من يك تندروی ورزشی هستم

محمدآقايي‌فرد به نظر مي‌رسد حسابی درگیر مسابقات پیش رو هستید. بله، دو رویداد بین المللی ۲ Level آسیا، همزمان با چهار روز فاصله درحال برگزاری است. این کلاس‌های مربیگری از زمانی که من در فدراسیون هستم آغاز شده و تا الان سومین دوره ای است که در ایران برگزار مي‌شود. بچه‌ها برای آنکه به خارج …

محمدآقايي‌فرد
به نظر مي‌رسد حسابی درگیر مسابقات پیش رو هستید.
بله، دو رویداد بین المللی ۲ Level آسیا، همزمان با چهار روز فاصله درحال برگزاری است. این کلاس‌های مربیگری از زمانی که من در فدراسیون هستم آغاز شده و تا الان سومین دوره ای است که در ایران برگزار مي‌شود. بچه‌ها برای آنکه به خارج از کشور بروند و در این دوره‌ها شرکت کنند باید ۸-۷ میلیون تومان هزینه مي‌کردند. به دلیل آنکه یکی از اهداف ما، توانمندسازی نیروهای داخلی است، این کلاس‌ها را در ایران با هزینه ۹۰۰ هزارتومان برگزار مي‌کنیم. از شنبه هم مسابقات
«ایران جونیور اوپن» که سال گذشته رتبه سیلور آن به گلد تبدیل شد (شرکت کنندگان امتیاز بالایی را کسب مي‌کنند که در رنکینگ آن‌ها موثر است) با حضور کویت، هند، عراق و افغانستان آغاز شده است. این مسابقات تا پایان هفته ادامه دارد و سپس مسابقات قهرمانی آسیا آغاز مي‌شود که در دوره حضور بنده، این سومین باری است که ما میزبان این مسابقات هستیم.
پيشرفت خوبي هم در اين رشته داشتيم.
بله، ایران در آسیا، هیچی نبود. ایران در اسکواش آرزو داشت که با یک پاکستانی بی‌کفش و لباس، یک گیم بازی کند. اما ایران در چندسال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشت. محمد دانیال قارونی، چند سال پیش، درحالی‌که ۱۳ سال داشت با پدرش به پاکستان (مهد اسکواش دنیا) رفت و درحالی‌که از طرف وهابیون تهدید مي‌شد، با مدال طلا برگشت. در چهارسال اول مسئولیت من، اسکواش مدالی نداشت و هیچکس هم به آن فکر نمي‌کرد. در تابستان سال گذشته، من تعهد دادم که در چهارسال آینده، در یکی از مسابقات روی سکو برویم. من به قولی که مي‌دهم قطعا عمل مي‌کنم. برای من به عنوان یک تیم ایرانی، تحمل اینکه کشورهای دیگر بالاسر ما بایستند سخت است. نیروهای جوان و توانمندی که کنار من هستند قطعا به من کمک مي‌کنند تا به اهداف خودمان برسیم.
در دنیا کدام کشور، بهترین اسکواش را دارد؟
بهترین اسکواش باز دنیا در بانوان، خانم نیکول دیوید اهل کشور مالزی است ولی در انگلیس زندگی مي‌کند. کشورهایی مثل هنگ کنگ، مالزی، هندوستان، پاکستان، کویت، فرانسه، انگلستان و مصر آقای اسکواش دنیا هستند. ما باید ایران را به جایی برسانیم که در بین این کشورها باشد.
در حال حاضر چه رتبه ای داریم؟
ایران تاکنون در مسابقات جهانی شرکت نکرده و بنابراین رنکینگ ما اعلام نمي‌شود.
در آسیا هم رتبه ای نداریم؟
در آسیا، علیرضا شاملی، بازیکن زیر ۱۷ سال ما رتبه دو آسیا را دارد. رنک ۶ هم محمد دانیال قارونی در زیر ۱۳ سال دارد، ستایش پزشکی هم رنک ۴ آسیا را دارد.این درحالی است که ایرانی‌ها اصلا در رنکینگ نبودند، اصلا عددی نبودند که در رنکینگ اسم شان را بزنند. اصلا به ما میزبانی داده نمي‌شد، مگر ما چه داشتیم؟ اینکه ما برج میلاد داریم، مربوط به مسائل اجتماعی مان است، ما در اسکواش چه داشتیم؟ اینکه رئيس کنفدراسیون آسیا برای سومین بار به ایران مي‌آید، یعنی دارد برای ما وقت مي‌گذارد، یعنی کاری کرده ایم که ارزش وقت گذاشتن داریم.
گفته بوديد كه تصميم داريد هيات‌هاي اسكواش را فعال‌تر كنيد.
من به فکر گام‌های بعدی هستم، هيأت‌های من باید توانمند بشوند، به استان‌هایی که بار را بر زمین گذاشته اند، تذکر هم نمي‌دهم با مدیرکل هماهنگ مي‌کنم و بلافاصله تعویض شان مي‌کنم. هرکسی که نشسته باشد در فدراسیون ما جایی ندارد، هيأتی چراغش روشن است که استعدادیابی و آموزش را آغاز کرده است حتی اگر ۱۰۰۰ تا سالن بسازد برای من مهم نیست. الان فقط نیاز داریم که فقط استعدادیابی کنیم. درست است که این استعدادیابی به درد رئيس فدراسیون بعدی مي‌خورد ولی برای کشور ما بسیار مفید خواهد بود. این اتفاق برای تمام رده‌ها آغاز شده ولی جامعه هدف ما زیر ۱۳ سال و به خصوص زیر ۱۱ و زیر ۹ سال است. رويكرد من در سال دوم اين است كه هيات‌ها نخورند و نخوابند. ما هم از آن‌ها حساب پس مي‌گيريم، اگر نمي‌خواهيم كار كنيم، خيانت نكنيم. اين تغييرات در فدراسيون اسكواش ادامه دارد و هرچه به سمت چشم انداز حركت كنيم، نتيجه بهتري مي‌گيريم. من به افراد آويزان نياز ندارم، من يك تندروي ورزشي هستم، ما عقب هستيم و بايد خودمان را برسانيم بنابراين نفرات ريلكس به درد ما نمي‌خورد.
از روند استعداديابي در اين رشته هم بگوييد.
طبق اعلام دکتر سجادی و دکتر طباطبایی، سه فدراسیون در زمینه استعدادیابی اول شده‌اند: والیبال، ووشو و اسکواش!
در چهارسال اول حضور من در فدراسیون، همین استعدادیابی باعث شد که ما در مسابقات قطر مدال بگیریم. برای اولین بار دو طلا، دو نقره و سه برنز کسب کردیم. این در حالی بود که جامعه فنی اسکواش اعلام کرده بودند که سلیمانی در رویاست. من مي‌گویم استراتژی یعنی رویا، ما باید یک چراغ را بالا نگاه داریم و به سمت آن حرکت کنیم. معلوم است که برنامه‌های مقطعی جواب نمي‌دهد.
اين چراغي كه بايد روشن باشد، چيست؟
اول باید روند موجود را مي‌دیدیم تا یک استراتژی را تعیین مي‌کردیم. برنامه ما کسب مدال در یکی از مسابقات آسیایی است. برنامه بعدی ما توسعه اسکواش در سطح کشور است، یعنی این ۷۰ سالنی که به ما تحویل دادند را به ۱۴۵ سالن تبدیل کردم. بخش خصوصی هم تمایل دارد که سالن اسکواش بسازد چون اگر استخر بسازد، هزینه نگهداری بالایی دارد ولی این دهنه‌های اسکواش هزینه چندانی ندارد و برای بخش خصوصی صرف دارد. به دلیل آنکه فینال‌ها باید در کورت‌های شیشه ای برگزار شود و ما در سال تولید ملی و حمایت ملی، نمي‌خواستیم از شرکت مک فیل آمریکا، این کورت‌ها را تهیه کنیم، از سکوریت سازان ایرانی خواستیم تا کورت تمام شیشه ای برای اولین بار در دنیا، بدون آنکه فدراسیون یک ریال هزینه کند، ساخته  شد و در پارک مهرگان نصب شد تا در مسابقات قهرمانی آسیا هم استفاده شود. ما اولین فدراسیونی هستیم که دکتر سجادی برای سند راهبری شان با ما جلسه گذاشتند، این برای ما ارزشمند است. البته ایشان ایراداتی هم به استراتژی ما گرفتند که در حال بررسی هستیم.
بودجه مناسبي به شما تعلق گرفت؟
خیلی‌ها مي‌گویند وزارت ورزش به ما پول نمي‌دهد، اصلا قرار نیست که وزارت به فدراسیون‌ها پول بدهد. مگر نگفتند که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه دولت به ورزش حرفه‌ای تخلف محسوب مي‌شود؟ ما با حداقل ترین حداقل‌ها و به واسطه ارتباطات سعی کردیم به طرف صعود حرکت کنیم. رشته اسکواش به دنبال یک برند معتبر است تا حامي‌این تیم شود. ما نمي‌توانیم با نخود و لوبیا قرارداد ببندیم که اسپانسرمان شوند. ما ابتدا از شرکت‌های ایرانی و سپس با شرکت‌های خارجی صحبت کردیم تا حامي‌مان شود.
يعني با دست خالي پيش مي‌رويد؟ به هرحال شما بايد يك اعتبار داشته باشيد تا براساس آن برنامه بريزيد.
در همین روزهایی که پول نبود و ما با قرض‌الحسنه کار را پیش مي‌بردیم، اسکواش ایران را پیش بردیم و اجازه ندادیم که متوقف شود. استعدادیابی ناب، کرسی‌های بین المللی، بهترین مربی ۲۰۱۳ آسیا (سید علیرضا سنایی) از ایران است، همین آقا تنها مدرس ایران است که مي‌تواند جهانی شود و قرار است در اردیبهشت ماه به هندوستان اعزام شود تا آن جا کلاس‌هایش را برگزار کند. چون پول نداریم به او اعلام کردیم که بلیت‌ها را ما تهیه مي‌کنیم و شما هزینه‌های کلاس را پرداخت کنید.
اقدامي انجام داده‌ايد كه سال‌ها بعد بگويند سليماني فلان كار را كرد و اسكواش را ساخت؟
ما استاندارد سازی در اسکواش را نهادینه کردیم و چیزی که در اسکواش فراموش نخواهد شد همین است. تمام برخوردهای سلیقه‌ای را از بین خواهیم برد و از این به بعد کسی که مسئول کمیته آموزش است، وظایف مشخصی دارد. سعی مي‌کنیم که راهی را تعیین کنیم تا طبق آن حرکت کنیم. اینجور نباشد که نفر بعدی نفر قبلی را بکوبد. فدراسیون قبلا فقط مجری بود ولی هيأت تهران، نشسته بود و استفاده مي‌کرد. الان فدراسیون برای کل کشور است و هيأت تهران به عنوان بازوی راست برای ما کار مي‌کند. در واقع استان‌ها از اين به بعد مجري برنامه‌هاي فدراسيون خواهند بود و بر همين اساس تسهيلات گرفته و ارزيابي مي‌شوند.
شهرستان‌ها براي گرفتن ميزباني مسابقات بايد چه كار كنند؟
بسياري از استاندارها مي‌گويند ما جام رياست جمهوري يا شهيد باكري را مي‌خواهيم. ايرادي ندارد، شما صفر تا صد ميزباني را قبول كنيد ما در فدراسيون جهاني ثبت مي‌كنيم. اين اتفاقات در كردستان، سمنان و اروميه انجام خواهد شد.
به نظر مي‌رسد در اردوي كيش مشكلاتي داشتيد به طوري‌كه حيدريف، سرمربي تيم ملي بانوان هم گلايه‌هايي كرده بود.
اين اولين اردويي است كه دو ماه و نيم طول مي‌كشد، هميشه به من مي‌گفتند فلاني ما را به پاكستان فرستاد و يك ماه در اردو بوديم، من تصميم گرفتم يك اردوي دو ماه و نيمه برگزار كنم. شما فكر مي‌كنيد من تا اين لحظه چقدر از كميته المپيك گرفته‌ام؟
كمتر از ۱۰۰ ميليون تومان؟
من فقط ۱۵ ميليون گرفتم. اين هزينه خريد يك البسه براي اعزام تيم ملي به مسابقات غرب آسيا بود كه همانجا خرج شد. البته وزارت ورزش هم ما را تنها نگذاشت و قرار بود هر فدراسيوني كار ويژه‌اي انجام بدهد، ما كارهايي را كه تصميم گرفتيم انجام بدهيم را مطرح كرديم و قرار شد اعتبار به آن‌ها تعلق گيرد. ان‌شاءا… هفته آينده دستور پرداخت اين اعتبار را بدهند وگرنه من مي‌مانم و كلي بدهي! به هرحال همه مي‌دانيم كه بودجه‌اي كه بايد از وزارت گرفته شود، دير و زود دارد ولي سوخت و سوز ندارد.
از اردوي كيش بيشتر بگوييد، چرا آن مشكلات وجود داشت؟
دو مشكل عمده در هيات كيش داريم، مهندس جهانشاهي، رئيس‌هيات كيش خيلي تنهاست، مشكل دوم اينكه بعد از آقاي جلالي (رئيس هيات اسكواش كيش) چندبار با من تماس گرفتند و گفتند ما ورودي مسابقات اوپن را ندهيم. ما مي‌گوييم ايرادي ندارد ولي اين دليل نمي‌شود كه دستي به ديوارهاي جايي كه تيم ملي تمرين مي‌كند، نكشند. عكس‌هاي اين اردو براي من ارسال شد و من ديدم كه ديوارها آجرنما بودند، اين اتفاق از كيش بعيد است. اسكواش ورزش اول كيش است ولي در سنوات گذشته بر اثر يك توهم، مسئولان هيات كيش فكر كردند كه مربي تيم ملي با مربي پاكستاني كيش مشكل دارد و بچه‌هايشان را اذيت مي‌كند. اين توهم همچنان ادامه دارد، آن مربي در لندن است ولي بعضي افراد سنتي هنوز در توهم هستند. پدر من در اردوي كيش درآمد. به اسكان و غذا اعتراض كرده بودند كه اين‌ها جزو حيطه وظايف من نيست. ما دو مسابقات مهم را جرات كرديم و در كيش برگزار كرديم، اين كه مي‌گويم جرات كرديم چون آقا و خانم در اين مسابقات با هم هستند. ما نمي‌توانيم بگوييم آقايان را ما برگزار مي‌كنيم و خانم‌ها در هنگ كنگ مسابقه برگزار كنند. ما خيلي راحت، تيم‌هاي خارجي را با فرهنگ خودمان آشنا كرديم، الان ديگر نيازي نيست كه بگوييم حجاب داشته باشيد يا حواس‌تان باشد كه مربي مرد نياوريد، آن‌ها خودشان اين كار را نمي‌كنند ولي در تهران حساسيت‌ها بيشتر است و ما هم حساسيت بيشتري داريم.
اين اردو به درد تيم ملي خورد؟
در طول تاريخ اسكواش، اين اردو بي سابقه بود و بچه‌ها تغذيه مناسبي دارند و روانشناسي هم مي‌شوند. سه جلسه در روز تمرين دارند و البسه و تجهيزات كامل است. همه چيز را با همان حداقل توانستيم انجام بدهيم، چون اسپانسر ما را قبول نكردند و ممكن است ما با انجمن حمايت از يوز ايراني به مسابقات ادامه بدهيم. در تمام پوسترها هم نوشتيم كه حامي يوز ايراني هستيم كه هم تبليغاتي باشد، هم از محيط زيست حمايت كنيم و هم فرهنگ خودمان را تبليغ كنيم، مي‌دانم كه حق ما بيشتر از اين حرف‌هاست و تلاش مي‌كنيم تا مشكلات را حل كنيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا