بدن شما علاوه بر ساعت، تقویم هم دارد

حتما تاکنون بارها درباره ساعت بیولوژیک بدن شنیده‌اید. حالا دانشمندان از کشف تقویم شیمیایی در مغز انسان خبر داده‌اند که تغییر فصل‌ها را به بدن اطلاع می‌دهد. بر اساس تحقيقي كه در نشريه زيست‌شناسي امروز Current Biology منتشر شده دانشمندان مجموعه‌اي از سلول‌ها را در غده هيپوفيز كشف كرده‌اند كه تغييرات هورموني را كنترل مي‌كنند …

حتما تاکنون بارها درباره ساعت بیولوژیک بدن شنیده‌اید. حالا دانشمندان از کشف تقویم شیمیایی در مغز انسان خبر داده‌اند که تغییر فصل‌ها را به بدن اطلاع می‌دهد.

بر اساس تحقيقي كه در نشريه زيست‌شناسي امروز Current Biology منتشر شده دانشمندان مجموعه‌اي از سلول‌ها را در غده هيپوفيز كشف كرده‌اند كه تغييرات هورموني را كنترل مي‌كنند تا بدن از تغيير فصل مطلع شود. اين مسئله به شكلي است كه مثلا در فصل سرما برخی ژن‌های سیستم ایمنی انسان بیشتر فعال می‌شوند تا بدن بهتر بتواند با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی مبارزه کند.

نقش مطلع كردن بدن از اين تغييرات را با توجه به تغيير مدت طول روز مجموعه‌اي از ۱۷ هزار سلول در اختيار دارند. با تغيير در مدت روشنايي روز يكي از تغييرات اصلي را غده پینه‌آل (صنوبری) با تغییر میزان ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب)ايجاد می‌کند. ملاتونین بروی سلول‌های خاصی در غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارد که تولید هورمون تیروئید را کنترل می‌کنند. محققان مي‌گويند اين سلول‌ها مانند آنچه در كامپيوترها ديده‌ايد حالت باينري يا همان صفر و يك دارند. آنها مي‌توانند دو وضعيت تابستاني يا زمستاني را ايجاد كنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا