زلزله در كمين تهران!

زير نويس همه شبكه‌هاي تلويزيوني، زلزله فيروزكوه بود. چند پس‌لرزه بعد از اين زلزله، نگراني زيادي در دل مردم تهران به وجود آورده بود. اين روزها اطراف تهران در حال لرزيدن است. لرزه‌هايي كه تهراني‌ها هم آن را احساس مي‌كنند. همين اتفاقات باعث شده كه ستاد مديريت بحران تهران در وضعيت نارنجي قرار گيرد و …

زير نويس همه شبكه‌هاي تلويزيوني، زلزله فيروزكوه بود. چند پس‌لرزه بعد از اين زلزله، نگراني زيادي در دل مردم تهران به وجود آورده بود. اين روزها اطراف تهران در حال لرزيدن است. لرزه‌هايي كه تهراني‌ها هم آن را احساس مي‌كنند. همين اتفاقات باعث شده كه ستاد مديريت بحران تهران در وضعيت نارنجي قرار گيرد و آماده‌باش كامل باشد.
  چرا زلزله فیروزکوه در تهران احساس شد
زلزله ۶/۴ ریشتری در فیروزکوه واقع در شمال شرقی تهران را حتی اهالی غرب پایتخت هم احساس کردند. این در حالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت. دکتر مهدی زارع، زلزله‌شناس در توضیح کوتاهی دلیل این اتفاق را چنین می‌داند: «در مورد اینکه زلزله روز سه‌شنبه به بزرگای ۶/۴ در نزدیکی فیروزکوه، در تهران توسط تعداد بیشتری از مردم (بیش از کانون زلزله) احساس و گزارش شد می‌توان این‌طور توضیح داد که تهران محل مهم‌ترین تمرکز جمعیت در استان (و کشور) است. بنابراین علی‌الاصول مردم بیشتری وجود دارند که در تهران چنین رویدادی را ممکن است حس کنند (بسیار بیش از محدوده کانونی زلزله فیروزکوه) مورد دیگر آن است که در تهران بیشتر مردمی که در طبقات سوم و بالاتر بوده اند این زلزله را حس‌ کرده‌اند و این در فاصله بیش از ١٠٠ کیلومتری طبیعی است. بنابراین اینکه مردم بیشتری در محدوده تهران این زلزله را حس کنند ربطی به انتقال زلزله به گسل‌های تهران ندارد (و البته خطر زلزله در تهران همواره بالاست).
  خسارت جاني و مالي در فيروزكوه نبوده
مدیرکل بحران استان تهران آخرين ساعت سه‌شنبه شب اعلام کرد که زمین لرزه ۶/۴ ریشتری فیروزکوه خسارت جانی و مالی نداشته است.  هادی رحمتی درباره آخرین خبرها از زمین لرزه فیروزکوه گفت: این منطقه تاکنون ۹ بار لرزیده است که البته مقیاس لرزش‌ها سیر نزولی داشته است. او با بیان اینکه کانون زمین‌لرزه ۱۱۵ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، اظهار کرد: بنابراین به نظر نمی‌رسد که این زمین‌لرزه ارتباطی با پایتخت داشته باشد. رحمتی با اشاره به تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران در فرمانداری فیروزکوه گفت: در این جلسه که دقایقی پیش به اتمام رسید مقرر شد تا کلیه دستگاه‌های امدادی تا ۲۴ ساعت آینده در آماده‌باش کامل باشند. همچنین به فرمانداری شهرهای اطراف نظیر پردیس، دماوند و … نیز ابلاغی برای آماده‌باش صادر شد. مدیرکل بحران استان تهران درخصوص گزارش تیم‌های ارزیاب نیز گفت: فیروزکوه وسیع‌ترین و در عین حال کم‌جمعیت‌ترین شهرستان استان تهران است و از این رو تراکم جمعیت در این شهر بسیار کم است. گزارش‌های اولیه تیم‌های ارزیاب نیز حاکی از این است که این زمین‌لرزه تاکنون هیچ‌مورد خسارت جانی و مالی نداشته است. رحمتی افزود: با توجه به مساعد بودن هوا ما از ساکنان مناطق زلزله‌زده خواستیم امشب را در بیرون از منازل خود سپری کنند. هشدار ما به افرادی که قصد اقامت در منزل‌شان را دارند این است که از خوابیدن در زیر لوستر و اشیایی که احتمال سقوط آن وجود دارد پرهیز کنند.
  وضعیت پایتخت عادی است
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اما بعد از ان اتفاق، وضعیت پایتخت را عادی اعلام کرد. دکتر احمد صادقی در باره ارتباط زمین‌لرزه اخیر شرق استان تهران با پایتخت گفت: زمین لرزه ۶/۴ ریشتری در فیروزکوه رخ داده و مربوط به گسل فیروزکوه است و ربطی به گسل‌های تهران ندارد. او با بیان اینکه زمین‌لرزه در بخش‌هایی از پایتخت نیز احساس شده است، گفت: اما این موضوع هیچ ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد. صادقی افزود: از موسسه ژئوفیزیک خواسته‌ایم که اگر پیش‌نشانگری از زمین‌لرزه در پایتخت رویت شد آن را به ما اطلاع دهند که تاکنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده، بنابراین بازهم می‌گویم وضعیت تهران عادی است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سطح پایتخت را رصد کرده و موردی را مشاهده نکرده است، ادامه داد: البته همواره باید آمادگی مقابله در برابر زلزله را داشت.
  زمین لرزه فیروزکوه یک مصدوم داشت
از طرفي سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام آخرین گزارش زمین لرزه ۶/۴ ریشتری فیروزکوه گفت: خدمت امدادی لازم به یک مصدوم زلزله ارائه شد. حسین درویشی افزود: ۸ تیم امداد و نجات شامل ۵۶ نفر برای پوشش خسارات احتمالی این زلزله اعزام شدند. او با اشاره به این که زلزله در فیروزکوه-زرین‌دشت فقط یک مصدوم داشته است، گفت: مصدوم این زلزله مردی ۶۰ ساله در زرین دشت بود که خدمات امدادی لازم برای وی انجام شد. درویشی اظهار کرد: مجموع زمین‌لرزه‌های به وقوع پیوسته از ساعت ٢٢ دیشب تا آخرين ساعات شب در فیروزکوه – زرین‌دشت ٢٢ مورد و بزرگ‌ترین آن ۶/۴ ریشتر بوده و ۲۱ پس لرزه نیز داشته که آخرین  پس لرزه ۱.۷ ریشتر بوده است.
  سالی ۱۷۴ زلزله بالای ۴ ریشتر در کشور رخ می‌دهد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سال بیش از ۱۷۴ زلزله بالای ۴ ریشتر در کشور رخ می‌دهد یعنی تقریبا هر دو روز یک زلزله. اسماعیل نجار صبح ديروز در حاشیه تجدید بیعت مدیران وزارت کشور با آرمان‌های امام در حرم مطهر امام (ره) با اشاره به این که زلزله ۶/۴ ریشتری شب چهارشنبه خسارت جانی و مالی نداشت، اظهار کرد: این زلزله در محدوده فیروزکوه رخ داد و چندین پس لرزه هم داشت. او ادامه داد: در دقایق اولیه وقوع زلزله بررسی‌های لازم انجام و به همه نیروها آماده‌باش داده شد. به گفته نجار، بر اساس گزارش‌های رسیده در زلزله فیروزکوه اتفاق خاصی در استان‌های تهران، سمنان و مازندران رخ نداده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما در کشور تقریبا هر دو روز یک زلزله بالای ۴ ریشتر داریم که اگر خواسته باشیم اعلام آماده‌باش صددرصد کنیم مردم دچار اضطراب خواهند شد. نجار در ادامه اظهار کرد: بر اساس تصمیم دولت هر تغییر و تحول در پیش نشانگر و احتمال وقوع حوادث طبیعی توسط سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران بررسی شده و اگر احتمال بروز حادثه‌ای بود سریعا تشکیل جلسه داده می‌شود. وی در پایان افزود: ما بر اساس اعلام وضعیت پیش‌نشانگرها و گزارش سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

دکمه بازگشت به بالا