای نخست دچار آشفتگی شده بودند. ۲۵ تریلری اجساد جان باختگان فاجعه منا را در شرایط بدی به سردخانه بزرگ معیصم در مکه منتقل کردند که سخت ترین شب بود، تمام گروه ها بسیج شدند تا اجازه ندهند جان باختگان ما حتی یک روز بیشتر از آن در تریلی ها بمانند.

اوحدی در ادامه با بیان این که سعودی ها مجبور شدند، اجساد را به دلیل شرایط نامناسب سردخانه ها و بار میکروبی که داشت با حکم حکومتی دفن کنند، اظهار کرد: تا این لحظه سعودی ها در ۱۴ ردیف و در هر ردیف ۳۰۵ پیکر مطهر جان باخته را به صورت انفرادی و نه دسته جمعی، دفن کرده اند.

وی گفت: ناخن تمام جان باختگان دفن شده را برای انجام آزمایش DNA برداشته اند و اثر انگشت گرفته اند.

او با اشاره به دفن ٢٩ زائر جان باخته ایرانی در مکه پیش از آنکه اطلاعی به دولت ایران داده شود، اظهار کرد: محل دفن و اسامی کامل این زائران مشخص و قابل شناسایی است. باتوجه به نگرانی هایی هم که وجود داشت از محل دفن جان باختگان و حتی نوع قبور بازدید کردم، آنها با رعایت همه مسایل شرعی، اجساد را دفن کرده اند.

اوحدی به توافقی که با مقامات وزارت بهداشت و حج عربستان برای تحویل گرفتن اجساد دفن شده انجام شده است، اشاره کرد و افزود: با مقامات سعودی توافق کردیم بعد از شناسایی ۲۹ عزیز، قطعا براساس تصمیم خانواده آنها مبنی بر اینکه اجساد این زائران در مقبره الشهدای عربستان باقی بماند یا خیر، عمل می شود.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی درباره برخورد سعودی ها با اجساد جان باختگان فاجعه منا و همچنین جابه جایی اجساد با بیل مکانیکی، نخست بیان کرد: در فاجعه به این بزرگی دامنه شایعات به طور طبیعی زیاد است.

وی سپس گفت: مقامات سعودی درباره نحوه برخورد با اجساد تایید می کنند که شرایط نگهداری اجساد صحیح و استاندارد نبوده و این باعث شده حتی در چهره فیزیکی جان باختگان تغییر ایجاد شود، اما اینکه بگوییم توهین یا جسارتی به اجساد فاجعه منا شده است را من ندیدم.

اوحدی ادامه داد: آنها پیکر اجساد را روی برانکارد می گذاشتند و چون کف تریلی جابجایی اجساد استاندارد نبود، برانکارد را با لیفتراک داخل تریلی می گذاشتند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آخرین پیگیری ها از وضعیت ٣٦ زائر مفقود شده به تشکیل کمیته ای ویژه در کنسولگری ایران در جده و برگزاری جلسه ای مشترک با مقامات وزارت بهداشت و حج عربستان به همین منظور، اشاره کرد و افزود: یکسری وظایف برای طرف سعودی و وظایفی هم برای ما تعریف شد که امیدواریم بتوانیم وضعیت این ۳۶ عزیز را با سرعت بیشتری مشخص کنیم.

وی با بیان این که ویزای ۵ متخصص و کارشناس پزشکی قانونی ایران صادر شده است، گفت: عصر یکشنبه جلسه ای با مسوولان پزشکی قانون خواهیم داشت تا جزییات و نقشه راه را مشخص کنیم و هماهنگی های لازم برای سفر آنها انجام شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد إسلامی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته ویژه در روز دوشنبه، افزود: قرار شد در جلسه دوشنبه آخرین اطلاعات از سردخانه های عربستان جمع آوری و به ما داده شود.

اوحدی با بیان اینکه بازگشت اش به کشور به منظور انجام هماهنگی ها و پیگیری هایی در داخل بوده است که چند روزی بیشتر زمان نمی برد، گفت: دو کمیته تفحص و جستجو در مکه باقی مانده اند و با قوت کار پیگیری و شناسایی زائرانی را که تاکنون وضعیت شان مشخص نشده است ادامه می دهند.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه این گفت و گو که در فرودگاه امام (ره) انجام شد، درباره دستگیری زائران ایرانی به ویژه رکن آبادی در عربستان، نخست به دوستی و آشنایی ٢٤ ساله اش با او اشاره کرد و سپس اظهار کرد: براساس پیگیری ها مشخص شد تا این لحظه گزارشی از دستگیری این عزیزان به دستگاه دیپلماسی ایران به ویژه سرکنسول گری در جده داده نشده است.

اوحدی همچنین درباره تناقض آماری جان باختگان،گفت : متاسفانه بسیاری از کشورها چندین روز بعد از فاجعه منا شروع به شناسایی جان باختگانشان کردند به نحوی که اندونزی تا روز پنجم اعلام می کرد دو نفر جان باخته دارد درحالیکه هم اکنون اعلام می کند ۲۲۰ جان باخته دارد و این یکی از دلایلی است که کشورها و حتی مقامات سعودی نتوانستند آمار مشخصی ارائه دهند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره تعداد مقامات رسمی ایران در حج امسال و در بین جان باختگان فاجعه منا، بیان کرد: آمار دقیقی ندارم، اما برخی از مقامات بودند که فیش حج دراختیار داشتید و چون مستطیع شده بودند به این سفر آمده بودند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا