آتشفشان تفتان به تب و تاب افتاد

فعالیت تفتان به‌عنوان یک آتشفشان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد بر همگان محرز است و این‌که از دل زمین مواد مذاب خود را نشت بدهد، شگفتی کارشناسان را به دنبال داشته است. دماوند، بزمان، تفتان، سبلان و سهند ازجمله آتشفشان‌های نیمه‌خاموش و مهم کشور هستند. بنا بر نظریات کارشناسان زمین‌شناسی، آتشفشان دماوند به دلیل نزدیکی به تهران، …

فعالیت تفتان به‌عنوان یک آتشفشان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد بر همگان محرز است و این‌که از دل زمین مواد مذاب خود را نشت بدهد، شگفتی کارشناسان را به دنبال داشته است. دماوند، بزمان، تفتان، سبلان و سهند ازجمله آتشفشان‌های نیمه‌خاموش و مهم کشور هستند.

بنا بر نظریات کارشناسان زمین‌شناسی، آتشفشان دماوند به دلیل نزدیکی به تهران، تفتان و بزمان به‌دلیل قرار گرفتن در قسمت‌های جنوب شرق و جنوب غرب شهرستان پرجمعیت زاهدان و سبلان و سهند به‌دلیل نزدیکی آنها به مشکین‌شهر و تبریز حایز اهمیت هستند.

از میان این پنج کوه آتشفشانی به جز سهند که در سال‌های اخیر نشانه‌ای از فعالیت در آن دیده نشده است، سایر آتشفشان‌ها به دلیل خروج دایمی گاز و بخار از دهانه و وجود چشمه‌های آب گرم «احتمال» فعالیت مجدد آنها وجود دارد.

سازمان زمین‌شناسی گام‌های اولیه برای پیمایش این ٤ آتشفشان نیمه‌فعال برداشته است. این اقدامات شامل تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کوه‌های آتشفشانی و پایش دایمی پدیده‌های اطراف این آتشفشان‌ها شامل اندازه‌گیری دما و ترکیب چشمه‌های آب گرم دامنه آنها می‌شود.

نوشته های مشابه

زمانی که آتشفشانی شروع به فعالیت می‌کند، ماگما از سمت پایین به سمت بخش مرکزی حرکت می‌کند که در این صورت دامنه آن متورم می‌شود. این پدیده با چشم، قابل دیدن نیست و با استفاده از دستگاه‌های ویژه قابل اندازه‌گیری است که در طرح پایش سازمان، نصب این دستگاه‌ها برای بررسی تغییرات ارتفاع دامنه در دستور کار قرار گرفته است. مواد مذاب مشتعل در حاشیه کوه تفتان و در نوار مرزی شهرستان میرجاوه عصر روز پنجشنبه از دل زمین به بیرون نشت کرد.

این مواد مذاب به صورت سیاه‌رنگ و با حجم کم است که پس از سرد شدن به صورت سنگ شکل می‌گیرد.

رئیس گروه زمین‌شناسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:  نمی‌توان به‌طور قطع اظهارنظر کرد اما احتمال دارد این مواد مذاب با فعالیت جدید پوسته آتشفشان تفتان به بیرون نشت کرده باشد.

سیاره افزود: باید یک گروه کارشناس منطقه را مورد بازرسی میدانی قرار دهد تا بتوان اظهارنظر دقیق کرد.  ارتفاع قله تفتان از سطح دریا ٤٠٥٠ متر عنوان شده است و بلندی آن نسبت به زمین‌های اطراف ٢٤٥٠ متر است و مساحتی که مواد آتشفشانی از ابتدای فعالیت آن تاکنون فراگرفته حدود ١٣٠٠ کیلومترمربع می‌شود. آخرین فوران این آتشفشان در سال‌های ١٣٤٩ تا ١٣٥٠ بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا