واکنش رسانه‌ های تُرک به دادگاه زنجانی

نام بابک زنجانی و سرنوشت او برای رسانه‌های ترکیه همچنان جالب است. از روزی که تاریخ برگزاری دادگاه این فرد در ایران مشخص شد، اخبار مربوط به زنجانی با آب و تاب بیشتری در رسانه‌های ترک زبان منتشر می‌شد. سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و معاونانش در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، …

نام بابک زنجانی و سرنوشت او برای رسانه‌های ترکیه همچنان جالب است. از روزی که تاریخ برگزاری دادگاه این فرد در ایران مشخص شد، اخبار مربوط به زنجانی با آب و تاب بیشتری در رسانه‌های ترک زبان منتشر می‌شد.

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و معاونانش در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، در حالی روز دوشنبه به اتمام رسید که قرائت کیفرخواست متهمان با درخواست مصادره تمامی اموال و محکومیت آنها از سوی دادستانی پایان یافت و قاضی صلواتی با تقاضای استمهال وکلای متهم نفتی موافقت کرد. به‌این‌ترتیب جلسه بعدی دادگاه برای دفاع متهمان ساعت ٨:٣٠ صبح روز ٩ آبان برگزار می‌شود. اما این برای اولین بار بود که تصاویری از بابک زنجانی در دادگاه منتشر شد.

رسانه‌های ترکیه نیز پس از برگزاری دادگاه با تیترهایی چون احتمال بالای مصادره اموال زنجانی در ایران و جزئیات آن و همچنین انتشار اخباری مبنی بر سفر «رضا ضراب» به خارج از ترکیه در زمان برگزاری دادگاه زنجانی، به استقبال این پرونده در ایران رفتند.

نام رضا ضراب تاجر ایرانی‌الاصل در ترکیه با نام ضراب گره خورده است. ضراب در پرونده مالی معروف ۱۷ دسامبر که به پرونده فساد مالی در ترکیه مشهور شدت مدت سه ماه در زندان بود. او در یکی از اعترافات خود بابک زنجانی را رئیس خود معرفی کرده بود.

بر اساس ایمیل های ردو بدل شده بین ضراب و زنجانی،‌ این ایرانی ثروتمند قصد سفر به ترکیه و دیدار با ضراب را در هتلی لوکس در آنتالیا داشته است. به گفته پلیس ترکیه، بابک زنجانی و رضا ضراب هیچوقت تلفنی صحبت نمی‌کردند و ارتباطشان فقط از طریق ایمیل بوده است. البته ضراب در نهایت در این پرونده تبرئه شد.

بنابراین پوشش گسترده اخبار مربوط به پرونده بابک زنجانی در ایران قابل پیش‌بینی بود چرا که «رضا ضراب» که متهم به همکرای با «زنجانی» است در ترکیه در مظان اتهام برای مشارکت در فساد مالی و اختلاس قرار داشته است.

روزنامه «تودی زمان» با اشاره به برگزاری جسله دادگاه متهم بزرگ‌ترین پرونده فساد در تاریخ معاصر ایران نوشته است: «احتمال آن وجود دارد که تمام اموال زنجانی در ترکیه که ثروتمند‌ترین بازرگان ایرانی قلمداد می‌شود ،مصادره شود. این موضوع به سبب اتهام واردشده علیه او در ارتباط با روابط‌ش با چهره‌های کلیدی سیاسی در ترکیه از جمله با وزرای پیشین دولت عدالت و توسعه است.»

تودی زمان اشاره کرده که طبق گمانه زنی‌ها، ارزش کل دارایی‌های زنجانی ۱۴ میلیارد دلار است. این روزنامه اشاره کرده که زنجانی به اختلاسی ۲. ۷ میلیارد دلاری پول‌های دولتی متهم شده است. در اتهامات او آمده که او این پول را در ظاهر برای تجارت نفت برای شرکت ملی نفت ایران صرف کرده اما در واقع اختلاس کرده است.

تودی زمان در ادامه گزارش کرده است که دولت ایران می‌خواهد اموال او در ترکیه، مالزی و تاجیکستان مصادره شوند.

تودی زمان با اشاره به جزئیات فعالیت‌های اقتصادی زنجانی در ترکیه می‌نویسد: «رسانه‌های ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی گزارش دادند که شرکت هواپیمایی خصوصی «اونور ایر» به «کوردت توجل» و «مهدی شمس» بازرگان ایرانی فروخته شده بودند که نخست با پاسپورت بریتانیایی ساکن دبی بوده است. تودی زمان اشاره کرده است که پیش‌تر نیز امیرعباس سلطانی نماینده مجلس اشاره کرده بود که ایران به اطلاعات مهمی از پول‌های زنجانی در ترکیه که توسط رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار، مدیریت می‌شده دست یافته است.

تودی زمان با کنایه اشاره کرده در حالی که در جریان پرونده فساد مالی دسامبر ۲۰۱۳ در ترکیه مشخص شد که رضا ضراب نقش داشته است، دستگاه قضایی ترکیه او را تبرئه کرد و اجازه بررسی بیشتر درباره ارتباط وزرای پیشین دولت ترکیه با ضراب را نداد و در ماه ژوئن گذشته نیز به ضراب جایزه قهرمان صادرات در بخش طلا و جواهرات را داد.

روزنامه «حریت» نیز روز دوشنبه با اشاره به برگزاری سومین جلسه دادگاه استماع دفاعیات زنجانی در تهران نوشت: «این دادگاه از سه اکتبر آغاز شده است. معاون دادستانی تهران در خلال برگزاری جلسه کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای را قرائت کرد و جلسات بعدی در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شدند. اتهامات واردشده علیه زنجانی تقلب، پولشویی و فساد در داخل و خارج از ایران به خصوص در ترکیه هستند. معاون دادستانی تهران با استناد به همین اتهامات خواستار مصادره تمام اموال و دارایی‌های متهم در ایران و سایر کشور‌ها شده است و اموال تحصیل‌شده زنجانی را مغایر با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانسته است.»

روزنامه حریت همچنین پیش‌تر گزارش داده بود که ضراب همزمان با زمان برگزاری دادگاه زنجانی در تهران به دبی رفته است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا