شهرداری: مسئول آفت سفید بالک نیستیم

پس از انتشار سخنان رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر درباره موثر نبودن اقدامات شهرداری تهران در مقابله با آفت سفیدبالک که این روزها در همه جای شهر دیده می شود معاون خدمات و محیط زیست شهرداری تهران واکنش نشان داد. حسین عبدالهی در گفتگو با سرویس مشکلات مردم، سازمانهای دیگر از جمله …

پس از انتشار سخنان رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر درباره موثر نبودن اقدامات شهرداری تهران در مقابله با آفت سفیدبالک که این روزها در همه جای شهر دیده می شود معاون خدمات و محیط زیست شهرداری تهران واکنش نشان داد.

حسین عبدالهی در گفتگو با سرویس مشکلات مردم، سازمانهای دیگر از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست را مسئول اصلی اعلام کرد و گفت این سازمانها از پاسخگویی شانه خالی می کنند.

آنچه می خوانید حاصل گفتگوی کوتاه با این مسئول خدمات شهری است.

حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر می گوید شهرداری به صورت مستمر درختان را شستشو نداده که باعث طغیان سفید بالک ها شده. چرا این کار مستمر نبوده؟

ما مرتبا درختان را شستشو را انجام می دهیم و حتی این اواخر شدت شستشو را بالا برده ایم. ولی چاره این کار، شستشو به تنهایی یا نوارهای چسبی نیست. از نظر کار تحقیقاتی که باید صورت گیرد، دو سه سازمان داریم که باید کار کنند، مانند سازمان حفظ نباتات و مقابله با آفات داریم که باید ورود کنند.

تنوع این گونه ها ظاهرا خیلی زیاد است که این سازمانها هم نتوانسته اند تشخیص دهند این آفت چیست؟

نه، یک گونه است. این آفت سفید بالک است و مخصوص مزارع صیفی جات اطراف تهران است و به جهت گرم شدن هوا و کم شدن بارشها و تغییرات اکوسیستم در این سالها که در کشور و اطراف تهران داشتیم، موجب شده است این حشرات که تاکنون در مزارع صیفی جات دیده می شدند، الان به تهران بیایند.

ولی توسط آقای دکتر شاعری مسئول محیط زیست شهرداری مسئله آفت عسلک پنبه نیز مطرح کرده و انگار گونه ها خیلی زیاد است؟

دوستان نقطه نظرات مختلف دارند. در هر حوزه ای، هر فردی با آموخته های خودش اظهار نظر می کند ولی جایگاه اصلی کسی که اظهار نظر کند و راه حل ارائه کند، وزارت جهاد است و زیرمجموعه های تخصصی این وزارتخانه باید اظهار نظر کنند.

به عنوان شهرداری، مسئولیت فضای سبز با ماست. ما بر اساس آموخته های خود، مبارزه این چنینی می کنیم، یعنی نوار چسب، اتیکت زردرنگ و آبشویه با محلول پالیزین یک یا دو در هزار استفاده می کنیم.

کاشت درختان همیشه سبز هم عنوان می شود باعث ماندگاری سفیدبالک ها شده. از جمله درختان برگ سوزنی را عامل این مسئله می دانند؟

کاشت درختان برگ سوزنی در ۶۰ تا ۱۰۰ سال پیش انجام شده و اتفاقا ما داریم این گونه ها را حذف می کنیم و گونه های جدید مانند توت نرک را داریم کار می کنیم. یا چنارها را داریم. این درختان نیز برگهایشان در زمستان می ریزد و سفیدبالک با آنها ارتباطی ندارد.

شهرداری باید در مقابل اذیت و آزار مردم توسط این آفت پاسخگو باشد یا وزارت جهاد؟ به حسب ظاهر همه با شما صحبت می کنند؟

موضوع همین است، ظاهرا همه چیز را ما جابجا کرده ایم. چون شهرداری را مردم می شناسند، بعضا می بینید حفاریهای آب و فاضلاب را هم شهرداری باید انجام دهد.

به لحاظ قانونی ما نباید پاسخگو باشیم و وزارت جهاد باید پاسخگو باشد ولی چون محیط زیست و فضای سبز با شهرداری است این آفتها آمده اند روی درختان شهر تهران نشسته اند، مردم می گویند ما باید جواب بدهیم چرا سمپاشی شیمیایی نمی کنیم؟ اصلا سم پاشی شیمیایی به شدت عارضه دارد و مشکلات محیط زیستی به وجود می آورد. دوستان در جایگاه خود پاسخگو نیستند و خبرنگاران هم متاسفانه اطلاعات ندارد و از ما توضیح می خواهند.

البته محیط زیست می گوید چون درختان در حریم شهری است، مسئولیت با شهرداری است؟

حریم شهری دیگر چیست؟  مگر حریم و غیر حریم دارد؟ سازمان محیط زیست در کل کشور مسئول است. شما مسئول محیط زیست تهران، استان تهران و کل کشور دارید. پس معنی اش چیست محیط زیست تهران نباید جواب بدهد؟ اصلا کسی جواب نمی دهد.

می گویند چون این درختان توی شهر است، جواب نمی دهیم. من در شهرداری قانون و ساختار و سیستم مرتبط با این مسئله را ندارم. مسئول اصلی محیط زیست، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و موسسه دفع آفات وابسته به جهاد کشاورزی است، باید به آنها تذکر داد شما در سازمان دفع آفات باید جوابگو باشید. ولی آنها جوابگو نیستند. البته ما دعوت کردیم در کمیته ای اینها بیایند و مطالعه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا