۶ ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس، پارازیت برای مجلس مهم شد!

البته پارازیت‌ها را خیلی‌ها مبارزه مسالمت آمیز با ماهواره‌ها به جای برخورد و جمع آوری آنها برروی پشت بام‌ها می‌دانند و اینکه این موضوع خودش یک روش خوب برای دست یافتن به هدف موردنظر شان است… به هر ترتیب پارازیت واژه‌ای است که مردم ما به خوبی با آن آشنایند به ویژه وقتی هوس می‌کنند …

البته پارازیت‌ها را خیلی‌ها مبارزه مسالمت آمیز با ماهواره‌ها به جای برخورد و جمع آوری آنها برروی پشت بام‌ها می‌دانند و اینکه این موضوع خودش یک روش خوب برای دست یافتن به هدف موردنظر شان است… به هر ترتیب پارازیت واژه‌ای است که مردم ما به خوبی با آن آشنایند به ویژه وقتی هوس می‌کنند تا اخباری غیر از اخبار کانالهای رسانه ملی را ببینند و یا بشنوند و یا اینکه به سراغ شبکه‌هایی بروند که بهتر است نروند. با این احوال مردم و مسئولین با مقوله پارازیت‌ها در طول این سالها خو گرفته اند. اما همیشه یکی از سوالاتی که برای همه در این بین مطرح است اینکه آیا این امواج الکترو مغناطیس که منجربه پارازیت می‌شوند اساسا بر روی سلامت جسم تاثیر منفی می‌گذارد یا خیر؟ سوالی که تا به امروز پاسخ صریح و روشنی به آن داده نشده است. آن طرف آبی ها، آن را یکی از عاملین سرطان می‌دانند و این طرف آبی‌ها هم سخنانشان باهم فرق دارد. گاهی تایید و گاهی تکذیب.
خوب است، اما….
البته رویکرد واقع گرایانه تر دولت یازدهم نسبت به گذشته در زمینه پارازیت‌ها باعث شد تا دراینباره شاهد چند واکنش از مسئولین دولتی باشیم که شاید درمیان این مسئولین صحبت‌های دو نفر به دلیل جایگاهشان قابل توجه بود. دکترسید حسن هاشمی وزیر بهداشت پیش از این اظهار داشته بود: ” هیچ کس نمی‌تواند بگوید که پارازیت‌ها اثر ندارد این در حالی است که پارازیت‌ها بر روی بدن انسان تاثیر منفی دارد” و یا در جای دیگری گفته بود :”کمیته بررسی کننده پارازیت‌ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد آن بخش از پارازیت‌ها که وجود دارد، از نظر جسمی مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند اما باید تحقیقات این کمیته تکمیل شود.” از طرفی معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با تاکید بر پیگیری دولت یازدهم درباره بحث نظارت بر پارازیت ها، ابهامات موجود در این بخش را یکی از موانع نظارت و پایش امواج بیان کرده بود.
حال آنکه در میان اظهارات مسئولین دولتی، در ۱۰ سال گذشته کمتر شاهد این بودیم که مجلس نشینان هم در این بین، فکر درست و درمانی بکنند یا اظهارنظر ویژه‌ای داشته باشند…. تا اینکه دیروز اعلام وصول سوال یکی از نمایندگان اصولگرا با عنوان عدم توجه به وضعیت جسمانی و روانی شهروندان بر اثر پارازیت خطاب به وزیر بهداشت، خبری شد…. اقدامی که به خودی خود هیچ ایرادی ندارد و بسیار هم می‌تواند خوب باشد اما سوالی که دیروز از وزیر بهداشت درباره سلامت و بهداشت شده از چند جهت قابل توجه است؛ نخست اینکه موضوع پارازیت، موضوع یک ماهه و دوماهه نبوده است بلکه سالهاست که این بحث گریبان مردم و مسئولین را گرفته است اینکه چه شده تا یک نماینده اصولگرای مجلس که اساسا با ماهیت موضوع مشکل دارد، از نگرانی اش در باره پارازیت‌ها می‌گوید و وزیر بهداشت را مورد عتاب قرار می‌دهد جای تامل دارد. دوم اینکه چرا از این سوال‌های جالب توجه در دولت‌های نهم و دهم پرسیده نشده است؟ سوم اینکه چرا چنین سوال عامه پسندی در همین چندماه مانده به پایان مجلس نهم مطرح می‌شود؟و چهارم اینکه چرا تا به امروز بحث پارازیت‌ها هیچ نتیجه‌ای نداده است؟ آیا این گونه پرسش ‌ها را می‌توان تلاشی در راستای مطالبات مردم ارزیابی کرد و یا به معنی تغییر رویه در منش یک فرد؟و یا باید آن را یک اقدام سیاسی در جهت تبلیغات شخصی دانست؟و یا شایدهم این کار حرکتی در راستای حرکت‌های جناحی برای اعمال فشار به وزرای دولت جدید ولو با موضوعاتی که پیش از این اساسا برای آن جناح مطرح نبوده است باشد.
نباید ندید بگیریم
غلامعلی جعفر زاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به آفتاب یزد می‌گوید:” مشکل پارازیت سال‌های سال است که وجود دارد و آن چه که مطرح است اینکه به هر حال پارازیت‌ها خطرهایی دارند و انتظار می‌رود مجموعه‌های دستگاه‌های مختلف، مخابراتی و سلامت کشور نسبت به بر طرف کردن این موضوع در اسرع وقت اقدام کنند.”
وی اضافه می‌کند:”پارازیت دغدغه و نگرانی جدی را برای همه مردم ایجاد کرده است و باید گفت از سوی همه نهادها در این موضوع کاهلی و سستی انجام گرفته است و شاید دلیل عمده این موضوع این باشد که اراده حل مشکل پارازیت نبوده است و یا اینکه اراده آن بوده اما مجوزش صادر نشده است، به هر حال همه این مسائل طی این سال‌ها وجود داشته است.”وی ادامه می‌دهد:” البته کارنامه وزیر بهداشت کارنامه قابل قبولی است و عنوان سوال نماینده فوق در باره پارازیت را نمی‌توان چالشی برای او به شمار آورد، اما پارازیت مشکلی است که هیچ یک از ما نباید آن را ندید بگیریم.”
سکوت سازمان، سوءاستفاده سیاسیون
مهرداد لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: “چندماه پیش خود من بحث پارازیت‌ها را در مجلس اعلام کردم و از شورای امنیت ملی خواستم تا به این موضوع رسیدگی شود، هر چند حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب بحث مهم و جدی است اما سلامتی انسان‌ها هم در این بین مطرح است و اگر پارازیت‌ها می‌تواند آسیبی برای سلامتی داشته باشد باید اقدام صحیحی درجهت رفع آن کرد.”
لاهوتی ادامه می‌دهد:”ما بحث پارازیت‌ها را بارها در فراکسیون محیط زیست مطرح کردیم ولی به یک جمع‌بندی که میزان آسیب‌ها را نشان دهد دست نیافتیم تا بتوانیم تصمیم گیری درستی در آن باره انجام دهیم. ”
وی ادامه می‌دهد:”در برخی کشورهای دنیا استفاده از ابزارهایی که باعث ایجاد پارازیت شود جرم محسوب می‌شود و در برخی کشورها هم به آن توجه چندانی ندارند.”
وی ادامه می‌دهد:”من به دور از جناح بندی‌های سیاسی می‌گویم ممکن است طرح سوال درباره پارازیت‌ها در این لحظات باقی مانده به پایان مجلس نهم از سوی برخی افراد، جنبه سیاسی داشته باشد اما حقیقت این است که دغدغه مشکلات ناشی از پارازیت همیشه بوده است.”
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:”پارازیت‌ها مختص ماهواره نیست، همان پارازیتی که تلفن‌ها را با آن قطع می‌کنند هم باید بررسی شود که آیا خطرناک است یا نه. ”
لاهوتی ادامه می‌دهد:”مردم به دو بخش تقسیم می‌شوند کسانی که آگاه به این موضوع باشند که پارازیت برایشان زیانبار است و دسته دوم هم کسانی هستند که نسبت به آن بی توجهند، اما به‌نظرم سکوت سازمان‌های مسئول تا به امروز درباره پارازیت باعث شده است تا سوء استفاده‌های سیاسی از این موضوع در داخل کشور توسط برخی صورت بگیرد. ”
فال نیک !
حمید قزوینی فعال سیاسی هم درباره اینکه چرا در چنین برهه ای از زمان، بحث معایب پارازیت‌ها از سوی یک نماینده اصولگرا مطرح می‌شود پاسخ می‌دهد:”باید مطرح‌شدن این گونه سوال‌ها از سوی نمایندگان جریان اصولگرا که در گذشته اساسا به سمت این پرسشها نمی‌رفتند و حاضر نبودند تا حتی به آن فکر کنند ولی امروز در دستور کارشان قرار گرفته است را به فال نیک گرفت.”
قزوینی ادامه می‌دهد: “بعد از دولت آقای روحانی اساسا یک سری اتفاقاتی افتاده است که در گذشته جزو آرزوها بود، مثلا در دولت گذشته نقد تیم مذاکره کننده هسته‌ای را به خواب هم نمی‌توانستیم ببینیم و یا طرح مسائل حساس در تریبون‌ها قبلا صورت نمی‌گرفت ولی هم‌اکنون بیان می‌شود.اعتراض به زیان‌های پارازیت هم از همان مباحثی است که پیش از این نمی‌شد راجع به آن گفت.”
وی می‌افزاید:” بنابراین اساسا اینکه آقایان چنین مسائلی را بیان می‌کنند خوب است. ”
وی تاکید می‌کند:” اما اساسا اینکه چرا این افراد بعد از سال‌ها، امروز این مسائل را مطرح می‌کنند و چه اهدافی را از بیان آنها دنبال می‌کنند، بحث دیگری است. به نظرمن بیان اینگونه سوالات از سوی اصولگرایان می‌تواند هم جنبه جناحی و سیاسی داشته باشد و هم جنبه تبلیغات فردی.”
خدا را شکر دولت جدید آمد!
قزوینی ادامه می‌دهد:” من فکر می‌کنم بخش عمده ای از این گونه سوالات تا انتخابات مجلس بعدی، بیشترین کارایی را در حوزه‌های انتخابیه این افراد دارد تا از این طریق بتوانند خودشان را حامی منافع مردم معرفی کنند.”
این فعال سیاسی تاکید می‌کند:« به نظر حجم و طرح این سوالات عامه پسند در زمان انتخابات چند برابر خواهد شد.”
قزوینی تاکید می‌کند:” اما فراموش نکنیم مشکلی مثل پارازیت و یا مسائل اقتصادی در دولت گذشته به شدت بیشتری وجود داشت اما درآن زمان به اسم اینکه باید دولت را حمایت کرد اساسا اتفاق خاصی نمی‌افتاد و اعتراضی از سوی این نمایندگان نمی‌شد در حالی که در حال حاضر در دولت جدید می‌بینیم که نمایندگان اصولگرا برای نقد دولت جدید هم که شده برخی مسائل را مطرح می‌کنند که پیش از این به آن توجهی نداشتند، باید نوع برخورد از سوی نمایندگان ثابت باشد و نه صرفا برای پیشبرد اهداف سیاسی گامی بردارند. ”
فارغ از هر جناح بندی سیاسی باید گفت که بررسی مشکل پارازیت‌ها امری مهم است و تمامی مسئولین ذیربط باید پیگیر برطرف کردن آن و پاسخگویی به خواست مردم باشند. اینکه سوالی هم از سوی یک نماینده در اینباره مطرح می‌شود امری پسندیده و در خور است به شرط آنکه هدف اصلی خواست مردم باشد ونه اقدامی تبلیغاتی در آستانه انتخابات….

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا