«LEZ» اجرا نشده متوقف شد

اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر در خصوص مباحث مطرح شده در اين جلسه در مورد اجرايي شدن طرح محدوده كاهش آلودگي هوا (LEZ) مي‌گويد: اين طرح درجلسه كميسيون مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت مقرر شد تا در مورد اين طرح تحقيق‌هاي تكميلي‌تري انجام شود و دوباره اين …

اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر در خصوص مباحث مطرح شده در اين جلسه در مورد اجرايي شدن طرح محدوده كاهش آلودگي هوا (LEZ) مي‌گويد: اين طرح درجلسه كميسيون مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت مقرر شد تا در مورد اين طرح تحقيق‌هاي تكميلي‌تري انجام شود و دوباره اين گزارش به شورا ارايه شود. وي با ذكر اينكه اين جلسه با حضور نمايندگاني از سازمان حمل‌و نقل و ترافيك و دستگاه‌هاي ذيصلاح تشكيل شده بود در مورد دلايل مخالفت شورا با اجراي اين طرح در وضعيت كنوني مي‌گويد: يكي از دلايل ما اين است كه هنوز پليس راهور با اجراي اين طرح موافقت نكرده است.

آنها در مورد نحوه معاينه خودروها و واقعي بودن گزارش‌هاي آلايندگي خودروها حساسيت دارند كه البته از ديد ما هم درست است. وي در مورد ديگر دلايل شورا نيزمي گويد: از سويي هنوز براي اعضاي كميسيون جا نيفتاده كه اين طرح تا چه حد تردد خودروها را محدود خواهد كرد، چرا كه با اجراي اين طرح به نظر مي‌رسد خيلي از خودروهاي كنوني نمي‌توانند در سطح شهر تردد داشته باشند. به بياني بيشتر، خودروهاي لوكس و مدل بالا مي‌توانند در شهر تردد كنند درحالي كه خيلي از خودروهاي تهران، خودروهاي فرسوده يا خودروهايي هستند كه نمي‌توانند از اين طرح نمره قبولي بگيرند.

دوستي اشاره‌اي هم به وضعيت تاكسي‌ها در اين طرح دارد و مي‌گويد: با اجراي اين طرح درصد زيادي از تاكسي‌هاي پايتخت عملا قادر به تردد در شهر نخواهند بود كه بايد ديد شهرداري چه طرحي براي جايگزيني آنها خواهد داشت چرا كه اگر قرار باشد اين تاكسي‌ها تردد نكنند، تهران در بحث حمل و نقل با مشكلي جدي روبه‌رو خواهد شد. وي همچنين به ضعف موجود در مراكز معاينه فني اشاره كرده و گفت: مساله بعدي بحث معاينه فني خودروهاست. روزانه يك تا ٥/١ ميليون خودرو به تهران به صورت شناور وارد مي‌شوند كه معلوم نيست با اجراي اين طرح چطور مي‌توانند امكان تردد در تهران را داشته باشند. ضمن اينكه مراكز معاينه فني ما هم بايد تجهيزات خود را به‌روز كنند چرا كه پليس راهور معتقد است كه گواهي‌هاي اين مراكز چندان قابل استناد نيست و بايد تجهيزات آنها به‌روز شود. با اين وجود دوستي معتقد است كه پليس راهور در اجراي طرح زوج و فرد موفق بوده است. بدين معنا كه با كنترل الكترونيكي و نصب دوربين در مبادي ورودي طرح زوج و فرد؛ به خوبي از عهده كنترل رانندگان بدون آرم طرح ترافيك برآمده است و ٨٥ تا ٩٠ درصد در اين امر موفق بوده است.

شهرداري: ما كاملا آماده اجراي طرحيم

نوشته های مشابه

چندي قبل، سرهنگ مراد مرادي، معاون آموزش، فرهنگ ترافيك و اطلاع‌رساني پليس تهران در يادداشتي به «اعتماد» در مورد ابهاماتي كه راهور در اجراي اين طرح دارد، گفته بود: به اعتقاد راهور، هنوز بسترهاي سخت‌افزاري و نرم افزاري اجراي اين طرح فراهم نشده است. مثلا هنوز دوربين‌هاي ما قابليت كنترل و نظارت بر خودروها با طبقه‌بندي آلايندگي را ندارند چرا كه اصولا بانك اطلاعاتي كاملي وجود ندارد. ضمن اينكه بخش اعظمي از تاكسي‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومي فرسوده هستند و با اجراي اين طرح حمل و نقل شهري دچار مشكل خواهد شد. وي در اين يادداشت در مورد راهكار اجرايي شدن اين طرح نيز گفته بود: بايد اين طرح به صورت فازبندي و گام به گام اجرا شود و اول از همه، از خودروهاي ناوگان حمل و نقل عمومي آغاز شود تا نواقص آن مشخص و بعد از رفع شدن به شكلي فراگير اجرايي شود.

با اين وجود دكتروحيد حسيني، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و مديرعامل كنوني شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» با رد ايرادهاي وارد شده به اين طرح، به خصوص از سوي پليس راهور مي‌گويد: واقعيت اين است كه با وجودي كه سردار مومني نيز زير اين طرح را امضا كرده است، راهورعلاقه‌اي به اجراي اين طرح ندارد، چرا كه آنها فكر مي‌كنند اجراي اين طرح، فرآيند پيچيده‌اي است، درحالي كه اصلا اينچنين نيست و برخلاف تصور آنها، اجراي « LEZ» باعث افزايش بارترافيكي در تهران نخواهد شد.

وي در مورد اين انتقاد راهور كه معتقد است با اجراي اين طرح بسياري از خودروهاي كنوني تهران ديگر به جز خودروهاي مدل بالا قادر به تردد نخواهند بود، مي‌گويد: برخلاف آنچه تصور مي‌شود، همين كه خودرويي انژكتوري باشد و كاتاليزور سالمي داشته باشد براي دريافت مجوز تردد كافي است. يعني در اين طرح، تنها خودروهاي كاربراتوري يا خودروهايي كه از لحاظ موتوري مشكل اساسي دارند، نمي‌توانند در محدوده‌هاي تعيين شده تردد داشته باشند. فكر مي‌كنم با اين حساب حتي تمامي پرايدهاي مدل ٨٣ به بالا مي‌توانند مجوز بگيرند. بنابراين اين حرف كه فقط خودروهاي لوكس و گرانقيمت مي‌توانند در طرح تردد داشته باشند درست نيست.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري با ذكر اينكه با اجراي اين طرح تنها ١٠ درصد از خودروهاي تهران كه كاربراتوري هستند نمي‌توانند در آزمون فني آن موفق شوند در مورد وضعيت و سرنوشت تاكسي‌هاي فرسوده تهران مي‌گويد: اين طرح از سوي همه لازم‌الاجرا خواهد بود. تاكسي‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. واقعيت اين است كه درصد بالايي از تاكسي‌هاي ما در تهران فرسوده هستند وبايد نوسازي شوند. براي همين شهرداري به دنبال آن است تا همزمان با اجراي اين طرح روند نوسازي تاكسي‌هاي خود را نيز سرعت ببخشد.

اما مراكز فني كنترل آلايندگي شهرداري تا چه حد قادر به تعيين ميزان سطح آلوده بودن يك خودرو خواهد بود؟ سوالي كه دكتر حسيني در مورد آن اين‌گونه پاسخ داد: اين طرح به گونه‌اي است كه مراكز فني ما با همين امكانات نيز مي‌توانند از عهده تعيين ميزان آلودگي خودروها برآيند و نگراني از اين بابت وجود ندارد.

وي با تاكيد براينكه بهتر است به جاي اجراي طرح‌هاي رويايي و فضايي براي كاهش آلودگي هوا، به قابليت‌ها و طرح‌هاي قابل اجرا تكيه داشته باشيم، گفت: اين طرح كاملا اجرايي است و شهرداري تهران هم كاملا آمادگي اجراي آن را دارد، حتي بد نيست بدانيد كه ما اجراي آزمايشي اين طرح را با همان بانك اطلاعاتي راهور از ٢٢ فروردين آغاز كرديم و تا امروز هم آن را ادامه مي‌دهيم. يعني همه خودروهاي وارد شده به طرح را كنترل مي‌كنيم. بنابراين با اطمينان مي‌توانم بگويم كه اين طرح اجرايي است. دكترحسيني در بخش ديگري از سخنان خود در مورد قابليت دوربين‌هاي كنوني براي اجراي اين طرح نيز مي‌گويد: دوربين‌ها اين قابليت را دارند كه براساس فاكتورهاي مختلف برنامه‌ريزي شوند.

اين دوربين‌ها فقط شماره پلاك‌ها را ثبت مي‌كنند تا آن را با بانك اطلاعاتي موجود تطبيق دهند. بنابراين در اين مورد هم مشكلي نداريم. با تمام تفاصيل، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري اجراي اين طرح را منوط به تصميم‌گيري مديريت شهري مي‌داند اما باز هم تاكيد مي‌كند كه اين طرح اجرايي است. به اين ‌ترتيب به نظر مي‌رسد، اجراي اين طرح با وجود مخالفت شوراي شهر و راهور، حداقل تا زمان قانع شدن آنها به تعويق خواهد افتاد.

LEZ چيست؟

اين طرح خودروها را به چهار رنگ قرمز، زرد، سبز و آبي تقسيم مي‌كند. براساس اين طرح در مواقع شدت آلودگي هوا محدوديت تردد براساس رنگ‌بندي خودروها صورت مي‌گيرد.

به طوري كه خودروهاي قرمز كه خودروهاي كاربراتوري هستند و ميزان آلايندگي‌شان بسيار بالاست اجازه تردد در هسته مركزي شهر را نخواهند داشت. براساس اين طرح خودروهاي زرد، خودروهايي هستند كه به سن فرسودگي نزديك بوده، خودروهاي سبز، خودروهايي هستند كه استاندارد بيش از يورو ٢ دارند (كه براي اين دسته از خودروها نيز در شرايط اضطرار آلودگي هوا محدوديت تردد در هسته مركزي شهر در نظرگرفته مي‌شود) و بالاخره خودروهاي آبي، خودروهاي داراي استاندارد يورو ٥ و خودروهاي هيربدي هستند كه حداقل محدوديت را خواهند داشت.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا