نگرانی کری از شدت تنش‌ ها در کرانه باختری

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه منتشر کرده، آمده کری از دو طرف خواسته خشونت‌ها را محکوم کرده و با هر گونه تحریک به آن مخالفت کنند. وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این بر حفظ وضعیت فعلی «حرم الشریف» در «کلام و کردار» و خودداری از بیان هر گونه اظهارات تحریک‌آمیز در خصوص …

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه منتشر کرده، آمده کری از دو طرف خواسته خشونت‌ها را محکوم کرده و با هر گونه تحریک به آن مخالفت کنند.

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این بر حفظ وضعیت فعلی «حرم الشریف» در «کلام و کردار» و خودداری از بیان هر گونه اظهارات تحریک‌آمیز در خصوص آن تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «او (کری) بار دیگر بر اهمیت حفظ وضعیت فعلی حرم‌الشریف در کلام و کردار و خودداری از بیان هر اظهارنظر تحریک‌آمیز یا عمل تشدید کننده تنش‌ها تأکید کرد.»

محوطه موسوم به حرم الشریف واقع در بخش شرقی بیت‌المقدس شامل اماکن مقدسی برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است.

محوطه حرم الشریف شامل «قبة الصخره»، «قبة السلسله» و «مسجد الاقصی» است که از آن به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان پس از اماکن مذهبی مکه و مدینه نام برده می‌شود. در مجاورت این اماکن، «دیوار غربی» قرار دارد که از مقدس‌ترین نمادهای مذهبی برای یهودیان است.

طرح‌های رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته برای اعمال تقسیم‌بندی‌های  زمانی و مکانی جهت حضور مسلمانان در مسجد الاقصی یکی از دلایل اعتراض فلسطینی‌ها و تنش‌های آنها با صهیونیست‌ها بوده است.

تنش‌های میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از چند هفته پیش و پس از یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی و درگیری با نمازگزاران فلسطینی آغاز شد. رژیم صهیونیستی در آن زمان، خواستار محدود کردن دسترسی مسلمانان به مسجد الاقصی به بهانه اعیاد یهودی شده بود.

در درگیری نظامیان اسرائیلی با معترضان فلسطینی در نوار غزه ۷ فلسطینی کشته شده و ۱۴۵ تن دیگر زخمی شدند.

اسرائیل در طول چند دهه گذشته تلاش کرده است با ساخت شهرک‌های غیرقانونی، ویران کردن مکان‌های تاریخی و بیرون راندن ساکنان فلسطینی ساختار جمعیتی قدس را تغییر دهد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا