اعتراض زیباکلام به چاپ نشدن کتابش

متن این نامه سرگشاده که نسخه ای از آن برای انتخاب خبر ارسال گردید، درپی می آید. بسمه تعالی جناب آقای علی جنتی وزیرمحترم ارشاد اسلامی با سلام و تحیات، امروز همکار ارجمندم سرکار خانم توکلی مسئول ثبت نام دانشکده فرمودند نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان رشته سیاسی درس «اعراب و اسراییل» را گرفته …

متن این نامه سرگشاده که نسخه ای از آن برای انتخاب خبر ارسال گردید، درپی می آید.

بسمه تعالی

جناب آقای علی جنتی

وزیرمحترم ارشاد اسلامی

با سلام و تحیات، امروز همکار ارجمندم سرکار خانم توکلی مسئول ثبت نام دانشکده فرمودند نزدیک به ۳۰ نفر از دانشجویان رشته سیاسی درس «اعراب و اسراییل» را گرفته اند. معمولا در «حذف و اضافه» تعداد بیشتر هم می شود. این هم خبرخوبی بود، هم نه چندان مطلوب. خوب از این بابت که علی‌رغم آنکه این درس اجباری نیست مع ذالک دانشجویان مشتاق به گرفتن آن هستند و نه چندان مطلوب از این بابت که بنده هفته آینده در نخستین جلسه کلاس مجبورم باز به دانشجویانم بگویم که کتاب «تولد اسراییل» همچنان با گذشت چهار سال در انتظار گرفتن مجوز از ارشاد است.

البته جنابعالی یکبار با بنده شخصا تماس گرفته و فرمودید که آقای دکتر صالحی معاونت فرهنگی تان موضوع را پیگیری خواهند کرد. جدای از آنکه چنان اقدام فروتنانه ای در نظام حکومتی ما کم سابقه اگر نگفته باشیم، بی سابقه است که یک صاحب منصب حکومتی تا این حد تواضع به خرج دهد اما من می توانم مشکلات شما و معاون فرهنگی تان حضرت دکتر صالحی را که انصافا شخصیتی با فرهنگ و با فضیلت هستند را درک کنم. سانسور و ممیزی کتاب در این مملکت سرگذشتی غم‌انگیز و بسی طولانی دارد که قدمت آن خیلی بیشتر از حیات بنده، شما و دکتر صالحی است.

علی رغم همه دسته گل هایی که به واسطه وجود آزاداندیشی واقعی در ایران و متقابلا دروغ بودن این ادعا درغرب سبد سبد منظما برای خودمان ارسال می‌نماییم، درک اینکه چرا «تولد اسراییل» چهار سال است که در چنبر ممیزی ارشاد گرفتارشده خیلی پیچیده نیست.

اگر روایت این کتاب پیرامون چگونگی به وجود آمدن کشور اسراییل صحیح باشد، در آنصورت بخش عمده ای  از ادبیات موجود در ایران در این زمینه با مشکل مواجه می شود. اگرهم مطالبی که در ایران پیرامون اسباب و علل به وجود آمدن اسراییل گفته می شود درست باشد، که در آن صورت «تولد اسراییل» حتی ارزش کاغذی که به روی آن چاپ شده را هم ندارد.

منتها  اشکال بنیادی که گریبانگیر مامورین ممیزی ارشاد شده از آنجا شروع می شود که اساس و شالوده «تولد اسراییل» نه نظریه‌پردازی های سیاسی و ایدئولوژیک زده است، نه توهمات توطئه و فرضیه های دایی جان ناپلئونی که در ایران مع الاسف در نگارش و تدوین تاریخ ازجمله تاریخ خاورمیانه و اسباب و علل بوجود آمدن کشور اسراییل موج می زند و نه تعصبات و احساسات نژادپرستانه ضد یهودیت(آنتی سمتیزم).

کتاب «تولد اسراییل» یک روایت ساده تاریخی است. از زمانی که عده ای از ساکنین منطقه «اور» در جنوب عراق امروزی به زعامت ریش سفیدشان که ما او را به نام حضرت ابراهیم خلیل ا. . . (ع) می‌شناسیم در ۴۰۰۰ سال پیش از مسیر تاریخی »هلال خصیب» به جایی که امروزه به آن بیت المقدس گفته می شود مهاجرت کردند تا سال ۱۳۲۷ که کشور اسراییل تولد یافت.  گیریم که چهار سال دیگرهم ارشاد مجوز انتشار«تولد اسراییل»را ندهد. بالاخره آخرش چی؟ ضمن آنکه پیدایش فضای مجازی و انقلابی که در ارتباطات به وجود آمده به تدریج دارد سانسور و ممیزی را بی‌معنا می سازد.

کلام آخر، جناب جنتی اینکه مادام شما جلوی انتشار امثال “تولد اسراییل” را می گیرید درحقیقت کمک به گسترش عواطف و احساساتی می کنید که تجلی آن در رسالت و وظیفه  از بین بردن اسراییل ظاهر می شود.

تردیدی ندارم که درک درست تاریخ تنها راه دور شدن از این دسته داوری ها و عواطف و احساسات آرمانگرایانه است.

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

بیست و چهارم  شهریور

یك هزار و سیصد و نود و چهار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا