وضعیت بازار مسکن در آخرین ماه تابستان

احمدرضاسرحدی، بازار مسکن را بدون تغییر خواند و اظهار کرد: اگر نخواهیم بگوییم تورم در بازار مسکن منفی شده، حداقل می‌توان امیدوار بود که تورم بخش مسکن به صفر نزدیک شده است، اما اینکه گفته شود به کف قیمت رسیده، خیر راه زیادی در پیش دارد. وی افزود: با توجه به هزینه‌های ساخت‌وساز و حباب …

احمدرضاسرحدی، بازار مسکن را بدون تغییر خواند و اظهار کرد: اگر نخواهیم بگوییم تورم در بازار مسکن منفی شده، حداقل می‌توان امیدوار بود که تورم بخش مسکن به صفر نزدیک شده است، اما اینکه گفته شود به کف قیمت رسیده، خیر راه زیادی در پیش دارد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های ساخت‌وساز و حباب موجود در این بازار که هنوز آثارش از سال‌های گذشته باقی مانده است، اندکی جای تردید وجود دارد. چرا که در یک سال اخیر نه‌تنها رشد قیمتی وجود نداشته است، بلکه در بسیاری از موارد و به دلایل خاص، برخی مالکان حتی حاضر شدند ملک‌شان را زیر قیمت بازار بفروشند و آن را با قیمتی کمتر از قیمت واقعی به فروش برسانند و از فشارهای اقتصادی و تسهیلاتی که روی دوش‌شان بود، خلاص شوند.

سرحدی گفت: از این منظر می‌توان گفت بازار به کف رسیده است، چرا که اگر بخواهد از این کمتر شود ممکن است بسیاری با توجه به خواب سرمایه و رکود اقتصادی که نتوانستند در مدت اخیر معامله‌ای انجام دهند، متضرر شدند. چرا که برخی مالکان در این مدت نتوانستند معامله‌ای انجام دهند.

وی اظهار کرد: از این رو همه این موارد دست به دست هم دادند و بازار را با رکود همراه کردند. در این میان می‌توان تصور کرد که دیگر تقریباً حبابی در قیمت مسکن باقی نمانده است، مگر در برخی نقاط خاص همچون واحدهای لوکس که شرایط خاص خود را دارند. اما این خرید و فروش و رکود در بخش واحدهای مسکونی نرمال به گونه‌ای به کف قیمت نزدیک شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در برخی موارد هم تورم منفی نمایان شده و نه‌تنها قیمت مسکن رشد مثبت نداشته، بلکه رشد منفی را هم تجربه کرده است.

سرحدی در پاسخ به اینکه آیا در مدت رکود مسکن قیمت مسکن کاهش یافته است؟ گفت: در مواردی قیمت‌ها کاهشی بوده است. کاهش سود بانکی هم به تورم در بازار بستگی دارد. البته که بازار به بالا و پایین رفتن سود بانکی متصل نیست، اما به نظر می‌رسد در برخی موارد، دلیل تقاضای کم بازار رکود موجود است و به نرخ سودها بستگی ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: در حال حاضر نیازمندان مسکن قدرت خرید ندارند و عرضه بیش از تقاضای واقعی است. آنچه در بازار است نتیجه نبود تعادل عرضه و تقاضاست و به نرخ سودها مربوط نیست. به‌رغم این همه سقوط هنوز به حد توان خرید مردم نرسیده است و این کاهش و افزایش نرخ سودها تاثیر مستقیمی ندارد.

به گفته وی،‌ نرخ سود بانکی در بازار اجاره و خرید و فروش تاثیر ندارد. در حال حاضر اجاره با قیمت مسکن مناسب و از نرخ تورم هم کمتر است.‌

سرحدی معتقد است:پیش از مدت زمان شروع رکود مسکن، این بازار شاهد تورم ۳۰ و ۴۰‌درصدی بود. اما پس از آغاز رکود مسکن و کاهش تورم کلی در کشور که در حال حاضر تورم کلی زیر ۱۵ درصد است، سهم مسکن به تورم چهار درصدی رسید که این نرخ اعلام‌شده نسبت به تورم فعلی بسیار کمتر و مشهود است.

وی با بیان اینکه اکنون زمان خرید مسکن فرا رسیده است، افزود: قطعاً اگر تحول اساسی در فضای اقتصادی کشور به وجود آید و تا زمانی که تحول اساسی در فضای اقتصادی کشور به وجود نیاید و شرایط همین باشد، هیچ عامل و انگیزه‌ای برای تغییر شرایط دیده نمی‌شود که بخواهد شرایط را تغییر دهد.

مگر اینکه فضای کلی همانند توافق هسته‌ای تغییر کند. از این رو اگر این توافقنامه به سرانجام نهایی برسد و موانع برداشته شود و دولت سیاست‌های کلی را بر اساس توسعه اقتصادی بگذارد، نه اینکه به مردم ماهی دهد، بلکه ماهیگیری را به مردم یاد بدهد و اقتصاد را رونق دهد، شاید بازار کمی تغییر کند.

سرحدی تصریح کرد: در این میان هم اگر درآمدها و توان خرید مردم افزایش یابد، آن زمان است که می‌توانند وارد بازار شوند و هم بازار تولید و هم بازار عرضه رونق گیرد، در غیر این صورت دوپینگ کردن و تزریق آمپول‌های تقویتی به بازار موثر نخواهد بود و نمی‌تواند این بیمار خفته را سرپا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا