کمالوندی: جزییات «پارچین» محرمانه است

بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که سرگئی کرینکو رییس روس اتم گفته اند که روسیه درباره ”فردو” با ایران همکاری می کند واین همکاری دقیقا درچه مواردی صورت می گیرد؟ اظهارکرد: درقرارداد ”فردو” براساس برجام، دو آبشار به ایزوتوپ های پایدار که دارای تکنولوژی سطح بالا است و کشورهای …

بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که سرگئی کرینکو رییس روس اتم گفته اند که روسیه درباره ”فردو” با ایران همکاری می کند واین همکاری دقیقا درچه مواردی صورت می گیرد؟ اظهارکرد: درقرارداد ”فردو” براساس برجام، دو آبشار به ایزوتوپ های پایدار که دارای تکنولوژی سطح بالا است و کشورهای بسیار محدود دارای آن هستند, تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هم درحال ورود به این حوزه است که در واقع این یک تعامل با کشورهای ۱+۵ است وبر این اساس مذاکرات خوبی با روس ها داشتیم و فکر می کنم در این زمینه هم درآینده خبرهای خوبی داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت احداث واحدهای جدید نیروگاه هسته ای بوشهر عنوان کرد : کرینکو رییس روس اتم و دکتر صالحی روز گذشته در این خصوص با یکدیگر گفت وگو کردند .اگرچه ما پروتکل را امضاء کردیم ولی قراردادهای آن باید تکمیل شود که ازنظر زمانی چندین فقره می شود.

کمالوندی تاکید کرد: یکی ازنکاتی هم که دراین جلسه مطرح شد تامین مالی بخشی ازاین پروژه ازطرف روسیه بود که این کشوربه این طرح جواب مثبت داد واین مهم قدم خوب ورو به جلو است.
وی ادامه داد: ما هم به هرحال مطالعات محیطی راانجام داده ایم ودر حال تکمیل قراردادهای فنی هستیم وامیدواریم که کار کلنگ زنی نیروگاه دوم بوشهر را تا آخر امسال انجام دهیم.

وی درپاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براین که برای پیشبرد برنامه های سازمان انرژی اتمی با کشورهایی غیر از روسیه و چین مذاکره کرده اید؟ گفت: براساس برجام قراراست یک گروه کاری از کشورهای ۱+۵ تشکیل شود که برای پیشبرد برنامه های ما همکاری کنند.

کمالوندی تصریح کرد : اگر کشورهای دیگر هم علاقه مند به همکاری و مشارکت با جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه هستند درصورت موافقت مقامات کشور و اجماع با ۱+۵، این امکان به وجود خواهد آمد که کشورهای دیگر هم به این برنامه ها اضافه شوند ودرحال حاضر بعضی ازکشورها نیز از این همکاری استقبال کردند که ما درحال بررسی آن هستیم .

سفر ”آمانو” به تهران

معاون سازمان انرژی اتمی درپاسخ به این پرسش که درسفر جدید آقای ”آمانو” به سوالات جدید آژانس راجع به توضیحات ایران درباره مسائل باقی مانده هم جواب داده خواهد شد؟ یادآورشد: قرار براین است که بعد از توضیحات ما در رابطه با سوالات مطرح شده، اگر ابهاماتی وجود داشته باشد یا سوالات بیشتری مطرح شود برای تکمیل، توضیحاتی ارائه شود.

کمالوند دراین باره توضیح داد : هم اکنون دراین مرحله هستیم وهیاتی هم که از طرف آژانس درتهران است که به این منظور درتهران حضور دارد.

وی ادامه داد : ما می توانیم بگوییم که به صورت مناسب وبرنامه های پیش بینی شده کارها درحال انجام است.

وی درباره اینکه آیا درخصوص تاسیسات پارچین هم صحبتی خواهد شد؟ اظهار کرد : درخصوص پارچین ترتیباتی دیده شده اما با توجه به این که موضوعات نحوه همکاری ما با آژانس، قراراست بین طرفین محرمانه باقی بماند بنابر این نمی توانیم جزئیات را بازگو کنیم .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حضورش درپنجاه ونهمین اجلاس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی دروین وارزیابی ازروند همکاری آژانس با کشورهای عضو گفت : آژانس یک سری برنامه های کلی درقالب برنامه فنی به خصوص برای کشورهای درحال توسعه دارد وگزارشات آژانس ازسال گذشته و امسال، نشان می دهد که این نهاد بین المللی یک روند رو به توسعه به ویژه در کشورهای آفریقایی درزمینه های مختلف ازجمله مبارزه باآفات, مسائل پزشکی , بهداشتی را دنبال می کند.

کمالوندی افزود : به نظر می رسد که آژانس نقش خود را دراین خصوص ایفا می کند وازنظر ما این تلاش ها باید بیشتر شود و جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

وی تاکید کرد : ما دردیدارهای دوجانبه با برخی ازکشورها به خصوص اتحادیه اروپااعلام کردیم که حاضریم همکاری های سه جانبه با کشورهای نیازمند داشته باشیم که نیروهای انسانی یا تخصصی ازطرف جمهوری اسلامی ایران است و منابع واعتبار ازطرف کشورهای اروپایی باشد که این پیشنهاد مورد استقبال قرارگرفت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مواضع کشورها درقبال ”برجام” در اجلاس جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: مواضع مثبتی از همه کشورها در خصوص برجام اعلام شد؛ هیچ موردی نداشتیم که توجه و یادآوری درباره برجام’ نداشته باشد.

کمالوندی تاکید کرد : طبیعتا سیاست های جمهوری اسلامی ایران به نوعی است این وضع را ایجاب می کند که کشورها، موضع مثبتی در قبال این سیاست ها داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا