آمادگی بازار برای فعالیت دو اپراتور خصوصی پست

به گزارش موبنا از ایسنا، حسین مهری اظهار کرد: در ارتباط با بحث اپراتورهای دوم و سوم پستی از مدت‌ها قبل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال فعالیت بوده و حتی زمانی در این زمینه فراخوانی منتشر شد که به دلیل پاره‌ای مشکلات پس از مدتی منتفی شد. وی ادامه داد: پس از این مرحله با …

به گزارش موبنا از ایسنا، حسین مهری اظهار کرد: در ارتباط با بحث اپراتورهای دوم و سوم پستی از مدت‌ها قبل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال فعالیت بوده و حتی زمانی در این زمینه فراخوانی منتشر شد که به دلیل پاره‌ای مشکلات پس از مدتی منتفی شد.

وی ادامه داد: پس از این مرحله با پیگیری این موضوع در مجلس، مراحل تخصصی این واگذاری مورد بررسی قرار گرفت و براین اساس وزارت ارتباطات مکلف شد یکسال پس از ابلاغ اساسنامه جدید شرکت پست یک تا دو اپراتور پستی را مجوز داده و راه‌اندازی کند.

مدیرعامل شرکت پست همچنین متذکر شد: در این حوزه به‌طور غالب بیش از ظرفیت حضور دو اپراتور خصوصی وجود ندارد و برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود که در نهایت یک تا دو اپراتور خصوصی وارد این بخش می‌شوند.

مهری در عین حال اظهار کرد: پس از ورود این اپراتورها و با تبدیل شدن پست به شرکت ملی پست وظایف حاکمیتی در دست شرکت پست که اپراتور حاکمیتی به شمار می‌رود باقی خواهد ماند و برای بقیه موارد اپراتورهای خصوصی همپای این شرکت به رقابت خواهند پرداخت.

پیگیری چهار عملیات اصلی پست توسط اپراتورهای خصوصی
وی در توضیح بیشتر این مطلب متذکر شد: پس از این تفکیک، شرکت ملی پست علاوه بر بحث‌های حاکمیتی، ورود در بخش‌هایی که ممکن است برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی نداشته باشد را دنبال می‌کند و به عنوان مثال به ارائه‌ خدماتی مانند خدمات پستی پایه، ارسال مطبوعات، محصولات عادی و ارائه خدمت به روستاها که به هیچ عنوان توجیه اقتصاد ندارد، خواهد پرداخت.

علاوه بر این بخشی از بانک‌های اطلاعاتی نیز به دلیل مسائل امنیتی در دست این شرکت باقی می‌ماند، اما غیر از موارد حاکمیتی امکان ارائه سرویس در سایر بخش‌ها در اختیار اپراتور خصوصی نیز قرار خواهد گرفت و میان اپراتورها فضای رقابتی وجود خواهد داشت.

مدیرعامل پست در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که اپراتورهای جدید موفق به ارائه‌ هر چهار عملیات اصلی پست خواهند شد، اظهار کرد: در آئین‌نامه قبلی این اپراتورها اجازه انجام دو عملیات از چهار عملیات اصلی را نداشتند که این مساله می‌توانست مشکلات متعددی برای آنها ایجاد کند، اما پس از بررسی‌های صورت گرفته در مجلس این ایراد برطرف شده و این موضوع اصلاح شده است و اکنون اپراتورهای جدید پستی می‌توانند بخش‌های مختلف کار از قبول تا توزیع مرسوله‌ها را به عهده بگیرند.

خاطرات تلخ خصوصی‌سازی و سرنوشت پست
وی در بخش دیگری از این صحبت‌ها هم با اشاره به تجربیات تلخی که در حوزه خصوصی‌سازی وجود داشته، اظهار کرد: مملکت تجارب تلخی در بحث‌ واگذاری‌ها دارد و از طرف دیگر هیچ جای دنیا بخش دولتی را یکباره به شکل ۱۰۰ درصدی واگذار نمی‌کنند.

به عنوان مثال با واگذاری مخابرات اکنون شاهدیم که در روستاها و شهرها مشکل ارتباطی داریم؛ شاید اگر یک بخش مخابرات ملی می‌ماند و بحث‌های حاکمیتی و روستاها را انجام می‌داد اکنون شاهد این موضوعات نبودیم.

مهری ادامه داد: بر اساس همین تجربیات گفتند اگر پست هم کامل واگذار شود ممکن است روستاها دچار نقصان در خدمات پستی شوند.

بازار شش میلیاردی خدمات پستی واقعی است؟
رئیس هیات مدیره پست درپاسخ به اظهارات رئیس دفاتر پیشخوان درباره اعلام آمادگی این بخش برای ورود به بازار شش میلیاردی مرسوله‌های پستی و اینکه آیا واقعا مرسولات پستی دارای چنین حجمی هستند، اظهار کرد: شش میلیارد تخمین است و در حال حاضر نیز ۲۷ شرکت در زمینه خدمات مشابه پستی فعال هستند؛ به عنوان مثال موتورسواران بسیاری برای رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌ها کارهای پستی انجام می‌دهند بنابراین در نظر گرفتن چنین ظرفیتی دور از ذهن نیست.

وی در پایان گفت: به دلیل عملکرد ضعیف پست، شرکت‌های مختلف در برخی حوزه‌ها خدمات مشابهی ارائه می‌کنند در صورتیکه طبیعتا بخش خصوصی پست با ارائه خدمات جذاب می‌تواند متولی ارائه خدمات این بخش شود.

به عنوان مثال فروشگاه دیجی کالا ۱۰۰ وانت دارد که کار توزیع کالاها را انجام می‌دهند اما اگر بخشی بتواند کار توزیع را طبق خواسته شرکت‌های درگیر توزیع انجام دهد، قطعا به سمت این کار پر هزینه و با مشکلات فراوان نمی‌روند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا