سقوط کامل قندوز تکذیب شد

«سید سرور حسینی» سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت قندوز، به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سقوط کامل شهر قندوز به دست طالبان اعلام کرد: سقوط کامل این شهر کذب است. وی افزود: تمام محلات شهر قندوز سقوط نکرده و اکنون نیروهای افغان در ۳ منطقه‌ این شهر مانند فرودگاه و بالاحصار حضور دارند. وی با اشاره …

«سید سرور حسینی» سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت قندوز، به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سقوط کامل شهر قندوز به دست طالبان اعلام کرد: سقوط کامل این شهر کذب است.

وی افزود: تمام محلات شهر قندوز سقوط نکرده و اکنون نیروهای افغان در ۳ منطقه‌ این شهر مانند فرودگاه و بالاحصار حضور دارند.

وی با اشاره به یک روز نبرد نیروهای افغان با شبه نظامیان طالبان، شهر قندوز را سقوط ناشدنی خواند و گفت: قرار است به زودی عملیات بازپس‌گیری نیروهای افغان آغاز شود.

سرور حسینی در پایان سخنان خود با تأیید اینکه اکثر مناطق مرکزی و کلیدی شهر قندوز اکنون به دست شبه‌نظامیان طالبان قرار گرفته است، گفت: در برخی مناطق جنگ جریان داشته و امیدواریم که به زودی این شهر از وجود طالبان پاکسازی شود.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای کمکی دقایقی پیش در فرودگاه شهر قندوز حضور پیدا کرده و نبرد با شبه‌نظامیان طالبان نیز از همین مکان رهبری می‌شود.

اینکه نیروهای کمکی از کدام ولایت در فرودگاه قندوز رسیده‌اند و آمار آنها به چند نفر می‌رسد، موضوعی است که در تماس محدود با سخنگوی فرماندهی پلیس روشن نشد.

در جریان درگیری امروز در شهر قندوز، تمام مراکز دولتی و نظامی این شهر به دست شبه‌نظامیان طالبان قرار گرفته و این در ۱۴ سال گذشته نخستین بار است که مرکز یک ولایت به دست شبه‌نظامیان طالبان سقوط می‌کند.

طالبان پس از تسلط بر شهر منازل مقام‌های دولتی و بزرگان قومی را به غارت برده و با هجوم به دفاتر رسانه‌ها، تمام وسائل کاری خبرنگاران را نیز نابود کرده‌اند.

با آنکه تاکنون تلفات و خسارات جنگ امروز شهر قندوز اعلام نشده است، اما گفته می‌شود احتمال کشته شدن صدها نفر وجود دارد.

کسانی که تاکنون به دست طالبان از بین رفته است شامل زنان کارمند در بیمارستان ۲۰۰ خوابی، مسافرین مسیر تخار – قندوز و شماری از کارمندان شرکت‌ها و موسسات خصوصی است.

در نبرد امروز دفتر سازمان ملل متحد نیز در آتش سوخت و صدها مغازه که مربوط به فعالیت‌های فرهنگی بودند نیز از سوی شبه‌نظامیان طالبان به آتش کشیده شده است.

نابودی آنتن شرکت‌های مخابراتی یکی دیگر از جنایات شبه‌نظامیان طالبان به ساکنان شهر قندوز برشمرده می‌شود و بر اساس گزارش‌ها، طالبان تاکنون ۷۰ درصد آنتن شرکت‌های مخابراتی را نابود کرده‌اند.

اشغال اکثر مناطق قندوز فرصت خوبی را برای طالبان که در زندان ولایت قندوز بسر می‌بردند ایجاد کرد و شبه‌نظامیان پس از تصرف زندان این ولایت دست‌کم ۷۰۰ زندانی را از این زندان آزاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، زندانیان آزاد شده مربوط به گروه طالبان و مرتکبین جرایم جنایی بوده‌اند که پس از رهایی یا به سمت صفوف طالبان شتافتند و یا به سمت خانه‌های خود رو آوردند.

طالبان با سقوط اکثر مناطق به‌ویژه مراکز نظامی، تجهیزات جنگی پیشرفته‌ای به دست آورده‌اند که زمینه‌ساز افزایش نگرانی کارشناسان نظامی افغان شده است.

احتمال می‌رود که شبه‌نظامیان اکنون در حال انتقال سلاح‌های که تازه به دست آنها رسیده به لانه‌های امن خود باشند و در صورت که دست به این اقدام زنند، این شبه‌نظامیان خطرات بزرگتری را به ولایت‌های شمالی ایجاد خواهند کرد.

با وجود این همه ضربات سنگین، اکنون نیروهای تازه‌نفس از راه رسیده‌اند و بر اساس اظهارات خبرنگاران محلی آنها منتظر دستور آغاز جنگ هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا