بزرگترین بحران کشور بعد از جنگ تحمیلی

پرویز افشار در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن بیان آنکه در فضاهای مختلف کشور برای پیشگیری از اعتیاد نیازهای آنی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر متخصصان پیشگیری از اعتیاد به اندازه کافی در کشور وجود ندارند. وی در ادامه با اشاره …

پرویز افشار در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن بیان آنکه در فضاهای مختلف کشور برای پیشگیری از اعتیاد نیازهای آنی وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر متخصصان پیشگیری از اعتیاد به اندازه کافی در کشور وجود ندارند.

وی در ادامه با اشاره به فضای مجازی که در حال حاضر وقت زیادی از جوانان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: باید مساله فضاهای مجازی را در نظر بگیریم وگرنه از این محل‌ها نیز دچار آسیب‌های جدی خواهیم شد. به این ترتیب باید مصونیت را در فضاهای مجازی ایجاد کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه ضمن بیان آنکه یکی از اهداف اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر که به عنوان یکی از سیاست‌های محوری این ستاد بوده، صیانت از عود مجدد مصرف اعتیاد است، افزود: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته مانایی در پاکی بهبودیافتگان تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد است که حتی در سایر مناطق دنیا نیز این آمار در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن به ۴۰ درصد می‌رسد.

افشار تصریح کرد: علت این امر آن است که اعتیاد بیماری مزمن عود کننده است که باید به آن توجه و رسیدگی ویژه شود؛ در حال حاضر نیز مانایی پاکی در کشور ما در بهترین شرایط ۱۵ تا ۲۰ درصد است. این در حالی است که ستاد اعتباراتی را به این مساله اختصاص داده است.

وی در ادامه با اشاره به مساله اشتغال بهبودیافتگان عنوان کرد: قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده است که ۵ درصد از ظرفیت اشتغال خود را به آسیب‌دیدگان بهبودیافته به ویژه معتادان اختصاص دهد که برای تحقق این امر نیاز است که بدانیم این افراد مناسب چه مشاغلی هستند که هم چرخ زندگی‌شان بچرخد و هم مهارت‌هایشان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به آنکه مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کردند که در حال حاضر این دانشگاه تنها دانشگاهی است که به تربیت نیروی هتل‌داری و گردشگری می‌پردازد، گفت: باید از توریسم درمانی و توریسم اعتیاد استفاده کنیم، برای مثال اکنون بسیاری از کشورهای همسایه مانند کشورهای عربی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار دلار هزینه می‌کنند تا برای مدتی جوان مبتلا به اعتیادشان تنها برای سم‌زدایی به سوئیس برود این در حالی است که اصلا معلوم نیست که پس از اعزام آنها به سوئیس چند درصد مانایی بعد از بهبودی در آنها به وجود می‌آید.

افشار ادامه داد: با توجه به اینکه علم و فرهنگ تنها دانشگاه انحصاری گردشگری است و می‌توانیم از ظرفیت‌های درمانی، توریسم درمانی و توریسم اعتیاد به نحو احسن استفاده کنیم تا بتوانیم چنین فضایی را در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بهمن‌ماه سال جاری نخستین کنگره نورآوری‌ها و فناوری‌های کشورهای اسلامی دایر خواهد شد، گفت: یکی از مسائل مطرح شده در این کنگره مربوط به دستاوردهای حوزه درمان اعتیاد است که یکی از زیرساخت‌های آن منابع انسانی است که دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند آن را تامین کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشوردر پایان عنوان کرد: جهاد دانشگاهی همواره ما را در این مساله همراهی کرده و به علت آنکه در حال حاضر مساله اعتیاد بعد از جنگ تحمیلی بزرگترین بحران کشور است باید دست به دست هم بدهیم تا این بحران حل شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا