چرا یکشنبه برای توافق هسته‌ای مهم است؟

یک‌شنبه روز عملیاتی شدن توافق تاریخی است که پس از سال‌ها مذاکرات منقطع سرانجام در ماه ژوییه میان ایران و گروه ۱+۵‌ حاصل شد. اکنون انتظار می‌رود که ایران در روزهای پیش‌رو محدود کردن برنامه هسته‌ای و کاهش ذخیره اورانیوم خود را بر اساس این توافق آغاز کند و سپس تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور …

یک‌شنبه روز عملیاتی شدن توافق تاریخی است که پس از سال‌ها مذاکرات منقطع سرانجام در ماه ژوییه میان ایران و گروه ۱+۵‌ حاصل شد. اکنون انتظار می‌رود که ایران در روزهای پیش‌رو محدود کردن برنامه هسته‌ای و کاهش ذخیره اورانیوم خود را بر اساس این توافق آغاز کند و سپس تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو خواهند شد.

اکنون ۹۰ روز از تاریخی که شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه ۲۲۳۱ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را مورد تایید قرار داده می‌گذرد و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز زمینه را برای رفع تحریم‌ها فراهم خواهند کرد. هم‌چنین باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به طور رسمی کنگره را از قصد خود برای ابطال تحریم‌ها مطلع خواهد کرد و این موضوع را به وزارت امور خارجه، خزانه داری، وزارت بازرگانی و دادگستری ابلاغ خواهد کرد. اتحادیه اروپا هم گام‌های لازم را برخواهد داشت.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود نوشت که اعلام علنی این موضوع که چرخ دنده‌های رفع تحریم‌ها در حال حرکت است به ایران این پیام را خواهد داد که می‌تواند محدود کردن بخش‌هایی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را آغاز کند که شامل کاهش چشمگیر تعداد سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز و فردو و ذخیره آن‌ها در یک انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود. دیگر اقدامی که ایران باید انجام دهد، باز طراحی راکتور آب سنگین اراک و کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده است که تمامی این اقدامات با نظارت بازرسان آژانس انجام خواهد شد.

ریچارد نفیو، کارشناس پیشین تیم مذاکره کننده آمریکا در حوزه تحریم روز عملیاتی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را یک علامت تقریبا بزرگ در مسیر اجرای این توافق توصیف کرد و گفت:‌ در این روز، شاید حتی یک سانتریفیوژ هم نسبت به روز قبل آن کم نشود اما آغاز روند این کار و کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران محسوب می‌شود .این اولین باری است که از سال ۲۰۰۷ تاکنون اتفاق می‌افتد.

به نوشته واشنگتن‌پست، تحریم‌ها نیز قرار نیست روز یک‌شنبه، ۱۸ اکتبر برداشته شوند و این اتفاق منوط به تایید پایبندی ایران به تعهداتش توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما دستور لغو آن‌ها صادر خواهد شد.

تهران راه را برای آغاز این روند هموار کرده است. شورای نگهبان ایران روز چهارشنبه گذشته رای مجلس شورای اسلامی در حمایت از توافق هسته‌ای را تصویب کرد که این به معنی چراغ سبز به ایران برای برداشتن گام‌های مرتبط هسته‌ای‌اش بر اساس این توافق است. در این میان، اقدام دولت اوباما برای صدور زمان ابطال تحریم‌ها همانند گام‌هایی که ایران تاکنون انجام داده،‌ کاری زمان‌بر است و کار را برای حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران برای عمل به توافق هسته‌ای راحت‌تر می‌کند.

هم‌چنین انتظار می‌رود وزارت خزانه‌داری آمریکا یک پیام در پایگاه اینترنتی رسمی خود منتشر و در آن اعلام کند، اگر چه تحریم‌ها همچنان وجود دارند، گام‌هایی که اوباما روز یک‌شنبه (فردا) بر می‌دارد بدین معنی است که سرمایه‌گذاران اطمینان داشته باشند در آینده نزدیک می‌توانند در ایران تجارت کنند بدون این که با دولت آمریکا دچار مشکل شوند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا