جزییات دیدار وزیر کشور با آیت الله جنتی

روزنامه اعتماد: جلسه مي‌گذارد، رايزني مي‌كند و تغيير مي‌دهد. ديروز رحماني‌فضلي ميزبان استانداران كشور بود، ميزباني كه آخرين اتمام‌حجت‌هايش را با مهمان‌هايش انجام داد. درست يك شب قبل از گردهمايي استانداران در وزارت كشور بود كه خبر بركناري استاندار كرمانشاه منتشر شد و همزمان با آن شايعات بركناري استاندار قزوين نيز به گوش رسيد. هرچند …

روزنامه اعتماد: جلسه مي‌گذارد، رايزني مي‌كند و تغيير مي‌دهد. ديروز رحماني‌فضلي ميزبان استانداران كشور بود، ميزباني كه آخرين اتمام‌حجت‌هايش را با مهمان‌هايش انجام داد.

درست يك شب قبل از گردهمايي استانداران در وزارت كشور بود كه خبر بركناري استاندار كرمانشاه منتشر شد و همزمان با آن شايعات بركناري استاندار قزوين نيز به گوش رسيد.

هرچند سخنراني وزير براي استاندارانش پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد اما با توجه به تغييراتي كه در وزارت كشور انجام شده، به نظر مي‌رسد وزير با نمايندگان دولت در استان‌ها صحبت‌هاي جدي داشته و آخرين اخطارها را به آنها در مورد انتخابات داده باشد.

با نزديك شدن به انتخابات اسفند ماه، وزارت كشور وارد فاز جديدي از فعاليت‌هاي خود شده است كه در اين فاز بي‌شك يكي از مهم‌ترين مسائل مد‌نظرش؛ امنيت و سلامت انتخابات خواهد بود كه تنها با همراهي مردان دولت در استانداري‌ها و فرمانداري‌هاي سراسر كشور ميسر خواهد بود.

٣١ استاندار كشور ديروز به وزارت كشور آمدند تا در جلسه‌اي شركت كنند كه بي‌شك مهم‌ترين محورهايش برگزاري انتخاباتي سالم و تعامل با شوراي نگهبان براي تاييدصلاحيت‌ها بوده است. حساسيت شخص وزير كشور روي اين دو مساله در چند ماه گذشته در حرف‌هايش بسيار روشن و واضح و بارها بر آن تاكيد كرده است.

ديروز هم در پاسخ به «اعتماد» به اين موضوع اشاره كرد كه وزارت كشور در زمينه تاييد صلاحيت‌ها تعامل خوبي را با شوراي نگهبان آغاز كرده است و با كمترين اختلاف‌نظر نه‌تنها مساله تاييدصلاحيت‌ها كه همه موضوعات را پيش مي‌برند.

پرواضح است كه استانداران ديروز به خوبي اين موضوع را درك كردند كه اگر در پيشبرد سياست‌هاي دولت كوچك‌ترين اهمالي به خرج دهند در كنار رفتن‌شان هيچ شكي وجود نخواهد داشت حتي در شب انتخابات، اين موضوع را وزيري به اثبات رسانده كه در شب جلسه مهمش با استاندارانش يكي از استاندارانش را عزل كرده است.

از تغيير استانداران تا رايزني با شوراي نگهبان

ديروز اما شايد مهم‌ترين سوال خبرنگاران از وزير كشور و قائم مقامش در مورد تغييري بود كه در ساعت‌هاي پاياني روز يكشنبه منتشر شده بود و آن بركناري استاندار كرمانشاه بود. از آنجايي كه حسينعلي اميري پيش‌تر اعلام كرده بود كه وزارت كشور يك ارزيابي سراسري از استانداران و فرمانداران را آغاز كرده است، ظن اين موضوع مي‌رفت كه اين بركناري بي‌ربط به اين ارزيابي‌ها نباشد، ارزيابي‌هايي كه مهم‌ترين معيارش همراه و همگام بودن با سياست‌هاي دولت است.

حسينعلي‌اميري اما در ميان خبرنگاران اين تغيير در استانداري كرمانشاه را بدون دليل خاصي بيان كرد و گفت: در جمع‌بندي‌هاي صورت گرفته با توجه به اينكه خانواده استاندار كرمانشاه در تهران حضور داشتند مجموعا به اين نتيجه رسيدند كه آقاي رضايي تغيير يابد و آقاي رازاني كه سابقه كار در بخش‌هاي مختلف وزارت كشور، بنياد شهيد و استانداري كردستان را دارد به عنوان استاندار كرمانشاه منصوب شود.

قائم‌مقام وزيركشور ادامه داد: استاندار سابق كرمانشاه نيز فرد بسيار خوبي است كه از زحمات وي تشكر مي‌كنيم و اين جابه‌جايي‌ها يك اقدام معمول و متعارف است. وزير كشور اما روشن‌تر از قائم مقام خود در اين مورد صحبت كرد و در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه آيا اين بركناري درراستاي همان ارزيابي‌هايي است كه پيش‌تر در موردش صحبت شده بود ضمن تاييد اين موضوع كه اين تغيير درراستاي ارزيابي‌ها صورت گرفته گفت: در مورد استانداران ما ارزيابي‌هاي مختلفي را انجام مي‌دهيم و اگر به اين نتيجه برسيم كه جابه‌جايي استانداران و فرمانداران مي‌تواند موثر باشد اين اقدام را انجام مي‌دهيم؛ شرايط استانداران در تصميم‌گيري ما موثر است.

وي ضمن تشكر از استاندار سابق كرمانشاه تصريح كرد: اسدالله رازاني، استاندار جديد كرمانشاه فردي باتجربه و داراي برنامه براي استان كرمانشاه است كه مي‌تواند موثرتر عمل كند. نكته‌اي كه در اين ميان مبهم است، اين است كه اين تغيير بر مبناي كدام معيار ارزيابي‌ها انجام شده است.

اينكه آيا استاندار كرمانشاه نتوانسته بود آن‌طور كه مطلوب دولت است با سياست‌هاي دولت همراه شود يا اينكه مسائل مديريتي باعث اين بركناري شده است. نكته قابل توجه ديگر اين است كه استاندار كرمانشاه جزو كساني بود كه در دولت جديد منصوب شده بود و برخلاف اينكه بسياري در اين روزها انتظار تغيير مديراني را دارند كه از دولت قبل باقي مانده‌اند اما با تغيير مديري روبه‌رو مي‌شويم كه اتفاقا منصوب دولت خود حسن روحاني است و اين نكته ممكن است برخي را با اين سوال رو‌به‌رو كند آيا مديراني كه از دولت قبل باقي مانده‌اند و با وجود اينكه چند ماه از ارزيابي كه وزارت كشور گفته است گذشته و هنوز بر سر كار هستند آيا مي‌توان گفت كه آنها با سياست‌هاي دولت همراه شده‌اند يا خير؟ و اينكه اين ارزيابي‌ها تا كي قرار است ادامه پيدا كند؟

حسينعلي اميري به «اعتماد» گفت: زمان پايان اين ارزيابي‌ها به هيچ‌وجه مشخص نيست و همچنان ادامه دارد و وزارت كشور هر زمان احساس كند بايد در جايي تغييري را انجام دهد اين كار را خواهد كرد حتي اگر در شب انتخابات باشد.

در هر صورت نكته‌اي كه مهم است اين است كه كليدي‌ترين وزير حسن روحاني در سياست داخلي با توجه به اينكه وظيفه برگزاري دو انتخابات مهم را در اسفندماه بر دوش دارد بسيار جدي است تا بتواند از نيروهايي استفاده كند كه نه تنها همراه سياست‌هاي دولت باشند بلكه توان اين را داشته باشند كه در عرصه مديريتي هم سياست‌هاي دولت را به نحوي كه مطلوب‌شان است پياده‌سازي كند.

با اين حساب شايد بتوان گفت در روزها و هفته‌هاي آينده هم منتظر تغييراتي در وزارت كشور باشيم. اما نبايد از نظر دور نگه داشت كه در ميان همه كارهاي ريز و درشتي كه در روزهاي منتهي به انتخابات بر دوش وزارت كشور است موضوع ديگري هم است كه مورد توجه افكار عمومي است و آن مساله تعامل با شوراي نگهبان بر سر تاييد صلاحيت كانديداهاي انتخابات اسفندماه است.

وزير كشور پيش از اين گفته بود كه همه تلاش خود را به كار خواهد بست تا در اين مورد طي جلساتي كه خواهند داشت با شوراي نگهبان تعامل داشته باشند و حتي گفته بود ممكن است شخص رييس‌جمهور هم در اين مورد پاي به ميدان بگذارد؛ صحبتي كه براي بسياري از فعالان سياسي دلگرم‌كننده بود.

ديروز وزير كشور اما در پاسخ به سوال «اعتماد» در اين مورد ضمن تاييد اينكه اين جلسات آغاز شده است، گفت: شخصا جلسات متعددي با آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان داشته‌ام. وي يادآور شد: بيشتر ارتباط وزارت كشور با شوراي نگهبان در سطح كارشناسان است كه

كارشناسان اين وزارتخانه تعامل خوبي با كارشناسان شوراي نگهبان دارند. وزير كشور ادامه داد: حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور در امور مجلس رابط اين وزارتخانه با شوراي نگهبان است كه اين موضوع منجر شده با كمترين اختلاف‌نظر موضوعات را پيش ببريم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا