خطر ابتلای ۱۶۵ هزار زائر ایرانی حج به کرونا

مسعود مردانی افزود: آخرین اطلاعات وزارت بهداشت نشان می دهد که حدود ۱۶ نفر در عربستان به عفونت ویروس کرونا (Mers-co virus) مبتلا شده اند و بیشتر آنان در شهر ریاض هستند اما مواردی از این بیماری در شهرهای مکه، مدینه و جده نیز گزارش شده است. وی گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری در …

مسعود مردانی افزود: آخرین اطلاعات وزارت بهداشت نشان می دهد که حدود ۱۶ نفر در عربستان به عفونت ویروس کرونا (Mers-co virus) مبتلا شده اند و بیشتر آنان در شهر ریاض هستند اما مواردی از این بیماری در شهرهای مکه، مدینه و جده نیز گزارش شده است.

وی گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری در عربستان مهم نیست بلکه مهم این است که این ویروس اکنون در این کشور وجود دارد و بیماری بومی عربستان شده است و اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، زائران ایرانی و هر کشور دیگر ممکن است به این بیماری کشنده مبتلا شوند.

مردانی ادامه داد: عامل بیماری مرس، ویروس کرونا است و تاکنون هیچ واکسنی برای این بیماری تولید نشده، بنابراین خطر ابتلا، زائران ایرانی را که در حال تشرف به عربستان هستند، تهدید می کند.
عضو کمیته کشوری ویروس کرونا وزارت بهداشت افزود: مرس هنوز درمان قطعی ندارد و بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: باید پیشگیری از ورود این بیماری را به کشور جدی بگیریم. همین شش ماه پیش بود که مرس در کره جنوبی شیوع یافت، بطوریکه وزیر بهداشت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.
مردانی افزود: امروزه با گسترش وسایل حمل و نقل بین قاره ای به سرعت یک بیماری از یک کشور به کشور دیگر منتقل می شود، بنابراین امکان انتقال بیماری مرس و بسیاری از این نوع بیماریهای واگیر نه تنها از عربستان بلکه از کشورهای دیگر وجود دارد.

وی گفت: مراسم حج مراسم مقدسی است که برای مسلمانانی که استطاعت این سفر را دارند واجب است و باید انجام شود اما زائران این سفر مقدس باید یکسری اصول بهداشتی را رعایت دهند، تا هم خود از ابتلا به این بیماری محافظت شوند و هم از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

* اصول پیشگیری از انتقال ویروس کرونا

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اصول پیشگیری از عفونت کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین اقدام پیشگیرانه این است که زائران از تجمعات غیر ضروری به خصوص در جاییکه افرادی آبریزش بینی، عطسه یا سرفه دارند، خودداری کنند و اگر به این علایم مبتلا شدند، خود را در قرنطینه قرار دهند و اعمال حج را به تأخیر بیاندازند تا سبب ابتلای دیگران نشوند.

مردانی ادامه داد: اقدام مهم دیگر پرهیز از دست دادن و بویژه بوسیدن است که یک عادت رایج بین ایرانیان است و از تمام حجاج و نزدیکان آنها می خواهیم که از دست دادن و بوسیدن یکدیگر خودداری کنند.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم و واجب دیگر شست وشوی مداوم دست ها با آب و صابون است. حجاج باید بطور مداوم هر جا آب و صابون دیدند، دست های خود را بشویند زیرا ثابت شده شست وشوی دست باعث قطع زنجیره انتقال ویروس به دیگران می شود.

عضو کمیته کشوری کرونا ویروس وزارت بهداشت ادامه داد: آخرین نکته مهم بهداشتی نیز این است که اگر زائران دچار علایمی مثل آبریزش بینی، عطسه و خلط شدند، از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند و آن را در سطل در دار بیاندازند، رعایت همین چند توصیه بهداشتی ساده تا حد بسیار زیادی از شیوع بیماری مرس پیشگیری می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وجود این بیماری در ایران گفت: سال گذشته شش مورد ابتلا به مرس را در استان کرمان داشتیم، پس از آن مورد جدیدی از این بیماری نداشته ایم اما نباید مغرور شویم زیرا با کوچکترین غفلت ممکن است شاهد یک همه گیری بزرگ از این بیماری در کشور باشیم به خصوص اینکه حجاج پس از بازگشت در استان های مختلف پراکنده می شوند.

* دستورالعمل کنترل مرس امروز در وزارت بهداشت بررسی می شود

مردانی افزود: خطر بروز و شیوع بیماری مرس و ویروس کرونا جدی است و همین امروز(دوشنبه) کمیته کشوری کرونا ویروس با حضور معاون وزیر بهداشت برای تدوین دستورالعمل های پیشگیری و کنترل این بیماری تشکیل می شود.

وی ادامه داد: نخستین گروه در معرض خطر این بیماری، پزشکان و کارکنان بیمارستانها هستند و باید امکانات محافظتی مانند ماسک، گان، دستکش و محلول ضدعفونی کننده به میزان لازم در اختیار این گروه قرار گیرد.

عضو کمیته کشوری کرونا ویروس گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا، با سرد شدن هوا نیز خطر بیماری آنفلوانزا ظاهر می شودکه البته این بیماری واکسن دارد اما واکسن آنفلوانزا هیچ نقشی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و بیماری مرس ندارد.

۱۶۵ هزار زائر ایرانی امسال به حج مشرف می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا