مسایل بعد از برجام اگر نگوییم مهمتر، کمتر از خود آن نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اقدامات تروریستی منافقین در سال ۱۳۶۰ گفت: شهادت این افراد توسط منافقان کوردلی صورت گرفت که الان در همان کشورهایی زندگی می کنند که شعار مبارزه با تروریسم اینها گوش فلک را کر کرده است. عضو هیات رئیسه مجلس …

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اقدامات تروریستی منافقین در سال ۱۳۶۰ گفت: شهادت این افراد توسط منافقان کوردلی صورت گرفت که الان در همان کشورهایی زندگی می کنند که شعار مبارزه با تروریسم اینها گوش فلک را کر کرده است.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: جنایتکارانی که با انفجار حزب جمهوری اسلامی ۷۲ نفر از عزیزان را به شهادت رساندند و شهادت رجایی و باهنر به دست آنها صورت گرفت الان در کشورهای غربی به زندگی حیوانی ادامه می دهند .
خاتمی همچنین با گرامیداشت سالگرد ۱۷ شهریور ۵۷ و نیز ۱۹ شهریور رحلت آیت الله طالقانی افزود: مجاهد نستوه مرحوم آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران ۱۱ سال از عمرش را در زندانهای طاغوت گذراند وتا اخر عمرش در مسیر جهاد فی سبیل الله بود.
وی گفت:امروز هم نماز جمعه مزین است به وجود عزیران پدافند که رصد گر توطئه های هوایی هستند وشبانه روز ۲۴ ساعته دشمن را در آسمان رصد ومقابله می کنند تا شهروندان با آرامش استراحت داشته باشند وبا آرامش به وظایف خود عمل کنند.
خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس مجلس خبرگان رهبری، افزود: هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری روز گذشته با زیارت مرقد امام راحل ودیدار با مقام معظم رهبری پایان یافت که در ابتکاری که می تواند الگو باشد در رابطه با برجام دو شخصیت دعوت شدند که یک شخصیت مخالف و یکی موافق برجام بود.
خاتمی افزود: با فرصتی که مجلس خبرگان رهبری در اختیار آنان قرار داد تمام حرفها را شخصیت موافق و مخالف در عرصه برجام زدند ، کاری به محتوا نداریم ولی منطق قرآن است که اگر می خواهیم قضاوت واقع بینانه داشته باشیم همه حرفها را بشنویم و این تنها در عرصه برجام نیست، در عرصه سیاسی و اجتماعی و حتی مسایل خانوادگی باید حرف دو طرف را شنید وبعد قضاوت کرد.
وی ادامه داد: در پایان بخش اجلاس هم رهنمودهای مقام معظم رهبری بود که از رسانه ها شنیدید ودیدید که یکبار کفایت نمی کند؛ به برخی رهنمودها چند بار باید گوش کرد و به عمق فرمایشات ایشان رسید.
خاتمی با بیان اینکه اصل برجام یک مسئله است و مسایل بعد از برجام مسئله دوم است که اگر نگوییم مهمتر، کمتر از برجام نیست، اظهارداشت: اصل برجام مراحل قانونی خود را طی می کند تا شورای عالی امنیت ملی ومجلس شورای اسلامی به تصویب برسانند و مقام معظم رهبری هم تعبیرشان این بود که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی را کنار بگذاریم .
وی با اشاره به اینکه دراصل ۷۷ قانون اساسی امده است که عهد نامه ها ومقاوله نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد، گفت: این تصریح قانون است. اگر واقعا توافقی یا تعهدی به این اهمیت مصداق این قانون نباشد، چه چیزی مصداق قانون است؛ حال امضاء شده باشد یا نشده باشد. آنچه مهم است تعهدی است که برای ملت درست کرده است.
وی افزود: تعهدی ۱۰ ، ۱۵ ،۲۰ و۲۵ ساله؛ بنابراین باید مجلس شورای اسلامی را در این عرصه به حساب آوریم، به حساب آوردن مجلس شورای اسلامی در حقیقت به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کردند.
خطیب جمعه تهران خاطر نشان کرد: البته مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند در رابطه با تصویب یا رد ، نظری ندارم و اینکه آقایان ورود کنند، طبق قانون است که البته به معنای انحصار در مجلس شورای اسلامی نیست؛ نهادهای دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی هم نقش آفرین است.
خاتمی با بیان اینکه مسایل بعد از برجام نیز مهم است، افزود: باید مراقب باشید بعد از اینکه با دشمن صلح کردید کلاه سرتان نگذارد و با احتیاط و دقت وارد شوید. خوش بینی نسبت به دشمن را محکوم کنیم؛ حتی نسبت به لبخند دشمن هم بدبین باشیم که در پی آن، اهداف شیطانی است.
وی با بیان اینکه بعد از برجام، شش مطلب حداقل از سوی امریکایی ها شنیده شد که مطالب نادرستی است و باید از سوی مسئولان پاسخ داده شود، گفت: اول اینکه گفته شده چارچوب تحریم ها حفظ می شود که این نقض تعهد است. ما وارد مذاکره شدیم تا تحریم ها شکسته شود و اگر قرار است تحریم ها شکسته نشود، به چه دلیل سانتریفیوژهای خود را محدود کنیم. ما می توانستیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ را به ۵۰ هزار برسانیم. به چه دلیل غنی سازی را ادامه ندهیم. این حرف نامربوطی است و باید مسئولان موضع صریح بگیرند.
امام جمعه تهران اظهارداشت: قرار بود تحریم ها لغو شود نه تعلیق؛ تعلیق تحریم ها هم نقض عهد دوم است. اگر قرار باشد انها فقط تعلیق کنند و هر وقت خواستند تحریم ها را برقرار کنند، ما هم در تعهد، تعلیق را نمی پذیریم. ما تعهد یک طرفی نداریم .
خاتمی تصریح کرد: گفتند که ایرانی ها باید کاری متفاوت انجام دهند. یعنی چه؟ یعنی دست از ارزشهای انقلابی و اسلامی برداریم ،یعنی آنکه در نظام سلطه هضم شویم، یعنی از نیروهای مقاومت در دنیا دست برداریم ومظلومین عراق، بحرین و حزب الله را رها کنیم؛ ولی مطمئن باشند که این حادثه اتفاق نخواهد افتاد.
وی افزود: اوباما گفته که امید داریم هویت رژیم ایران تغییر کند، که به اوباما می گوییم اگر امید دارید حکومت نوکری مثل رژیم پهلوی در ایران سر کار بیاید که مثل گذشته کشور را به غارت ببرند، امریکا و اوباما بداند این رویایی است که به فضل خدا هیچ وقت تعبیر نشده و تعبیر نخواهد شد .
خطیب نماز جمعه تهران اظهارداشت: پیام نماز جمعه تهران به سرعت به دنیا مخابره می شود و از زبان شما نمازگزاران می گویم که این مردم تا اخرین نفس و قطره خون از استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد .
خاتمی با اشاره به اینکه امریکایی ها گفتند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار امریکا قرار داده است، افزود: این همان نفوذی است که مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اشاره فرمودند واین هشدار است به همه صاحبان رسانه ومسئولان و آنهایی که سایت دارند ودرعرصه روزنامه نگاری هستند که زمینه ساز نفوذ امریکا نشوند.
وی اضافه کرد: امروز هر قلم و هرقدمی که برای بزک کردن چهره امریکا و زدودن نفرت از استکبار برداشته شود، بی تردید قدم وقلم امریکایی است .
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: امریکایی ها و قهرا کسانی که متمایل به انها هستند می خواهند چنین القاء کنند که شعار مرگ بر امریکا تند روی است و جان کری به مجلس سنا گفته اینکه گفته شود ایران حامی تروریسم است، تندروها به موافقان مذاکره خواهند گفت که امریکا هم به مذاکره پایبند نیست ولی کری نمی فهمد که شعار مرگ بر امریکا ریشه قرانی و ریشه در فرهنگ عاشورایی دارد وترجمان دوباره هیهات من الذله است .
خاتمی افزود: شعار مرگ بر امریکای مردم عین اعتدال است و سازش ورابطه با امریکا در شرایط کنونی که امریکا هنوز آدم نشده، بی تردید وادادگی و ذلت است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسایل داخلی گفت : مسئله قانونمداری یک اصل کاملا پذیرفته شده برای ملت و دولت و همه نهادها است و هیچ کس در کشور نیست که دلسوز انقلاب باشد و در عین حال قانونمداری را نپذیرد.
خاتمی افزود: در اصل ۹۹ قانون اساسی امده که شورای نگهبان نظارت بر انتخابات ها و مراجعه به آرای عمومی را برعهده دارد؛ حال این نظارت کدام است، نظاره گر باشد و به هیات اجرایی گزارش دهد یا نظارت استصوابی است که در تمام مراحل شورای نگهبان باید نظارت کند وهم دخالت کند و صلاحیتها را رد کند.
وی اضافه کرد: قانون اساسی در اصل ۹۸ می گوید تفسیر قانون برعهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنها انجام می شود؛ بنابراین در سال ۱۳۷۰ نظریه تفصیلی این نظارت را تفسیر کرده است و نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون، استصوابی است وشامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می شود.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بنابراین نظارت استصوابی، قانون است و مجریان باید به قانون احترام بگذارند و مقابله با این اصل قانونی ، حاشیه سازی بی حاصل است .

دکمه بازگشت به بالا