تحلیل BBC از بازگشایی سفارت انگلیس

سایمون کلیمسون خبرنگار این شبکه در گفتگویی زنده از کنار سفارت ایران در لندن درباره بازگشایی این سفارت گفت انتظار می رود بازگشایی سفارت ایران در لندن خیلی توجه رسانه ها را به خود جلب نکند. در واقع این اتفاق بازگشایی دو ساختمان در لندن و تهران است اما بازگشایی سفارتها و بازگشت مقامات ، …

سایمون کلیمسون خبرنگار این شبکه در گفتگویی زنده از کنار سفارت ایران در لندن درباره بازگشایی این سفارت گفت انتظار می رود بازگشایی سفارت ایران در لندن خیلی توجه رسانه ها را به خود جلب نکند. در واقع این اتفاق بازگشایی دو ساختمان در لندن و تهران است اما بازگشایی سفارتها و بازگشت مقامات ، یک زبان دیپلماتیک است.

بنابراین می توان اتفاقات امروز را این گونه توضیح داد که روابط ایران و انگلیس دوستانه تر می شود. در سال دوهزار و یازده در نتیجه حمله گروهی از معترضان به سفارت انگلیس در تهران که از تحریمها خشمگین بودند ، سفارت انگلیس تعطیل شد. اما از آن زمان تا کنون در ایران رئیس جمهور جدیدی انتخاب شد که نگاهی کاملا متفاوت درباره غرب دارد.

همچنین مهمتر از آن توافقنامه هسته ای است که هدف از آن محدود کردن برنامه هسته ای ایران است تا در مقابل تحریمها از روی ایران برداشته شود. البته این علت بازگشایی سفارتها در دو کشور نیست اما در هر حال بخشی از زنجیره اتفاقاتی بوده است که به بازگشایی سفارتخانه ها منجر شده است. در واقع هم اکنون روابط میان دو کشور از شرایط بسیار ضعیف به وضع عادی باز می گردد. البته وزیر خارجه انگلیس می خواهد در آینده روابطی بسیار قویتر با ایران برقرار شود و روابط تجاری میان دو کشور گسترده تر شود به ویژه که برخی از کشورهای اروپایی در زمینه تجارت با ایران، جلوتر از انگلیس هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا