قلیان‌ شیشه‌ ای چالش برانگیز شد

خسرو صادق‌نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، علاوه بر اینکه نسبت به مضرات فراوان قلیان هشدار می دهند، می گوید: موضوع جدیدی که نگرانی‌ها را تشدید کرده اقدام برخی افراد سودجو است که هنگام عرضه قلیان در محیط‌های غیرمجاز مواد روان گردان همچون شیشه به تنباکو اضافه می‌کنند به گونه‌ای که مشاهده …

خسرو صادق‌نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، علاوه بر اینکه نسبت به مضرات فراوان قلیان هشدار می دهند، می گوید: موضوع جدیدی که نگرانی‌ها را تشدید کرده اقدام برخی افراد سودجو است که هنگام عرضه قلیان در محیط‌های غیرمجاز مواد روان گردان همچون شیشه به تنباکو اضافه می‌کنند به گونه‌ای که مشاهده شده در برخی موارد میزان اضافه شده‌ این ماده به قدری بوده است که موجب مسمومیت مصرف کننده قلیان و بستری شدن در بیمارستان شده است.

این در حالی است که سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، خبر آلوده بودن تنباکو به شیشه و آمفتامین را، نوعی عملیات روانی عنوان می کند و می گوید: وجود ماده مخدر شیشه در قلیان ها را تکذیب می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قلیان سراها به صورت دائم از سوی اتحادیه قهوه خانه داران و پلیس اماکن رصد و بازرسی می شوند، عنوان می کند که با توجه به حساسیت موضوع ما بر این مسئله تمرکز کرده ایم و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده است، اما هنوز چیزی مبنی بر آلودگی تنباکو به دست نیاورده ایم.

سرهنگ بخشنده به این نکته نیز اشاره می کند که ممکن است قهوه خانه ای بخواهد به صورت موردی شیطنت‌هایی انجام دهد، اما حتی در این مورد هم گزارشی به ما ارائه نشده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ، طرح این مسائل بیشتر نوعی عملیات روانی عنوان می کند.

در همین حال رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، معتقد است که ماده روانگردان شیشه در برخی اماکن غیرمجاز عرضه قلیان استفاده می شود.

صادق نیت، افزودن شیشه به قلیان را باعث افزایش وابستگی افراد و همچنین افزایش آسیب‌های ناشی از دود مواد دخانی و مخدر می داند و می گوید: باید به خاطر داشت تمامی انواع توتون‌ و تنباکوها جز مواد آسیب‌رسان قطعی محسوب می‌شوند و مهم‌تر آنکه توتون‌ و تنباکوهای معطر و میوه‌ای علاوه بر مضرات فراوان خود، مواد شیمیایی اضافه شده برای طعم‌دهی نیز خود عوارضی را ایجاد می‌کنند.

به اعتقاد وی، برخی از مراکزی که قلیان عرضه می‌کنند واحدهای غیرمجاز و بدون تابلو هستند ،به همین دلیل شناسایی و برخورد با این مراکز بدون همراهی مردم بسیار دشوار خواهد بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص انگیزه این سودجویان، می گوید: مهم‌ترین انگیزه برای این کار وابسته کردن افرادی است که به این مراکز مراجعه می‌کنند. این مراکز به دنبال آن هستند که هم تعداد مراجعان شان و هم میزان مصرف آنها را زیاد کنند. ممکن است فردی به صورت تفریحی از قلیان استفاده کند اما وقتی از مواد محرک و مخدر در آنها استفاده شود، به آن وابسته می‌شوند و مراجعات مکرری خواهند داشت.

در همین حال؛غلامرضا حیدر عرب رئیس اتحادیه قهوه خانه داران تهران نیز در واکنش به این اظهارنظرها گفت: گزارش هایی که اخیرا درباره وجود شیشه در تباکو و افزودن آمفتامین از سوی قهوه خانه داران برای جذب مشتری منتشر شده، کذب محض بوده و ما قطعا این مسئله را از سوی مراجع قضائی پیگیری خواهیم کرد.

وی می گوید: همه تنباکوهای میوه ای که در قهوه خانه ها استفاده می شود، وارداتی است و مهر استاندارد و وزارت بهداشت بر روی آن حک شده است، حتی تنباکوهای سنتی هم در بسته بندی هایی با تایید وزارت بهداشت عرضه می شوند.

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران ادامه می دهد: موضوع دیگر این است که همه قهوه خانه ها زیر نظر پلیس اماکن هستند و اتحادیه، پلیس اماکن و بهداشت به صورت مستمر به آنها سرکشی و نحوه فعالیت آنها را بررسی می کنند. این نظارت ها به شدت انجام می شود و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر چنین تخلفاتی ارائه نشده است.

وی با اشاره به نوع مصرف شیشه نیز گفت: شیشه نیاز به حرارت بسیار زیاد دارد و برای استعمال آن از فندک های اتمی استفاده می شود، به بیان دیگر اصلا حرارت زغال نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.

عرب افزود: از سوی دیگر گفته می شود ممکن است این تخلف از سوی برخی کارگران قهوه خانه ها صورت گیرد، در حالی که در دوره جدید یکی از تاکیدات ما استفاده همه قهوه خانه ها از دوربین های مداربسته است که همه فضا را پوشش دهد، به همین دلیل کارگرها نمی توانند چنین مسئله ای را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: افرادی هم که برای قهوه خانه مجوز دریافت می کنند سوابق کاملا روشن و شفافی دارند و قطعا به دلایلی مانند سود بیشتر یا جذب مشتری حاضر نخواهند بود چنین خطای بزرگی را مرتکب شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا