جزئیاتی از طرح ترافیکی جدید پایتخت

حسین شهیدزاده، قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از ادامه بررسی طرح محدوده کاهش در جلسه امروز شورای عالی ترافیک خبر داد و گفت: کلیات این طرح به تصویب رسیده و در حال بررسی و نهایی کردن جزئیات اجرایی آن در تهران هستیم و پس از آن محدوده کاهش، جایگزین طرح زوج و فرد …

حسین شهیدزاده، قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از ادامه بررسی طرح محدوده کاهش در جلسه امروز شورای عالی ترافیک خبر داد و گفت: کلیات این طرح به تصویب رسیده و در حال بررسی و نهایی کردن جزئیات اجرایی آن در تهران هستیم و پس از آن محدوده کاهش، جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و اجرای این طرح در تهران قطعی است.

او افزود: با توجه به کارآمدی و اثرگذاری این طرح برای کاهش آلودگی هوا، این پیشنهاد مطرح شده که طرح منطقه کاهش با توجه به تاثیری که در کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای آلاینده دارد و موجب خروج تدریجی خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود، نه فقط در تهران که در سایر کلان‌شهرهایی که با مساله آلودگی هوا مواجه‌اند هم به اجرا گذاشته شود.

به گفته شهیدزاده، اجرای این طرح بار مضاعفی را بر پلیس تحمیل نمی‌کند، چرا که رصد خودروها از طریق دوربین‌ها انجام می‌شود.

او تصریح کرد: همانطور که در حال حاضر پلیس برای خودروهایی که به طور غیر مجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند اعمال قانون می‌کند، با اجرای طرح کاهش باید این عمل برای خودروهای آلاینده انجام شود. سایر مقدمات کار را شهرداری تهران فراهم می‌کند.

شهیدزاده با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده اعم از سواری، دیزل و در آینده موتورسیکلت‌ها از مبدا است، گفت: سالهاست وسایل نقلیه آلاینده هر روز میزان قابل توجهی از انواع آلاینده‌های خطرناک را وارد هوای تهران می‌کنند و از تردد آنها هم جلوگیری نمی‌شود در حالی که راهکار موثر برای افزایش کیفیت هوای تهران این است که اساسا از ابتدا از تولید آلودگی جلوگیری شود و اجرای طرح کاهش به چنین نتیجه‌ای منجر می‌شود.

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوا عنوان کرد مردم باید بدانند که حتی یک پراید مدل سال ۸۲ هم می تواند پس از اخذ معاینه فنی در دسته سبز قرار گرفته و در محدوده طرح کاهش که منطبق با طرح زوج و فرد فعلی در نظر گرفته شده است تردد نمایند. وی از دارندگان خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای کاربراتوری با عمر بالای ۲۰ سال خواست تا پیش از اجرای این طرح نسبت به تعویض خودروها با مدل‌های چند سال بالاتر اقدام کنند.

او گفت: با اجرای طرح کاهش، تردد خودروهای فرسوده و بالای ۲۰ سال در این محدوده مجاز نخواهد بود و علاوه بر این خودروهای کاربراتوری زیر ۲۰ سال که موفق به دریافت معاینه فنی می‌شوند هم طبق برنامه زمان‌بندی می‌توانند در این محدوده تردد کنند، اما بدون برگه معاینه فنی نمی‌توانند وارد محدوده شوند.

شهیدزاده ادامه داد: سایر خودروها که اکثریت خودروهای شهر تهران را شامل می‌شوند، خودروهای یورو ۲ به بالا هستند که از نظر رتبه آلایندگی در گروه خودروهای سبز  قرار می‌گیرند و در تمام ساعات شبانه روز می‌توانند در محدوده «کاهش» که جایگزین محدوده زوج و فرد می‌شود، تردد کنند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، با تاکید بر اینکه این طرح هیچ مغایرتی با قانون معاینه فنی مصوبه مجلس ندارد، ادامه داد: طبق قانون خودروهای صفری که تا ۵ سال از معاینه فنی معافند می توانند بدون دریافت برگه معاینه فنی در محدوده کاهش تردد کنند و جزو خودروهای سبز محسوب می‌شوند.

طرح محدوده «کاهش» (منطقه کنترل آلودگی هوای شهر)، طرحی است که قرار است به کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران منجر شود. مناطقی که دسترسی وسایل نقلیه به آن‌ها بر اساس میزان انتشار آلودگی‌شان تعریف و محدود شده، در بسیاری از شهرهای اروپایی پیش‌بینی و عملیاتی شده است. این مناطق در جهت اجرای برنامه بهبود کیفیت هوا انتخاب شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا