هاشمی: از شنیدن خبر حادثه منا شوکه شدم

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای این جلسه با ابراز تأسف و تأثر شدید از فاجعه جانگداز منا، گفت: حقیقتاً روز عید قربان امسال با حادثه خونبار منا، روز بسیار بسیار تلخی برای جهان اسلام شد که شیرینی اعیاد بزرگ اسلامی، قربان و غدیر را در ذائقه امت جهان اسلام تلخ و ناگوار کرد. وی …

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای این جلسه با ابراز تأسف و تأثر شدید از فاجعه جانگداز منا، گفت: حقیقتاً روز عید قربان امسال با حادثه خونبار منا، روز بسیار بسیار تلخی برای جهان اسلام شد که شیرینی اعیاد بزرگ اسلامی، قربان و غدیر را در ذائقه امت جهان اسلام تلخ و ناگوار کرد.

وی گفت: جای بسیار شگفتی و تعجب است مکانی را که خداوند با احکام بسیار از زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل تا قیامت حرم امن قرار داده و حتی حیوانات و حشرات در امنیت هستند و صید حلال را هم توسط افراد محرم حرام کرد، شاهد چنین فاجعه بزرگی هستیم.

هاشمی رفسنجانی تأمین امنیت و پیش‌بینی تمهیدات و امکانات کافی برای برگزاری مناسب و باشکوه حج ابراهیمی و پذیرایی از میهمانان خانه خدا را از وظایف اولیه و مسلم تولیت آن مکان ذکر کرد و گفت: سوال اساسی و تعجب و شگفتی این است که چرا چندین سال است که به طور مکرر به دلیل سوء تدبیر، امنیت این اماکن مقدسه و الهی، نقض می‌شود، به خصوص در سال جاری که شاهد چندین فاجعه و حادثه غمبار برای حجاج بیت‌الله الحرام بودیم که باید مورد رسیدگی ریشه‌ای قرار گیرد.

وی تأکید کرد: درست در زمانی که حجاج برای دور کردن شیطان به رمی جمرات اقدام می‌کنند، بدترین اعمال شیطانی انجام می‌شود که علائم بدی به ویژه در حرم امن الهی است.

هاشمی رفسنجانی، ابعاد تأسف بار فاجعه منا را پیچیده و گواه اشکالات زیاد در مدیریت رژیم عربستان سعودی نسبت به تأمین امنیت حجاج جهان اسلام و غیرقابل توجیه دانست و گفت: همزمان با اتفاق فاجعه منا، حاکمان این کشور مردم مظلوم یمن را با بمباران‌های متعدد مظلومانه به خاک و خون می‌کشند و متأسفانه شاهدیم که بیشترین خسارت‌ها متوجه تشیع است که در اقدامی دیگر مسجد آنها در صنعا ویران و جمعیت آن به خاک و خون کشیده می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه به محض شنیدن خبر فاجعه منا در حال زیات حرم مطهره حضرت معصومه(س) در قم، بهت‌زده و دچار نوعی شوک شده‌ام که هنوز هم ابعاد آن برایم روشن نیست، گفت: قطعاً همه مسؤولان و مردم خوب کشورمان از این فاجعه متأثر و غم‌زده هستند و با همه خانواده‌های داغدار و بازماندگان و خانواده‌های مجروحین ابراز همدردی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی به ابعاد بین‌المللی حوادث حج امسال به ویژه فاجعه منا اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسیده است که مقام پاپ در سازمان ملل متحد با ابراز تأسف از حوادث عربستان سعودی و قربانی شدن مسلمانان اعلام می‌کند که در شرایط بد و موقعیتی در اینجا جمع شده‌ایم که همه ناراحتیم.

وی تأکید کرد: وقت آن رسیده است که عقلای جهان اسلام با تجمیع محققان و غیر سیاسیون، این موضوع را از دید اسلامی و قرآنی و حتی ادیان دیگر به بحث و بررسی بگذارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به اینکه هر سال برگزاری مراسم و مناسک حج در جهان اسلام ابعاد جدید و رو به تزایدی دارد و ممکن است خطرات و بحران‌های منطقه‌ای نیز در آن مؤثر باشد، گفت: خرابکاری و خطر تروریسم فقط انفجار نیست و ممکن است عواملی، این حرکت را در ازدحام جمعیت مسلمانان به وجود آورند، لذا باید یک مدیریت واقعی، مسوول و جوابگو، برای مدیریت چنین کنگره عظیمی که هر ساله رو به افزایش است، بوجود آید، زیرا در شرایطی که مقامات عربستان مدعی بودند آماده پذیرایی برای ۵ میلیون زائر از جهان اسلام هستند، ولی متأسفانه ظرفیت جمعیت کنونی را ندارند و هیچ‌کس مسؤول فجایع و حوادث خونبار در آن سرزمین نیست.

هاشمی رفسنجانی، خواستار پاسخگویی روشن و صریح مقامات عربستان سعودی در قبال این فاجعه به کشورهای اسلامی و رفع موانع امدادرسانی و همکاری با تیم‌های پزشکی و امدادی سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: نگرانی‌ها برای آینده و سال‌های بعد همچنان باقی است و در حالی که منطقه دچار ویروس تروریسم شده، باید با همکاری همه کشورهای اسلامی و منطقه، تلاش کنیم مسؤولیت امنیت اجتماعات سیاسی و اجتماعی آنها به خوبی تأمین شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت مجدد و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و مجروحان فاجعه منا، قربانیان را انسان‌ها و بندگان خوب و پاک خداوند پس از اعمال حج ذکر کرد و گفت: براساس روایات، آنان قطعاً سعادتمند هستند و خداوند به خانواده‌های آنان صبر و اجر خواهد داد و هر چند مصیبت بسیار تلخ و بزرگی را تحمل می‌کنند.

در ادامه جلسه، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در پاسخ به سوالات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص جزییات حادثه، ابعاد آن و موانع پیش‌روی زائران، گفت: هر چند این فاجعه ابعاد پیچیده و قابل بررسی بیشتری دارد، ولی سوء مدیریت مقامات سعودی به دلیل درگیری در منطقه یمن مشهود و آشکار است.

سپس پیش‌نویس قانون اجرای اصل ۱۴۲ قانون اساسی و ثبت و اعلام عمومی دارایی‌ها و درآمدهای مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و آقای آقامحمدی دبیر کمیته ویژه بررسی این موضوع، گزارشی از جلسات، تحقیقات و بررسی‌های میدانی این موضوع در ابعاد داخلی و حتی نمونه‌های خارجی آن به جلسه ارائه داد. سپس اعضا و مدعوین در خصوص مواد پیشنهادی این قانون وارد بحث و بررسی‌های مبسوط شدند که در نهایت مورد ذیل به تصویب رسید.

براساس ماده مصوب، مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران مندرج در ماده چهار موظفند فهرست دارائی‌های منقول و غیرمنقول خود را در سامانه اطلاعات مربوط به فهرست دارایی‌های مسؤولین و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران ثبت کنند.

ادامه این بحث به جلسات آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا