انتقال دومین کپی ازDNS جهانی به ایران

به گزارش خبرنگار موبنا، “نصرالله جهانگرد” رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در ابتدای این نشست با اشاره به دو هدف اصلی این سازمان گفت: مهم‌ترین کار سازمان فناوری اطلاعات در حال حاضر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک در کشور است. اما دومین هدفی که این سازمان پیگیری می‌کند توسعه استفاده از فناوری اطلاعات …

به گزارش خبرنگار موبنا، “نصرالله جهانگرد” رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در ابتدای این نشست با اشاره به دو هدف اصلی این سازمان گفت: مهم‌ترین کار سازمان فناوری اطلاعات در حال حاضر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک در کشور است. اما دومین هدفی که این سازمان پیگیری می‌کند توسعه استفاده از فناوری اطلاعات در همه عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و… است. وی تاکید کرد که سازمان فناوری اطلاعات براساس این دو هدف تمامی پروژه‌های خود را آماده می‌کند. در ادامه جهانگرد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات گفت: سازمان فناوری اطلاعات مجری اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور نیست، بلکه این سازمان مسوول طراحی و هماهنگ کردن فعالیت‌ها و نظارت دقیق بر اجرای این شبکه ملی است.
وی تاکید کرد: طبق برنامه پنجم توسعه و تاکید شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات دارای ضوابطی است که باید رعایت شود و این ضوابط در شش یا هفت دسته طبقه‌بندی شده و مهم ترین مورد آن است که در عرصه ملی شبکه‌ای پایدار با پهنای باند، امنیت بالا و استقلال مدیریت ایرانی برپا کنیم.
به گفته وی این شبکه با تشکیل کمیته فنی که شرکت‌های خصوصی اینترنت، مخابراتی، زیرساخت، اپراتورهای همراه و سازمان فناوری اطلاعات در آن عضو هستند در حال پیشروی است. معاون وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه اجرای شبکه ملی اطلاعات نیاز به پیاده سازی چند پروژه حیاتی دارد گفت: اولین کار ایجاد شبکه ip محور است، اما در حال حاضر شبکه تلفن ثابت کشور مبتنی بر صوت است و خدمات مبتنی بر ip روی آن قرار می‌گیرند، اما برای داشتن یک شبکه مستقل با امنیت بالا نیاز به یک شبکه ip محور است که رفتن به سمت این شبکه نیز آغاز شده است. جهانگرد تاکید کرد برای دسترسی به خدمات مناسب باید شبکه‌های مخابرات‌های استانی توسعه پیدا کنند تا بتوان به مردم استان‌ها به ظرفیت مورد نیاز خدمات‌رسانی شود. وی همچنین بخش دیگر اجرای این شبکه را به کنترل ترافیک در داخل کشور ارتباط داده و تاکید کرد که برای این کار یکی از DNS سرورهای اصلی از کشور هلند به ایران منتقل شده تا بتوان در این خصوص مدیریت درستی داشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات در خصوص انتقال یک کپی از DNS سرورهای اصلی به کشور اعلام کرد: در دنیا آدرس‌دهی و مسیریابی اینترنتی توسط ۱۳ سرور اصلی ( DNS ) که در آمریکا و سه کشور اروپایی قرار دارد صورت می‌گیرد. در همین زمینه کشورهای مختلف برای کنترل و مدیریت ترافیک داده‌های خود درخواست‌هایی برای دریافت کپی این سرورهای اصلی را تقدیم آیکن (سازمان بین‌المللی نظارت بر اسامی، دامنه‌ها و ارقام ثبت شده اینترنت ) می‌کنند و در حال حاضر ۱۰۰ کپی از این سرورهای اصلی در کشورهای مختلف وجود دارد. وی در ادامه افزود: در همین زمینه نیز ایران در سال ۸۲ یا ۸۳ و در خلال برگزاری اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS با آیکن وارد مذاکره شد و اعلام کرد از آنجا که ایران بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه است باید یک کپی از DNS سرور هلند که عمده اطلاعات خاورمیانه و آفریقا از طریق آن مدیریت می‌شود به ایران منتقل شود.
در نهایت نیز طی مذاکرات در سال ۸۳ کارهای فنی انجام و قرار بود در سال ۸۴ کپی DNS سرور هلند به کشور منتقل شود، اما متاسفانه با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت نهم این طرح پیگیری نشد. جهانگرد تصریح کرد: در نهایت با روی کار آمدن دولت یازدهم مجددا اجرای این پروژه پیگیری شد و در اردیبهشت ماه سال جاری این کپی از سرور اصلی کشور هلند به تهران منتقل شد. معاون وزیرارتباطات اعلام کرد این سازمان در حال مذاکره برای انتقال یکی دیگر از DNS سرورهای اصلی که در کشور آمریکا قرار دارد نیز هست و به زودی دومین کپی از DNS سرور‌های اصلی به کشور منتقل می‌شود.
براساس اظهارات وی با این انتقال امکان کنترل ترافیک داخلی و افزایش سرعت اتصال به سایت‌ها و سرویس‌های مختلف اینترنتی و همچنین امنیت این دسترسی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. نصرالله جهانگرد در خصوص سوال دیگر دنیای اقتصاد در خصوص سرنوشت پیاده‌سازی آدرس‌های اینترنتی براساس پروتکل جدید IPV6 گفت: این طرح نیز مانند تمام کشورهای دنیا درحال پیش روی و مقدمات کاری فنی آن در حال پیاده‌سازی است اما به یک زمان ۴ تا ۵ ساله برای رسیدن به نتیجه نیاز است، چرا که این طرح باید با دقت و توجه به پارامترهای اقتصادی مناسب اجرا شود.
۱۲۹/

دکمه بازگشت به بالا