رمز جدید هجمه به هاشمی!

البته امروز برخی ضدیت با هاشمی را منفعتی سیاسی می‌دانند. نسل جدید مخالفان هاشمی خوب می‌دانند راه‌های کسب قدرت روزگاری تحت مدیریت هاشمی برایشان مهیا شده است و از این روست که اگر در دهه چهارم انقلاب واژه هاشمی را از ادبیات و مواضع سیاسی خود حذف کنند هویت سیاسی آنها زیر سوال خواهد رفت. …

البته امروز برخی ضدیت با هاشمی را منفعتی سیاسی می‌دانند. نسل جدید مخالفان هاشمی خوب می‌دانند راه‌های کسب قدرت روزگاری تحت مدیریت هاشمی برایشان مهیا شده است و از این روست که اگر در دهه چهارم انقلاب واژه هاشمی را از ادبیات و مواضع سیاسی خود حذف کنند هویت سیاسی آنها زیر سوال خواهد رفت.

هاشمی و منتقدان
آیت‌ا… اکبر هاشمی رفسنجانی، یار دیرین بنیانگذار جمهوری اسلامی است که از روزهای پس از انقلاب تا کنون انتقادهای زیادی را از سوی طیف‌های مختلف سیاسی به خود دیده است. در دهه اولیه انقلاب منش سیاسی آیت‌ا… هاشمی و تفکرات سیاسی گروه‌های ملی با هم اختلاف زیادی داشت. در دهه دوم انقلاب با ریاست جمهوری مرد سازندگی جریانات نزدیک به چپ که کوچکترین تفکراتی که رنگ و بوی اقتصاد آزاد می‌داد را برنمی‌تابیدند در برابر هاشمی قرار گرفتند. هاشمی کم و بیش مورد انتقاد جریان چپ حزب جمهوری نیز واقع شده بود. این گونه بود که پس از دوران ریاست جمهوری‌اش در سال ۷۸ کاندیدای مجلس شد اما پس از اعلام نتایج نهایی ریاست جمهوری انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد. در دهه سوم انقلاب و پشت سر گذاشتن دولت اصلاحات، هاشمی رفسنجانی در سال۸۴ وارد میدان رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نهم شد و در دور اول حائز بیشترین آرا شد اما در دور دوم انتخابات محمود احمدی‌نژاد بود که نامش از صندوق‌های رای بیرون آمد. در واقع نتیجه انتخابات به نفع گفتمانی شد که نام هاشمی از آن حذف نمی‌شد. البته نام و یاد هاشمی در ادبیات سیاسی جریان تازه‌وارد به نحوی جاری می‌شد که گویای نسل جدیدی از منتقدان و حتی مخالفان هاشمی بود اما غالب انتقادها و ادبیاتی که علیه آیت‌ا… به کار می‌رفت با انتقادات گذشته علیه هاشمی تفاوت داشت. به طوری که محمود احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی‌اش گفت: «باور ما این است که صحنه گردان واقعی آقای هاشمی است.» منتقدان سابق هم باور نمی‌کردند که ریش‌سفید عرصه‌های مدیریتی کشور که یار امام، رئیس مجلس، فرمانده جنگ، رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده اینگونه مورد هجمه قرار بگیرد چرا که انصاف و مروت اجازه نمی‌داد خدماتی که او به کشور داشته است، نادیده گرفته شود.
دهه چهارم انقلاب و دشمنی با اعتدال
در دهه چهارم انقلاب و اواخر دولت دهم سوءمدیریت اجرایی کار را به جایی رسانده بود که هر سخن آیت‌ا… درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کورسویی از امید در دل جامعه ایجاد می‌کرد. تا آخرین لحظات ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست جمهوری سوال مردم از یکدیگر ورود آیت‌ا… به میدان رقابت بود. در همان واپسین لحظات که هاشمی برای ثبت‌نام وارد میدان شد نوعی آسودگی‌خاطر در جامعه به وجود آمد که رئیس‌جمهور آینده‌شان مدیریت و سیاست را می‌شناسد. با این حال صلاحیت هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری تایید نشد! البته این بدان معنا نبود که هاشمی نومید می‌شود چرا که نومیدی هاشمی تداوم شرایط گذشته بود بنابراین حمایت وی از حسن روحانی باعث شد هاشمی، رئیس جمهوری رئیس جمهورساز خوانده شود. با ریاست جمهوری روحانی نسل‌های سابق منتقدان هاشمی در یک جبهه سیاسی قرار گرفتند اما این نسل نوپای سیاسی و هوادارانشان همچنان منافع خود را در مخالفت با هاشمی می‌دیدند.
رمزگشایی از مهدی هاشمی
این روزها از هرفرصتی برای تخریب هاشمی استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز مشخص نیست گناه آیت‌ا… چیست اما مخالفان اعتدال این روزها مهدی هاشمی را جدیدترین دستاویز خود برای هجمه به آیت‌ا… قرار داده‌اند. مهدی هاشمی فرزند آیت‌ا… هاشمی پس از دریافت حکم ۱۰سال حبس با بدرقه و دعای پدر با پای خود به زندان رفت اما همین امر نیز به مذاق منتقدان آیت‌ا… خوش نیامد. انگار دعا خواندن وی برای پسرش کار نادرستی بوده است. چندی پیش نیز برخی رسانه‌ها سکه‌های طلای همراه مهدی در زندان را بهانه‌ای برای هجمه به خانواده هاشمی قرار دادند. این در حالی است که سخنگوی رئیس قوه‌قضائیه اعلام کرد همراه داشتن سکه در زندان ممنوع نیست. روز گذشته نیز برخی از رسانه‌ها به قول خود قصد رمزگشایی داشتند و اعلام کردند: مهدی هاشمی قبل از ورود به زندان با شهرام جزایری دیدار و گفت‌وگو داشته است. اگرچه مهدی هاشمی این روزها در زندان است و دسترسی به او برای تایید یا تکذیب خبر ممکن نیست اما آنچه باعث تعجب است فضاسازی بعد از رفتن مهدی هاشمی به زندان است. فرضا که چنین خبری صحت داشته باشد آیا مهدی هاشمی ممنوع الملاقات است یا شهرام جزایری؟ سوال دیگری که پیش می‌آید اینکه چرا طیف سیاسی مخالف هاشمی قصد دارد برای مبارزات سیاسی خود خانواده آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را درگیر کند؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام و احترام،
    ببخشید خانواده حاج آقا دیگه باید چه کار کنند که برای همه حال آنها معلوم بشه، بمیرم برای جناب مهدی هاشمی که بعد از کلی دزدی و خیانت با افتخار و با پای خود به زندان رفتند و دعای پدر را بدرقه راه خود داشتند.
    به نظر این رمز گندزدایی است تا هجمه

دکمه بازگشت به بالا