یادگار گمنام مصدق در سازمان ملل

این فیلم یکصد ثانیه‌ای با یادکرد از زنده‌یاد مصدق بر بهره‌گیری او از دست‌بافته نفیس ایرانی در عرصه دیپلماسی تاکید دارد و پیشکش شدن فرش ایرانی به سازمان ملل را که پس از او سه بار دیگر در دولت‌های دیگر نیز تکرار شد، نمایش می‌دهد. مرحوم دکتر مصدق به هنگام نخست‌وزیری یک تخته فرش دستباف …

این فیلم یکصد ثانیه‌ای با یادکرد از زنده‌یاد مصدق بر بهره‌گیری او از دست‌بافته نفیس ایرانی در عرصه دیپلماسی تاکید دارد و پیشکش شدن فرش ایرانی به سازمان ملل را که پس از او سه بار دیگر در دولت‌های دیگر نیز تکرار شد، نمایش می‌دهد.

مرحوم دکتر مصدق به هنگام نخست‌وزیری یک تخته فرش دستباف ایرانی را به سان هدیه‌ای فرهنگی و هنری از کشورمان به سازمان ملل متحد تقدیم کرد و این فرش همچنان در یکی از راهروهای مقر آن سازمان در آمریکا زینت‌بخش دیوار است. در شرایطی که فرش دستباف با تاریخی بیش از سه هزار سال در سرزمین ما حضور و نمود داشته است و می‌توان از آن به پرچم دوم کشور و سفیر هنر و فرهنگ ایرانی یاد کرد، انتخاب هوشمندانه دکتر مصدق در پیشکش کردن این اثر هنری نوعی دیپلماسی هنری از جنس ایرانی را به رخ کشیده است.

فرش دستباف در دیپلماسی هنری کشور بار‌ها توانسته است ایفای نقش کند چرا که افزون بر وجوه اقتصادی جنبه‌های بارز فرهنگی و هنری را نیز داراست و می‌تواند بستر مناسبی برای یک کنش دیپلماتیک در دیگر کشور‌ها باشد و نیز دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره‌ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی است.

اکنون برای نخستین بار تصاویر این فرش در قالب فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای نمایش عمومی یافته است. فیلم کوتاه «یادگار گمنام مصدق» با همکاری نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و به سفارش مرکز ملی فرش ایران تهیه شده و همزمان با سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت دکتر مصدق به نمایش در آمده است.

آخرین فرش اهدایی کشورمان به سازمان ملل فرشی از اصفهان منقوش به شعر «بنی آدم» سعدی بوده است که در واپسین سال دولت اصلاحات مهمان ایالات متحده آمریکا شد و سال گذشته نیز دکتر محمدجواد ظریف با ایستادن در برابر آن تصاویرش را رسانه‌ای ساخت.

دکمه بازگشت به بالا