پیشنهاد آملی‌ لاریجانی به رئیس جمهور اتریش

آیت الله آملی لاریجانی در دیدار با رئیس جمهور اتریش با تاکید بر اینکه اسلام واقعی دینی مبتنی بر توجه به کرامت انسانی است گفت: آنچه از سوی برخی گروههای تروریستی منتسب به اسلام ترویج می شود نسبتی با اسلام واقعی ندارد و اسلامی نیست که مورد قبول ما باشد. رئیس قوه قضاییه با اشاره …

آیت الله آملی لاریجانی در دیدار با رئیس جمهور اتریش با تاکید بر اینکه اسلام واقعی دینی مبتنی بر توجه به کرامت انسانی است گفت: آنچه از سوی برخی گروههای تروریستی منتسب به اسلام ترویج می شود نسبتی با اسلام واقعی ندارد و اسلامی نیست که مورد قبول ما باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) حسب نص صریح قرآن رحمتی برای عالمیان است افزود: ما از اسلامی دفاع می کنیم که دارای عقلانیتی انسانی است و بنیان های تمدن آن در قرون گذشته مبتنی بر عقلانیت و توجه به شأن و منزلت انسان بوده است و علمای بزرگ تمدن اسلامی حتی در کشورهای اروپایی نیز مورد احترام بوده اند.

آیت الله آملی لاریجانی نظام جمهوری اسلامی ایران را ساختاری نو بر پایه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق رأی گیری و شرکت در انتخابات، همچنین عقلانیت اسلامی توصیف کرد و گفت: اصول حاکمیتی در ایران بر اساس رأی مردم و بر پایه رکن بسیار مهم عقلانیت اسلامی است که درک آن از سوی دنیای غرب نیاز به گفتگو دارد.

رئیس قوه قضاییه تلاش غربی ها برای تحمیل کردن پیش فرض های خود نسبت به انسان و ماهیت وجودی او را به ملتها و کشورهای دیگر نادرست و قابل انتقاد دانست و افزود: توقع ما از غرب این نیست که پیش فرض های خود را درباره مسائل حقوق بشری و کرامت انسانی به تمام جوامع تحمیل کند.

رئیس دستگاه قضا با طرح این پرسش که باید دید تصویر شما از شأن و کرامت انسانی چیست و چه تفاوتی با دیگر برداشت ها از شأن و کرامت انسانی دارد تصریح کرد: البته در مقام عمل نیز صداقت در رفتار بسیار مهم است و آنچه از رفتارهای حقوق بشری غرب به دست می آید این است که چندان صادقانه نیست و می بینیم که با وجود همه تاکیدهایی که درباره مفهوم حقوق بشر در غرب صورت می گیرد؛ در آمریکا زندان گوانتانامو و در عراق زندان ابوغریب ایجاد می شود که در آن بدترین فجایع رخ می دهد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: متاسفانه بدترین اعمال ضد حقوق بشری در برخی کشورها علیه مردم صورت می گیرد اما این کشورها رابطه خوبی با غرب دارند و اینگونه اعمال ضد انسانی آنها از سوی غربی ها محکوم نمی شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه استدلال غربی ها و قیاس آنان درباره مسیحیت، کلیسا و اسلام و حاکمیت این دو بر مردم و جوامع، قیاس درستی نیست تاکید کرد: اسلام دین رحمت و مودت است و پیامبر اسلام(ص) در ۱۴۰۰ سال پیش اعلام کرده است که همه مردم همانند دندانه های شانه مساوی اند و تفاوتی میان آنان نیست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در نگاه لیبرال دموکراسی نیز اینگونه نیست که هر آنچه همه مردم بر آن متفق باشند مورد پذیرش قرار گیرد؛ بعنوان مثال آیا اگر همه مردم رأی بدهند که سلب حق از خودشان بکنند آیا واقعاً حق از آنان سلب می شود.

رئیس قوه قضاییه در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی نسبت به حضور رئیس جمهور اتریش و هیئت همراه به ایران نسبت به تحکیم روابط دو کشور همراه با احترام متقابل تاکید کرد.

در این دیدار هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش نیز با استقبال از پیشنهاد آیت الله آملی لاریجانی درباره برگزاری گفتگوهایی در سطح علمی در خصوص مفاهیم حقوق بشری گفت: با این پیشنهاد شما بسیار موافق هستم و درباره آن فکر خواهم کرد و نتیجه آن را از طریق سفیر خود در ایران به اطلاع خواهیم رساند.

هاینس فیشر با تاکید بر گفتگوهای سازنده خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران بر رسیدن به یک فهم مشترک درباره احترام به حقوق انسانها تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم که کشورهای مختلف

می توانند ساختارهای خود را برقرار کنند و البته در این ساختار توجه به شأن انسانی بسیار مهم است.

وی افزود: ساختار قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران بسیار جالب است و در قوانین ما چنین ساختاری برای قوه قضاییه مجزا پیش بینی نشده است.

رئیس جمهور اتریش با تاکید بر ضرورت توجه به مفاهیم حقوق بشری افزود: با شما موافقم که در هیچ کشوری حقوق بشر به طور کامل رعایت نمی شود اما این موضوع نباید به هدف غایی ما که رسیدن به شأن و منزلت انسانی است لطمه وارد کند.

دکمه بازگشت به بالا