بنز و پژو به ایران غرامت می‌دهند

شمارش معکوس برای بازگشت شرکای آلمانی و فرانسوی خودروسازان ایرانی در حالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از پرداخت غرامت عهدشکنی این خودروسازان حکایت دارد. با اعمال تحریم‌ها علیه صنایع خودروسازی کشورمان، برخی خودروسازان اروپایی با زیر پا گذاشتن قراردادهای تولید مشترک با شرکای ایرانی موجب وارد آمدن خسارت و زمینگیر شدن خودروسازان ایرانی شدند، …

شمارش معکوس برای بازگشت شرکای آلمانی و فرانسوی خودروسازان ایرانی در حالی آغاز شده که تازه‌ترین خبرها از پرداخت غرامت عهدشکنی این خودروسازان حکایت دارد.

با اعمال تحریم‌ها علیه صنایع خودروسازی کشورمان، برخی خودروسازان اروپایی با زیر پا گذاشتن قراردادهای تولید مشترک با شرکای ایرانی موجب وارد آمدن خسارت و زمینگیر شدن خودروسازان ایرانی شدند، خودروسازانی که اکنون با رفع احتمالی تحریم‌ها قادر به چشم‌پوشی از بازار ایران نبوده و برای همکاری اقتصادی با شرکای ایرانی پیشگام شده‌اند.

شرکت مرسدس بنز ازجمله خودروسازانی است که خط تولید چند خودروی سنگین شامل کامیون و اتوبوس را در ایران‌خودرو داشت اما با اعمال تحریم‌ها یکباره تولید این خودروها را متوقف و ایران را ترک کرد. بنز همچنین در حال ایجاد خط تولید یک خودروی لوکس در ایران بود که با ترک ایران، این خط تولید نیز متوقف شد. شرکت مرسدس بنز آلمان به تازگی اعلام کرده است، برای جبران خسارت‌های ایران‌خودرو به‌علت ترک یکباره شراکت از سوی بنز مبلغ ۴۲میلیون یورو به ایران‌خودرو غرامت می‌دهد. در گفت‌وگو با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو آخرین وضعیت قراردادهای جدید این شرکت با مرسدس بنز آلمان و پژوی فرانسه و چگونگی تأمین قطعات را مطرح کردیم که می‌خوانید.

آیا پرداخت غرامت بنز صحت دارد؟

هنوز نمی‌توانم چیزی در مورد صحت و سقم این خبر اعلام کنم چرا که این خسارت بیشتر مربوط به ایران‌خودرو دیزل بوده است. اما اعلام پرداخت غرامت ۴۲میلیون یورویی با ایران‌خودرو توسط مسئولان بنز نشان‌دهنده درستی خبری است که قبلا در زمینه حضور شرکت بنز در ایران اعلام کردیم.

اما بخشی از این خسارت ناشی از نیمه‌کاره رها شدن خط تولید سواری بنز درایران بوده، آیا بحثی در این زمینه مطرح نشده است؟

دریافت غرامت از همه خودروسازان خارجی که نسبت به فسخ یکطرفه قرارداد خود با ایران‌خودرو در دوران تحریم اقدام کرده‌اند، پیش شرط همکاری‌های بعدی با این خودروسازان است. با وجود این شاید مباحثی مطرح باشد که الان نمی‌خواهم مطرح کنم.

غرامت از پژو در چه مرحله‌ای است؟

درمورد دریافت غرامت از پژو نیز همان مباحث قبلی مطرح است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. هنوز برآوردی از میزان دریافت غرامت از پژو مطرح نشده است، اما در دریافت غرامت از این خودروسازان جدی بوده و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. اما طی شدن این فرایند زمانبر است. نگفته‌ام که با پژو همکاری نمی‌کنیم اما ممکن است از این پس این شرکت فرانسوی شریک اصلی تجاری ما نباشد.

یعنی دریافت غرامت بعد از اجرای قراردادهای جدید صورت می‌گیرد؟

دریافت غرامت موضوعی است که باید دوطرف مذاکره کنند اما همانطور که گفتم آن را پیگیری می‌کنیم. در این مسئله جدی بوده و با کسی شوخی نداریم.

نشستی در این زمینه داشته‌اید؟

اینها مسائل درون‌سازمانی است که نمی‌توانم در مورد آن زیاد صحبت کنم. اما مگر می‌شود که با پژو در این زمینه صحبت نشده باشد، آنها نیز پرداخت خسارت را قبول دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا